/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Sideopsætning i Publisher
Fra : akle
Vist : 819 gange
166 point
Dato : 21-10-06 19:49

Jeg har påbegyndt en hjemmeside i Microsoft Publisher 2002 (engelsk udgave), men har svært ved at få midterstillet de elemtenter jeg bruger, i forhold til dét der vises i browseren (IE). Siden vises med for bred margen i højre side, dvs. elemterne er placeret for langt til ventre i forhold til midten. Sideopsætningens bredde har jeg sat til 22,5 cm og dét passer perfekt ved visning, dog ikke med elementerne (billeder, tekst, osv.). Hvor og hvordan instiller jeg dette, så siden ser eens ud, både når jeg arbejder med den og når den kontrolleres i browser.
Jeg arbejder med Notebook med 15" skærm og opløsningen er 1024 x 768.
Ligeledes vil jeg gerne vide hvilken skærmopløsning det er bedst at benytte til hjemmesidefremstilling, så flest mulige kan se siderne korrekt, eller om jeg skal være ligelgad med dette?
Håber på kyndig hjælp af andre, der har erfaring med Publisher, eller ved noget om dette.
MVH Akle

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-10-06 00:32

Jeg har lige prøvet med publisher 2000
En gul firkant lagt i kanten af hjælpelinierne (venstre 2,5 højre 2,5)
Den ligger fint i midten
Filer > gem som webside > den lægger sig i dokumenter > udgivelser.
Den har nu lagt sig i udgivelser som index.html
Den åbnes i Explorer og sidder i midten.

Men der findes altså gratis programmer som er bedre end Publisher til websider.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-10-06 17:07

Det er åbenbart underordnet hvilket program man bruger, for det har snarere noget med skærmopløsningen at gøre, hvad man selv har, contra den skærmopløsning hjemmeside-ejeren har arbejdet med.
Jeg foretrækker at bruge Publisher, fordi min hjemmeside er designet på forhånd af en anden, jeg skal bare finpudse efter eget skøn, samt tilføje tekst og billeder. Min hjælpedesigner bruger skærmopløsning 800 x 600 og Publisher 2003.
Citat
Den har nu lagt sig i udgivelser som index.html

... har den lagt sig som index automatisk, eller har du selv navngivet? Hvilken skærmopløsning bruger du?
Publisher 2000, 2002 og 2003 arbejder ikke éns, dét har jeg i hvert fald opdaget.

Håber på bedre hjælp og forklaring.

MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-10-06 17:12

e.c. Hvis din gule firkant fungerer som baggrund, så er mine baggrunde også perfekte. Det er elementerne der lægges på siden, der ikke midterstilles ved browser visning.
MVH Akle

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-10-06 17:24

Det var jo den første side jeg lavede så det er nok derfor at den ville hedde index.html
Jeg har 800x600 til mine trætte øjne.
Publisher 2000
Når jeg ændre vinduesstørrelsen (kører med to skærme) så bliver de farvede kasser i venstre side,
og det svarer nogelunde til højere skærmopløsning 1024x768

Hvis du går ind på siden i din browser og kigger på vis kilde.
Så kan du måske skyde lidt centrer og evt. ændre noget til % i stedet for fast mål.
eks. width=90 > width=90% så følger den med i bredden.
Men det kan også nemt give roderi, så måske du lige skulle lave en backup af filen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-10-06 17:27

Det er en gul rektagel som er lagt så den passer i siderne til margenhjælpelinierne.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-10-06 17:45

e.c. Det med margen hjælpelinier har jeg heller ikke kunnet finde ud af, fordi jeg tilsyneladende ikke selv kan bestemme hvor de skal lægges.
Mht. den første side, så har også jeg lavet en "første side" ud fra devisen at prøve selv først. Jeg skal immervæk selv navngive til index når jeg gæmmer siden til web.

Det var det samme med min hjælper, hun havde også trætte øjne og foretrak derfor den lavere skærmopløsning. Jeg har dog kunnet rette ind, ved at markere med pil alt hvad der ligger på første-siden og låse dette i én gruppe. Dernæst kan det hele rykkes lidt til højre. Slutresultatet ser godt ud i browseren på min pc, men måske ikke så godt ud for andres pc´er med lavere opløsning?
Jeg vil prøve at ændre siden i browseren, som du foreslår, kan jo altid gemme en ekstra side af den samme.
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 166 point
Dato : 22-10-06 19:19

Hvis du i Publisher har markeret fastgør til hjælpelinier og fastgør til objekter - så kan du få svært ved at lægge noget tæt på andre objekter eller hjælpelinierne
Afkrydsningen ligger under funktioner.
Hvis du grupperer hele din side og centrerer denne gruppe, vil det nok ligge i midten ved flere opløsninger.

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 24-10-06 10:18

Tak for svaret e.c.
MVH Akle