/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Gang eller løb i regnvejr
Fra : 1990andyesterday
Vist : 1236 gange
45 point
Dato : 23-10-06 22:16

arne.jakobsen skrev dette tip:

"Har lige set Mythbusters på Discovery. De undersøgte noget for danske vejrforhold ganske sjovt.
Når det regner kraftigt, skal man så GÅ i tørvejr eller LØBE for at blive mindst våd?
Resultatet var tydeligt: MAN SKAL GÅ. Hvis man løber bliver man bare ekstra våd.
Der er selvfølgeligt noget der hedder afstand til et tørt sted, men dette er uden betydning.
Hvis afstanden er stor, bliver man alligevel gennemblødt uanset om man går eller løber.

Lidt sjovt ikke? Har vi ikke alle en tendens til at LØBE i tørvejr?"

Jeg har også det program og jeg har også set et andet program på Discovery, hvor de også får samme reslutat af et lignende eksperiment.

Men uden at have viden om det selv, bliver jeg lidt i tvivl, tjek denne artikel:

http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=8460_6

Er der nogen, der har kommentarer eller har et definitivt svar?

Ked af jeg kun har 45 point.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-10-06 22:22

Hvis du løber er du ikke så længe i det regvejr, men du render også ind i de dråber som ellers vil falde foran dig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-10-06 22:40

Men du får ikke de dråber der falder bag dig.

Det skulle være ganske vist, at ved moderat regn vil man ramme/blive ramt af flere regndråber hvis man løber og ved stærk regn er det lige meget fordi så bliver man bare gennemblødt.

TV2 vejret har da vist også lige lavet eksperimentet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-10-06 22:44
Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 23-10-06 22:51

Den eneste måde at forblive minimal våd på er, at bevæge sig i vindens retning og med samme hastighed!

Så er spørgsmålet bare om vinden vejer i den retning man nu skal hen!... ;)

Accepteret svar
Fra : fluffyclaus

Modtaget 55 point
Dato : 23-10-06 22:54

Hejsa 1990andyesterday.

arne.jakobsen har muligvis ikke fulgt helt så godt med i det afsnit af mythbusters.

Deres første forsøg blev udført indendørs i en hangar, med et "hjemmelavet" regnvejr, og viste til alles forbavselse at det var bedst at gå.

De lavede senere forsøget udendørs, hvor det viste sig at det var bedst at løbe. Senere henne i serien lavede de en "revisited" hvor det igen viste sig at det var bedst at løbe.

I afsnittet havde de besøg af to forskere der havde lavet et mere grundigt studie i fænomenet, og de kunne 100% bevise at det bedst kunne betale sig at løbe.

Vh Claus

P.S. Du kan prøve at kigge på denne her:

http://daily.gazette.com/Repository/ml.asp?Ref=VGhlR2F6ZXR0ZS8yMDA0LzA0LzA5I0FyMDAxMDM=&Mode=HTML&Locale=english-skin-custom

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-10-06 22:59

Det eneste man kan fastslå er da vist, at faktorernes orden ikke er ligegyldig.
Altså vil tingene ændre sig alt efter hvordan elementerne raser og derfor er det jo også at videnskaben laver faste rammer for forsøg hvor tilfældigheder ikke har indflydelse, hvilket er lidt vanskeligt med realitetsforsøg.
??
Citat
arne.jakobsen har muligvis ikke fulgt helt så godt med i det afsnit af mythbusters.
??

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 23-10-06 23:16

-> BjarneD. Det mener jeg da bestemt heller ikke han har. "Resultatet var tydeligt: Man skal gå".
Det var vist ikke lige det de kom frem til

De 2 forskere der var gæster i mythbusters, bliver ganske kort interwievet i mit ovenstående link.
På den side du linker til bygger beviset på de selvsamme forskeres arbejde (formlen nederst). Sjovt som ting kan hænge sammen nogen gange

Her er deres side: http://www.dctech.com/physics/features/0500.php

Denne her omhandler samme problematik:
http://archives.seattletimes.nwsource.com/cgi-bin/texis.cgi/web/vortex/display?slug=rain23m&date=20011123

Vh Claus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-10-06 23:32

fluffyclaus, det er da lidt flot at påstå at en anden ikke har fulgt med, underforstået, han har ikke forstået det.

Den slags forsøg er uvidenskabelige bortset fra formlen, men ganske underholdende hvilket jo også er formålet.
Hvis du lader to personer bevæge sig fra samme punkt til samme mål i regnvejr hvor den ene går og den anden løber så kan du kun stole på resultatet hvis de begge bevæger sig i samme lige linie og er præcist lige store/brede og så videre og så er der endda stadig faktorer der kan spille ind.
Forsøget skal gentages utroligt mange gange for at give et troværdigt resultat og så skal vind og nedbørsmængde jo også være ensartet.
Det kan da vist kun blive morsomt tankespind.
Jeg løber nu hvis det regner stærkt for hurtigst muligt at komme væk fra regnen.

Jeg har flere gange prøvet at køre i åben sportsvogn i regnvejr og når man kører med rimelig hastighed bliver man ikke våd, men det gør man til gengæld når man holder stille. Det e rjo så noget helt andet, ikk'!

Kommentar
Fra : werter

Dato : 24-10-06 00:08

Problematikken er formodentlig lige så gammel som selve regnvejret.
I et tidsskrift fra mellemkrigstiden (en forløber for "Illustrert Videnskab") læste jeg engang, at man godt kunne gøre sig lystig over manden, der løb i regnvejr, men "nu" havde videnskaben faktisk bevist, at man blivr mindre våd når man løber end når man går...
vlh Werter

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-10-06 00:42

Citat
Lidt sjovt ikke? Har vi ikke alle en tendens til at LØBE i tørvejr?

Det har vi vel, så bliver vi jo ikke våde

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 24-10-06 02:14

Citat
fluffyclaus, det er da lidt flot at påstå at en anden ikke har fulgt med, underforstået, han har ikke forstået det.

det er bestemt fair nok at skrive at arne.J ikke har fulgt med,for i tippet påstår han at forsøgene der blev vist i afsnittet mythbuster beviste at man skulle gå i regnvejret for at blive mindst våd,hvilket ikke passer,,,,forsøgene viste det stik modsatte,og så har man altså ikke fulgt med,,,

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-10-06 10:16

Her er så det klare bevis:
Det gamle mundheld siger jo ganske tydeligt at man skal gå.

"Jammen du skal da ikke stå ude i regnen svigermor.............. dog hjem"

Eyvind.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 24-10-06 12:20

Svaret på spørgsmålet findes faktisk i artiklen - det afhænger af blæsten.
Hvis der er medvind bliver man mindre våd ved at løbe.

Mvh
2603ph

Godkendelse af svar
Fra : 1990andyesterday

Dato : 24-10-06 17:49

Jeg synes, at siden, flufflyclaus linkede til, gav et rimeligt godt svar på mit spørgsmål. Bl.a. fordi det indeholdt noget naturvidenskab og var lavet af en anerkendt fysiker.
Derfor er dit svar accepteret, fluffyclaus.

Men tak for hjælpen og inputsene, alle sammen.