/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Lykkens pamjulefis???
Fra : acilia
Vist : 11405 gange
100 point
Dato : 21-10-06 21:46

Jeg sidder her med en veninde som aldrig har hørt det udtryk.
Hvor stammer det fra? Hvad er en pamjulefis? og hvorfor er den lykkelig?

kh
Acilia

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 110 point
Dato : 21-10-06 21:57

Tror det er en omskrivning af lykkens pamfilius. Pamfilius skulle stamme fra græsk og betyde elsket af alle ifølge den her side http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=7752

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-10-06 21:59

det er en omskrivning af pamfilius

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-10-06 22:02

PAMFILIUS betyder både en heldig person, og er det højeste trumf i et kortspil. Og stammer fra det græske drengenavn pamfilios.

sjovt nok synes jeg det rigtige udtryk lyder mere underligt idag

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-10-06 22:09

http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=33850&ForumID=10

sjovt nok også et insekt - men prøv at læse under billederne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-10-06 22:22

Som tidligere er det en "omskrivning" pamfilius, som betyder

Citat
pamfilius [ pŒm—fi’lius ] subst. -sen, -ser, -serne
1. en lykkens pamfilius udtryk for at man er heldig. ! af et græsk proprium Pámphilos af pân 'alt' + phílos 'kær'

Nudansk Leksikon

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-10-06 22:25

haha ans det står faktisk også i linkene ovenfor

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 21-10-06 23:58

Tak Tedd - helt perfekt - jeg kan da egentlig også godt huske at jeg har hørt om lykkens pamfilius.. Gad vide hvem der omskrev det..
Kh
Acilia