/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvordan laves "snekkegevind"
Fra : 1991
Vist : 2231 gange
500 point
Dato : 23-10-06 13:33

Jeg skriver snekkegevind - det er fordi jeg ikke ved hvad det ellers hedder.
Jeg ved heller ikke om det er det rigtige forum, men jeg prøver.
Gevindet skal være lige som et bor der bruges til at bore huller i jorden -
jordbor som trækker jorden op.
MEN i meget mindre format f.eks. 10 - 20 mm.
Er det muligt at lave på en drejebænk, hvis ja - hvordan ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-06 13:44

Det er den eneste måde du kan lave det på

Dit skærestål skal blot køre med en bestemt konstant hastighed.....

Tvivler på du kan lave det på en "hobbydrejebænk"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-06 13:46

I mindre format ville jeg støbe det......

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-10-06 13:57

Ja det kan laves på en "rigtig" drejebænk..............og er en af de svære opgaver, da den jo gerne skulle passe ind i snekkehjulet (som kan laves på en fræsemaskine med et delehoved).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-06 14:11

Skal det være helt flade lameller (som pælebor) kan de skæres af en plade og svejses på...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-06 14:13

En snekke i "miniformat" ville jeg lave ved at bruge en maskinskrue og en fil (sat op i en langsomkørende drejebænk)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-10-06 14:50

Du spænder"bare" et emne op i en drejebænk, finder det rigtige hjulsæt til din ønskede gevindstigning, finder eller sliber den riftige profil drejestål, og så drejer du - i en masse gennemløb, hvor slæde og ledeskrue hele tiden er låst til hinanden. Du kan IKKE skære hele profilen i ét hug. Se, om du kan finde V. Utkes "Værkstedsteknik" eller noget tilsvarende for smedelærlinge på biblioteket eller antikvarisk og læs en masse om emnet. Og hvis du ikke arbejder i rustfrit stål eller duraluminium, kan du sagtens gøre det på en hobbydrejebænk ala Rotwerk.
mvh
pbp
Og der skal smøres og køles hele tiden!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-10-06 14:54

Men hvis det ikke skal være stærkt, men bare lave en roterende bevægelse om til en langsgående, så skal du bare købe en længde nippelrør og en håndfuld møtrikker i en velassorteret lampeforretning. Lidt stærker: så kan du købe gevindstænger med mange forskellige metriske gevind i galvaniseret og i rustfrit stål.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-10-06 15:08

Ja lad os høre hvad du skal bruge det til.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-06 15:29

10-20 mm - Tinsoldatstørrelse

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 500 point
Dato : 23-10-06 16:46

"Snekkegevind" - mener du mon dermed trapezgevind?

www.fagteori.dk/mv/dreje/dtek-trapezgevind.html

- hvis det er det, ja, så er det muligt at lave på en almindelig drejebænk, hvis det er sådan en til stålbearbejdning Om det også kan lade sig gøre på træ-drejebænke ved jeg ikke en pind om.

Slæden skal således kobles til spindelen der følger centrerpatronens omdrejningstal. Vha. et udvekslingsforhold kan du så få slæden til at kører med f.eks. 5mm pr. omgang når du bearbejder.

Ved slutningen slår man så stop, bemærker tværslædens position, trækker stålet væk, slår bak indtil man er retur, stop, sætter tværslæden så den tager lidt spån, og kører frem igen, lige indtil man har lavet det ønskede gevind.....

Godkendelse af svar
Fra : 1991

Dato : 26-10-06 20:30

Tak for svaret , jeg vil prøve om jeg kan lave det på min drejebænk.

Hilsen

Torben