/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Signalstyrke/Modtageevne
Fra : Ladmorillo
Vist : 614 gange
100 point
Dato : 22-10-06 12:18

Hej

Jeg har sat et trådløst netværk op i mit hus hvor jeg har en NetGear trådløs router tilsluttet.

Problemet er at signalstyrken er for lav de steder hvor jeg skal bruge den, eller det siger 3 ud af 4 af de trådløse netkort i hvert fald. Det medfølgende NetGear PCI trådløse netkort, en Belkin USB wireless adapter og det indbyggede i en Fujitsu-Siemens bærbar siger alle "very low"-"low" og det er umuligt at gøre noget på nettet som kræver stabil forbindelse (spil/skype). Men det indbyggede netkort i min IBM thinkpad siger "very good" og fungerer perfekt.

Så jeg må gå ud fra at min router sender et fin signal og kortene er skod... eller hvad?

Hvilket kort skal jeg købe for at få en ordentlig "modtagevne"?

Anyone?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-10-06 14:05

ok vil det sige at det er det samme sted du måler modtagestyrken og der er da forskel på modtagestyrken. Så er det da kortene som du selv er inde på der er problemet.

En hovedregel er at produkter fra samme firma arbejdet bedst sammen, men det er absolut ingen betingelse

Kommentar
Fra : Ladmorillo

Dato : 22-10-06 14:09

Alle kortene er testet fra præcis samme sted.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-10-06 14:12

Ikke alle adaptere har lige gode antenner.
Alle adaptere kører på den hastighed som den langsomste adapter.
Antenner skal ikke flyttes ret meget for at få bedre signal.
Jeg bruger bl.a. USB adaptere så jeg kan hænge/dreje så signalet bliver bedst.
Access point bør placeres et "godt" sted så der ikke er for tykke mure at skulle igennem.
Endelig kan man sætte en "Wireless-g range expander" som modtager og sender videre (skal bare tilsluttes strøm)

Endelig kan nogle routere udstyres med ekstra antenner.

Husk at skal signalet skråt gennem en mur så sænkes rækkevidden meget.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-10-06 14:17

Du kan fx. placere din router central i huset, for det er jo let at trække et netværkskabel

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-10-06 19:03

Prøv lige en gang at å ind i router menuen og se om den trådløse del sender med fuld styrke eller den er reduceret.
Sebnderstyrken kan justeres efter behov.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-11-06 00:05

Da du endnu ikke har svaret, vil jeg lige knytte endnu en kommentar til det.
Ved trådløs forbindelse er antennen og dennes placering yderst vigtigt. Den skal være så frit placeret som muligt, så den ikke forstyres af sine omgivelser. Om nødvendigt, kan du sætte en extern antenne med kabel, så den kan placeres mere hensigtsmessigt. - Der er jo så mange faktorer der spiller ind i signalets udbreddelse. Der arbejdes jo med frekvenser der ligger langt over de følsomme UHF signaler og også over den almindelige mobiltelefon 900/1800 MHz. Så selv små forstyrelser kan have stor betydning.
Du kan med fordel bruge en extern antenne af bidirectional typen og rette den ind efter den position som dit accespoint befinder sig, så koncentrere du signalretningen, og hermed øger forbindelses sikkerheden.
Husk at jo færre forhindringer der er imellem antennerne, jo bedre signalforhold vil du få!!!

Og lad os så høre hvordan det går, det er jo længe siden du har givet lyd! (22.10.2006)

Kommentar
Fra : Ladmorillo

Dato : 06-11-06 08:03

Hej

Ja jeg kunne gøre en masse ting for at forbedre signalet etc. men spørgsmålet går ikke på det. Mit ene netkort fanger forbindelse godt mens andre dårligt...

Signalet fra routeren må være helt fint...

Er der nogle kort der er markant bedre og i så fald hvilke. Det er derhen jeg vil.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-11-06 19:35

Det bedste er altid at bruge netkort af samme mærke som routeren, så er man sikker på at de "snakker samme sprog"

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-11-06 08:11

Når det ene netkort ikke modtager så godt som de andre, kan årsagen være mange:
1) Bruger det samme kanal som routeren?
2) Har antennen ordentlig forbindelse til netkortet?
3) Har du prøvet at skifte kanal?

I netkortet ligger der en sender/modtager med 13 kanaler, med en indbyrdes frekvensafstand. Hvis dette netkort ikke er justeret korrekt til centerfrekvensen, fra fabrikken; så vil selv en lille afvigelse give dårlig forbindelse. - Prøv blot at dreje din FM radio lidt uden for stationen du lytter til; så har du faktisk det samme billed, en dårlig forbindelse.