/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Pletter på Digitalbilleder
Fra : egjegj
Vist : 877 gange
40 point
Dato : 02-01-03 09:54

er der nogen der har erfaring med runde hvide/grå pletter på digital billeder. Jeg har nu mødt dem på billeder fra flere forskellige kaneraer, pletterne optræder i forskellig størelse og gennemsigtighed, der kan være fra en til flere hundrede pletter på et enkelt billede.

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 02-01-03 10:55

Oldwiking kan have ret. Jeg har netop haft problemet med adskillige billeder, hvor billederne er taget i meget støvede omgivelser (en svinestald). De første billeder var i orden, men på een gang var der masser af pletter som de beskrevne.

Der er enten tale om vand- eller støvpartikler.

tjuel

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 02-01-03 11:02

Det er ikke urenheder, pletterne optræder forskellige steder og er aldrig ens i størelse eller plasering på billedet. Der er pudset og poleret gnedet og gnubbet, så urenheder er udelukket.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 02-01-03 11:08

det kunne også være det man kalder hotpixels

se her
HotPixels Eliminator
http://www.webattack.com/freeware/gmm/fwdigi.shtml

se også
Digital Camera Enhancer

FilterSim

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 02-01-03 11:12

Ok...jeg kunne bare genkende symtomerne. Jeg var nemlig også igang med at polere linsen undervejs, hvilket ikke hjalp. Min mistanke var at det var meget små partikler som måske bare svævede i luften i rummet.

De billeder jeg har taget i andre omgivelser siden da, har der ikke været problemer med.

Jeg venter spændt på at høre andre teorier.

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 02-01-03 11:12

Ok...jeg kunne bare genkende symtomerne. Jeg var nemlig også igang med at polere linsen undervejs, hvilket ikke hjalp. Min mistanke var at det var meget små partikler som måske bare svævede i luften i rummet.

De billeder jeg har taget i andre omgivelser siden da, har der ikke været problemer med.

Jeg venter spændt på at høre andre teorier.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 02-01-03 11:35

Kunne du give os en beskrivelse af dit kamera type pixelsformat etc

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 02-01-03 12:26

Jeg har adgang til flere typer/mærker Nikon Camedia Hp Samsung fra 1 til 5,3 mp og har set det på alle

Kommentar
Fra : technet

Dato : 02-01-03 12:37
Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 02-01-03 16:58

Er dit problem identisk med illustrationene i det technet har peget på ?

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 02-01-03 17:27

Det kan godt være at det er der problemet ligger, men jeg kan ikke rigtig blive klog på det da mine pletter er på forskellig afstand og opasitet i det samme billede!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-01-03 17:32

En camera linse der er lidt støvet foran betyder ikke så meget. Men den bageste linse bør være helt ren. Dette gælder for et alm. camera og vel også for digital.
Men problemet er nok mere som technet siger.
Emesen.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 02-01-03 20:48

Bruger du den samme PC til alle optagelsene ?

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 02-01-03 22:04

Nej, men det er det samme lige meget hvor jeg ser dem. Har lige prøvet Hot Pixel, det havde ingen virkning

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 02-01-03 23:04

kan du være lidt eksakt hvor du og hvordan du ser den, herunder også brugen af ægte og digitalt zoom.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 02-01-03 23:34

Hvis du forestiller dig at du spilder mælk på et foto bare helt runde pletter med forskellig gennemsigtighed og størelserså er det nok det nærmeste min fantasi kan klare zoom bruger jeg aldrig, det kan du jo gøre bagefter, det er jo samme ressultat. en skam man ikke kan vedhæfte et billede her

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 02-01-03 23:38

prøv oldwiking@hotmail.com

Kommentar
Fra : technet

Dato : 03-01-03 02:28

du må også gerne sende et billede til mig på
c.bolin@maildk

så skal jeg se om det er dit billed kvalitet eller andet der er galt med

Kommentar
Fra : technet

Dato : 03-01-03 02:29

hov jeg manglede vis et .
c.bolin@mail.dk

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 03-01-03 21:24

Det holder ikke vi har prøvet at fotografere i støvede / røgfyldte rum og fået flotte billeder med støv og røg uden en eneste fejl eller reflex af nogen art, så det er ikke der at vi skal søge svaret

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 03-01-03 21:54

Til egjegj

Hvad med vandpartikler?

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 04-01-03 00:24

Hej tjuel
Nej ikke når der er flere kameraer med samme pletter, det ene split nyt taget ud af kassen samme aften

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 04-01-03 09:56

Ja enten er det mugpletter på memorycard'et men da jeg ikke har nogen sådanne erfaringer med digitale sådanne og ej heller antager at få sådanne så er der nu meget få muligheder.
Umiddelbart så er gættet lagt på et eller flere legmer som befinder sig i et absolut defokuseret område og som af en eller anden grund modtager en rimelig mængde fotoner.
Typisk for de synlige fænomener er at de er circulære, at de er transparente, og at de ovelejre et større antal pixler og at de optræder som såkaldte haloe's.
Der er naturligvis også et par andre muligheder som feks:
Lysindfald fra vinkler udenfor motivområdet som grundet uregelmæssigheder i linselegmet forårsager lignende effekt.
OW
Ps går ud fra at pletterne på alle optagelser er af nogenlunde samme karrakter

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 04-01-03 10:05

Kunne jeg få lov til at se et af problembillederne? Ikke at jeg tror jeg kan bidrage med noget ud over at fastslå om mit problem er tilsvarende

tjuel@mail.dk

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 04-01-03 10:31

Oldwiking har sendt mig billedet. Og jeg har sendt ham et af mine tilbage. Jeg tror stadig at mine pletter er støv/vand, men skal ikke udtale mig om egjegj's. Jeg vil læne mig tilbage og følge debatten.

Har iøvrigt set masser af alm. billeder taget i tilsvarende omgivelser (svinestalde) og aldrig set sådanne pletter. Er digitalkameraer mere følsomme?

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 04-01-03 11:09

Måske er manglen på en modlysblende som nærmest var obligatorisk på de tidligere kameraer i virkelighed svaret.

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 04-01-03 13:04

Vi må vel hellere fortsætte debatten herinde.

Opsummering:
- ifølge egjegj er pletterne på mine billeder af samme karakter.

mit kamera er et Olympus C-200 Zoom

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 04-01-03 13:17

Til spørgsmålet om Digitale kameras er mere følsomme.

Jeg er temmelig overbevist om at der i denne sektor er slækket meget på kravene til objektiverne og at disse i dag nærmer sig det vi fandt på de gamle kodak box kamera's.
Selv ved et 4 mp kamera er opløsningen stadig beskeden, men indrømmet når jeg kan afse kapital så har jeg også et, der bliver dog skelet til objektivets egenskaber.
OW.

Kommentar
Fra : nielsahlmann

Dato : 26-01-03 12:12

der er tale om støvkorn der sidder på chippen. dt har intet med støv på linsen at gøre, for så havde de ikke været så skarpt aftegnede. prøv ikke selv at rengøre chippen gå ned i en butik og få det gjordt.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 26-01-03 14:05

Skulle det så ikke være samme sted hvergang?

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 26-01-03 20:54

nielsahlman kan i princip godt have ret men da rummet mellem objektiv og ccd'en må antages at være hermetisk lukket så er det nok mere partikler foran linsén eller skæve lysinsfald og reflektionert deref der kan være problemet
Mvh OWM

Kommentar
Fra : wal

Dato : 14-08-03 00:52

Det kan skylles at du kommer fra varme og ud i køliger omgivelser. Prøv at gå med dit camera i ca 2 min, uden kort i. Sæt der efter kortet i. Husk af rense linsen for dug.

Kommentar
Fra : Rampagemusic

Dato : 07-09-03 21:53

Problemet med disse pletter, er et velkendt digitalkamera problem. Som regel kommer pletterne i lyssvage situationer. Det vil sige at dit kamera højst sansynligt vælger at optage med en længere lukketid (hvis den står i auto-mode). Nogle kameraer er være end andre, men det skyldes en lysfejl som dannes på det digitale negativ (CCD'en). Kameraet vil altid prøve at fremhæve det lys der er på billederne, og det kan ofte give disse problemer. Hvis du vil fremprovokere denne fejl, så prøv at tage et billede med en lang lukketid (10-15 sek.). Dette billede kan du tage en mørk aften, hvor du eventuelt står med ryggen til en lygtepæl, så der dog er lidt lys.... Bemærk at dette ikke kan gøres i auto-mode, og husk at bruge stativ eller lignende. Stort set alle kameraer gør, inkl. mit eget.
Håber at du kan bruge svaret.
Mvh Michael

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 07-09-03 23:06

Er der nogen muligheder for at undgå disse pletter?

Kommentar
Fra : Rampagemusic

Dato : 08-09-03 15:28

Nej...Ikke hvis lysforholdende er dårlige. Dog kan du forbedre chancerne for et bedre billede, ved at indstille din lukketid selv. Hvis du sætter den til en hurtig lukketid, skulle du gerne kunne undgå disse pletter. Til gengæld bliver billedet lidt mørkere. Tit og ofte kan dette rettes i et almindelig fotoprogram på din PC'er, men billedet mister lidt farvedybde og glans.

VH Michael