/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
glemt password
Fra : Maddog_dk
Vist : 560 gange
250 point
Dato : 20-10-06 21:12

Hej
jeg har fået lavet et logon script via ASP (Tak til BjarneD ) næste problem er så hvis en bruger glemmer sit password. hvordan laver man en automatisk fremsendelse af koden via e-mail til brugerens indbakke?

ja, nu vi er igang er der nogle der har erfaring med opbygning af et online shop system?
hvor man lægger varer i en kurv og bestiller online med tilhørende udskrift mulighed af kvittering?

med venlig hilsen maddog

Kommentar
Fra : aweis

Dato : 03-11-06 18:46

spg 1)

Du kan lave en side med et tekst felt og en knap, så skal brugeren skrive sin email og klikke, så skal dit script gå ind i databasen og tjekke om email eksistere, hvis emailen eksistere skal den så hente personen kodeord, og så sende en mail med disse oplysnigner. En lille simpelt post-request kode du skal lave dig.

Hvis du vil have noget kode forslag, så skriv lige hvad dine felter i databasen hedder

spg 2)

ved ikke lige på stående fod hvilke muligheder der er, men der findes mange forslag på nettet med færdige scripts, men det kræver lidt kendskab til ASP

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 03-11-06 20:25

Hej aweis

Jeg vil meget gerne have et par forslag til post-request kodningen.
felterne i databasen hedder:
Email
UserID

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 03-11-06 20:27

Hej aweis

UPS, for hurtig på tasterne

Jeg vil meget gerne have et par forslag til post-request kodningen.
felterne i databasen hedder:
Email
UserID
Password

du er meget velkommen til at forsøge dig

/Maddog

Accepteret svar
Fra : aweis

Modtaget 250 point
Dato : 03-11-06 21:20

Her er mit forslag:
Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>password</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>
<% if Request.ServerVariables("REQUEST_METHOD") = "POST" then
   mail = request.form("mail")

      if instr(mail, "@") = 0 or instr(mail,".") = 0 or mail = "" then
         mail_fejl = "* Der er en fejl i mailadressen"
      end if

   if instr(mail, "@") <> 0 and instr(mail,".") <> 0 and mail <> "" then

   Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
   Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("db.mdb")

      strSQL= "SELECT * FROM bruger WHERE Email = '" & mail & "';"
      set rsTjek = Conn.execute(strSQL)

      if rsTjek.EOF then
         response.write "Mailadressen findes ikke i vores system"
      else

         Set JMail= Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")
         JMail.Priority = 3
         JMail.ServerAddress = "smtp.indetnetudbyder.dk" 'Adressen på den udgående server
         JMail.Sender = "navn@domæne.dk" 'En mail adresse - afsender
         JMail.SenderName = "Navn" 'Navn på afsender
         JMail.Subject = "Dit password" 'mailens emne
         JMail.AddRecipient rsTjek("Email")
         JMail.AddHeader "Originating-IP", Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
         BodyText = "Dine loginoplysninger" & vbCrLf & vbCrLf
         BodyText = BodyText & "Email: " & rsTjek("Email") & vbCrLf
         BodyText = BodyText & "Password: " & rsTjek("Password") & vbCrLf & vbCrLf
         BodyText = BodyText & "Venlig hilsen" & vbCrLf
         BodyText = BodyText & "Admin"
       JMail.Body = BodyText
       JMail.Silent = true
       JMail.Execute
       Set JMail = Nothing

         response.write "Der er sendt en mail til dig med dit password"

      end if
      rsTjek.Close
         Set rsTjek = Nothing
      Conn.Close
         Set Conn = Nothing
      end if
%>
<form name="tjekmail" method="post" action="">
<input name="mail" type="text" size="50">
<input type="submit" name="Submit" value="tjek">
</form>
<% =mail_fejl %>
</body>
</html>

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 03-11-06 21:40

Hej

Hold da op en smøre, jeg vil kigge på det. Så vidt som jeg kan se, skal koden blot kopieres ind i en ny asp fil som der linkes til fra logon siden. Er det ikke korrekt?

/maddog

Kommentar
Fra : aweis

Dato : 03-11-06 21:44

Jo det kan man godt gøre, men det er ikke så svært at ændre i det, hvis du har nogle helt specielle ønsker så kan du komme med dem, så kan jeg se om det kan passes ind i koden...

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 04-11-06 08:36

hej aweis

jeg har fået det til at virke, men kun hvor den tjekker email adr. Jeg vil gerne hvis både brugernavn og email adr. tjekkes i databasen inden passwordet sendes til brugeren. håber du kan hjælpe med det!

/maddog

Godkendelse af svar
Fra : Maddog_dk

Dato : 04-11-06 16:35

Tak for svaret aweis.

det er dejligt når man kan hente hjælp, håber at kunne gengælde det en dag!

/Maddog

Kommentar
Fra : aweis

Dato : 04-11-06 16:57

Her er en kode hvor man også skal skrive sit brugernavn, men er det nødvendigt, for man skal jo have mailen rigtig, for at få oplysningerne og da disse sendes til mailen, skal man samtidig have adgang til den.

Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>password</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>
<% if Request.ServerVariables("REQUEST_METHOD") = "POST" then
   mail = request.form("mail")
   bruger = request.form("brugernavn")

      if instr(mail, "@") = 0 or instr(mail,".") = 0 or mail = "" then
         mail_fejl = "<br>* Der er en fejl i mailadressen<br><br>"
      end if
      if bruger = "" then
         bruger_fejl = "<br>* Der er ikke indtastet et brugernavn"
      end if

   if instr(mail, "@") <> 0 and instr(mail,".") <> 0 and mail <> "" and bruger <>"" then

   Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
   Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("db.mdb")

      strSQL= "SELECT * FROM bruger WHERE Email = '" & mail & "' and bruger = '" & bruger & "'"
      set rsTjek = Conn.execute(strSQL)

      if rsTjek.EOF then
         response.write "Oplysningerne findes ikke i vores system"
      else

         Set JMail= Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")
         JMail.Priority = 3
         JMail.ServerAddress = "smtp.indetnetudbyder.dk" 'Adressen på den udgående server
      JMail.Sender = "navn@domæne.dk" 'En mail adresse - afsender
    JMail.SenderName = "Navn" 'Navn på afsender
         JMail.Subject = "Dit password"
         JMail.AddRecipient rsTjek("Email")
         JMail.AddHeader "Originating-IP", Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
         BodyText = "Dine loginoplysninger" & vbCrLf & vbCrLf
         BodyText = BodyText & "Email: " & rsTjek("Email") & vbCrLf
         BodyText = BodyText & "Password: " & rsTjek("Password") & vbCrLf & vbCrLf
         BodyText = BodyText & "Venlig hilsen" & vbCrLf
         BodyText = BodyText & "Admin"
       JMail.Body = BodyText
       JMail.Silent = true
       JMail.Execute
       Set JMail = Nothing

         response.write "Der er sendt en mail til dig med dit password"

      end if
      rsTjek.Close
         Set rsTjek = Nothing
      Conn.Close
         Set Conn = Nothing
      end if
%>
<form name="tjekmail" method="post" action="">
<input type="text" name="brugernavn"><% =bruger_fejl %>
<br>
<input name="mail" type="text" size="50">
<input type="submit" name="Submit" value="tjek"><% =mail_fejl %>
</form>
</body>
</html>