/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
mikroovn
Fra : karin42
Vist : 4401 gange
45 point
Dato : 22-10-06 20:02

Efter vi er blevet to i den daglige husholdning
- og samtidig er blevet en smule magelige

efterlyser jeg nogle retter der kan lavet i mikrovnen. Kogebøger bruger jeg ikke , men et godt velprøvet råd

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-10-06 21:16

Hvis du i blandt af ren magelighed eller tidsnød køber færdigretter, så er programmet tilberedning alle tiders til dette. Maden varmes efter vægt, og bliver lige tilpas godt varm. Pas på alubakker og sølvpapir er ikke godt til microbølger, skift maden over i andet, plast, glas eller stentøj. Optøning er alle tiders til frosne varer, også efter vægt, angiv lidt mindre end varen vejer, så bliver resultatet bedst.
Kogte kartofler er for bøvlet at tilberede i micro, så er det nemmere på gammeldags manér, men bagte kartofler bliver alle tiders i micro. F.eks. 4-6 éns store kartofler, et kryds snittes for oven i hver kartoffel, lægges på et ildfast fad, instilles på fuld effekt i 15 minutter.
Velbekomme!
MVH Akle

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 22-10-06 23:53

hejsa
netto har fået micro kartofler lige til at tilberede de er ok, men ellers har jeg ikke meget fidus til at lave mad i en micro ovn, så vil jeg hellere lave ekstra mad og varme det op i microovnen dagen efter. men sådan er vi forskellige

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 23-10-06 09:37

Alså ikke noget med færdig mad - så mageliger er vi heller ikke

kartofler laver jeg og de bliver bare fine .
Det var kødrette rog grøntsager jeg egentlig efterlyste. økologier har en høj prioritet her .

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 23-10-06 09:38

er lige kommet hjem fra øjenlæge ( derfor stavefejlene i det forrige indlæg )

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 45 point
Dato : 23-10-06 17:43

Nåeh, karin. Jeg bruger min mikro rigtig meget. Men ikke så meget til at lave retter fra bunden af. Dem laver jeg som jeg plejer.

Jeg er alene, men jeg kan godt finde på at stege en stor steg eller en lammekølle, som så bliver frosset ned i passende portioner med diverse tilbehør. Når jeg så får lyst til lammejams med ratatuille eller flødekartofler, så snupper jeg lige en bakke i fryseren og putter i mikroen.. Så har jeg festmiddag på under en halv time.

Heldigvis har jeg også grill i mikroen. Så i øjeblikket bliver ovnen også brugt til at riste kastanjer som jeg finder når jeg går tur med min hund. Der VOKSER faktisk ægte kastanjetræer rundt omkring nogle steder. Og der er masser af kastanjer på i år.

Ellers bruger jeg også mikroen til at lave røræg med. Jeg pisker et æg med lidt fløde og måske lidt hakket bacon eller hamburgerryg i en lille skål. Så ryger skålen ind og får et minut i ovnen. Ud og piskes igen, og ind og mikroes i ca. 20 sek. -så ud og røre osv. Hele tiden stopper jeg og rører i massen , når jeg kan se gennem ruden at æggemassen er ved at stivne. --Det lyder lidt besværligt, men hvis man bare skal have lidt æg til et eller to stykker mad, så gider man jo ikke rigtig stå og rense gryde eller pande også.
Frikadeller steger jeg altid mange af og gemmer i fryseren. Sådan en delle er også god til et stykke mad, når den liige er tøet og lunet i ovnen...

Man kan jo godt SELV lave færdigretter...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-10-06 17:46

Åja, -jeg griller en hel kylling på "normal vis" og fryser den ned i passende stykker.
Så bliver den tøet pr. mikro og til sidst grillet lidt i mikroen for at få en pæn overflade.. Sovsen bliver frosset ned i små plasticbøtter.

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 23-10-06 20:17

Tak for svaret Birgitta.
der var lige noget jeg kunne bruge - tak for det

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-10-06 15:46

Hihi, god fornøjelse med microovnen..
Og tak for accepten af mit svar.