/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Makro billeder/- pæn baggrund
Fra : disken
Vist : 769 gange
100 point
Dato : 20-10-06 18:38

Hej
Vil gerne høre hvad jeg burde bruge som baggrund til mange forskellige Makro billeder.
Tænker på, om det skal være ensfarvet, eller bare et godt råd.
Det er ikke fordi det skal ligne PRO arbejde, men så andre mennesker, kan arbejde videre med billederne.

Accepteret svar
Fra : wibbi

Modtaget 110 point
Dato : 20-10-06 18:47

Det kommer vel an på hvad de skal bruges til og hvad motivet er. Naturbilleder (insekter,blomster osv.) går man som regel ikke fejl af en grøn eller blå baggrund.
Mvh. Wibbi

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-10-06 18:51

Er det for at kunne fjerne baggrunden senere "colourkeying" ?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-10-06 18:54

Lige derfor, jeg er lidt i tvivl, ellers ! kunne jeg ligeså godt lægge dem over scanneren.
Men der indgår B.la messing/ guld og sølv og porcelæn, så jeg kan da godt se problematikken.
Havde tænkt mig, bare at tage billedet, hvor det står, men baggrunden er ikke for pæn, savsmuldstapet, hvilket jeg ikke syntes er en '' pæn'' baggrund.
Men kunne tænke mig en mørk baggrund til guld og sølv, eller er jeg helt UDE af den der.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-10-06 18:57

Citat
Er det for at kunne fjerne baggrunden senere "colourkeying" ?

Op til brugeren af billedet, men det må ikke bruges offentligt uden min tilladelse, så det må være til privat brug.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-10-06 18:58

>>Tænker på, om det skal være ensfarvet, eller bare et godt råd<<

Et godt råd er lidt svært, at bruge som baggrund.

Tilbage til studiet...........det bør være ensfarvet og ikke en farver som overstråler billederne.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-10-06 19:01

Aha - så skal du da lige rulle et stykke mat papir ned og ud under emnet.
Og en hjælpeblitz eller lampe ( 150w fra byggemarked) til at lyse baggrunden op.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-10-06 19:03

Citat
>>Tænker på, om det skal være ensfarvet, eller bare et godt råd<<

OK, en stavefejl eller andet, meningen tror jeg alle forstår, men skal huske at køre den gennem et redigering program.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-10-06 19:13

Citat
Aha - så skal du da lige rulle et stykke mat papir ned og ud under emnet.
Og en hjælpeblitz eller lampe ( 150w fra byggemarked) til at lyse baggrunden op.

Tak skal i have, har et Digitalt, uden Optisk zoom, med indbygget Flash, så den bliver svær.
Har tidligere haft andre, og bedre kameraer, men desværre hoppede jeg på dette, efter 30 år uden.
Og jeg brugte også lamper fra alle sider, for at undgå diverse skygger.
Men til tider, skal der altså skygger og andet til, for at gøre billedet pænt.

Men sådan, lige at skulle kunne huske ALT, jo noget kan jeg da huske.
Men ville da ønske, jeg havde et af de gamle kameraer, men de blev solgt, da jeg ikke gad det mere.
Har fortrudt det i dag, men nu kan man jo begynde forfra.
Jeg har et gammelt, aner ikke hvad det hedder, men til ? er det 45x45 billederm, ANTIKT.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-10-06 19:24

Så slå den blitz fra og køb et par af disse byggelamper med jodkvartsrør og jeg tror endda de nogenlunde holde farven.......................og så lige et stativ.

Godkendelse af svar
Fra : disken

Dato : 20-10-06 19:44

Har ''resterne'' fra gammel tid, og et par lamper, fremkalder udstyr og lign, men ?
OK prøver mig frem, ellers kan de brokke sig,
e.c du får ikke noget, håber det kan tilgives
Det kunne JO være man blev BIDT af gamle interesser.
Da wibbi kom med denne og jeg indtil videre, ikke ønsker at bruge for mange penge.

Citat
Det kommer vel an på hvad de skal bruges til og hvad motivet er. Naturbilleder (insekter,blomster osv.) går man som regel ikke fejl af en grøn eller blå baggrund.

Så tak for for svaret og kommentar.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-10-06 20:11

Ja Disken - men jeg har gemt mange af de gamle apparater.
Voigtländer / Kodak Retina / Contaflex / Canon / Rico / minolta /polaroid.
Mit Rolleiflex, hasselblad og Nikon har jeg dog solgt.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 21-10-06 12:37

Hej Disken.

Prøv at tage et kig på dette setup: http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=91934

Og husk at en simpel ting som en flamingoplade, eller et stykke A4-pap med sølvpapir rundt om reflekterer lys

Vh Claus

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-10-06 13:32

Det ser godt ud fluffyclaus.

Disken hvis du renskære billedet og gemmer det som png så mener jeg at png kan indeholde
24bit farve og kan være gennemsigtigt, så hvis din baggrund er gennemsigtig, kan du lægge hvad du vil bagved.
Når du tager billedet vil en jævn farve som baggrund der afviger fra motivet,
vil nok være nemmest at arbejde videre med !