/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Bagskærm regler ???
Fra : hms
Vist : 1145 gange
50 point
Dato : 02-01-03 11:29

Kan se der er en masse debat omkring skærmregler for MC , men et helt entydigt svar kan jeg ikke finde.Har selv været udsat for påtaler både til syn og ved almindelige "landevejscheck" for min MC´s utilstrækkelige bagskærm.Da min MC er importeret fra Tyskland og har kørt dernede en årrække skal den som bekendt ikke typegodkendes.Problemet er bare at netop denne MC aldrig har været importeret til Danmark gennem nogen importør, og der dermed ikke findes nogen designmæssig eller rent praktisk måde at etablere længere skærm på. Forvirringen skærpes yderligere når man ser på nye MCér i butikkerne og forhandleren påstår at de ikke bliver forsynet med mere skærm end der sidder på dem, da de er godkendte og klar til brug.Umiddelbart kan mange af disse slet ikke overholde 15 cm fra midt af hjulet til underkant af bagskærm selv om der sidder 3 personer på sædet.
m.v.h.
hms
http://home19.inet.tele.dk/kawasaki-zl/

Accepteret svar
Fra : husky_360

Modtaget 50 point
Dato : 09-01-03 18:21

Uanset hvad det ser ud til, skal 150mm reglen overholdes - jfr. Færdselsstyrelsens bekendtgørelse: Detailforskrifter for motorkøretøjer.

Kommentar
Fra : hms

Dato : 09-01-03 21:01

Ja, det kan da være at mit øjemål er ude af trit, men det er nok nærmere MC-forhanlerne/importørerne der har mulihed for at omgå denne latterlige regel, som åbenbart er unik for Danmark.Måske fordi MCérne ikke skal typegodkendes længere. Typisk Dansk med disse sjove forbehold. Hvor er EU-hamoniseringen henne ?

m.v.h.
Henrik

Kommentar
Fra : husky_360

Dato : 09-01-03 23:31

HMS - Du har helt ret, men de fleste mc forhandlere/importører har så travlt med at vogte på hinanden at de ikke kan finde ud af at samarbejde om så tåbelige ting som bagskærmes længde, vinkler på nummerplader, kædeskærme og mange af de andre totalt vanvittige "særregler" der praktiseres i danmark.

M.v.h.

Kommentar
Fra : jesper_m_h

Dato : 11-01-03 21:25

Hjælp er der REGLER om Kædeskærme ???

Er der nogen der har et link til Færdselsstyrelsens bekendtgørelse: Detailforskrifter for motorkøretøjer.

Det lyder som om der er en del ting jeg nok er nød til at lige se noget dokumentation på

Godkendelse af svar
Fra : hms

Dato : 12-11-05 12:57

Tak for svaret husky_360.