/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Flexinvest Fri fra Danske Bank
Fra : steenfibiger
Vist : 7407 gange
158 point
Dato : 20-10-06 14:14

Hej,
Jeg har fået brochuremateriale om Flexinvest Fri fra Dansk Bank. Nu forstår jeg at det blot er nogle nye investéringsforeninger i Dansk Invest. Hverken Dansk Aktionærforeing eller dagspressen har omtalt Flexinvest Fri.
Er der noget skummelt ved Flexinvest Fri eller er det et godt produkt?

Mange hilsener
Steen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-10-06 14:19

http://www.di-adm.dk/plsql/frame?p_vTilhoer=DI&p_vSide=http%3A//www.di-adm.dk/plsql/vis_nyheder.vis_investeringsnyt%3Fp_vId%3D13729%26p_vTilhoer%3DDI

Det betyder at du tager chancen og de vælger risiko.
Som jeg kan se det har du ikke meget hold i hanke med hvad der sker.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 20-10-06 15:04

Hej.

Jeg har ikke hørt om det omtalte produkt, så det ville da være fint, om nogen ville lave en analyse på det. Generelt skal man være uhyre forsigtig med at sætte sig i "huslejer", som man kun kan klare uden afdrag og med en helt kort rente.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 07-11-06 08:51

Hej Claus og andre
Det drejer sig ikke om et afdragsfri flexlån, men en investeringsforeing under Danske Invest. I denne uge har Nordea Invest et nyt produkt, de kalder "Sikre Aktier" til kurs 102 1/4 franco. Det er også en ny produkttype, men jeg ved ikke om det er noget af det samme?
Tak for alle jeres kommentarer,
Steen

Accepteret svar
Fra : DAF_direktoer

Modtaget 158 point
Dato : 07-11-06 09:39

Dansk Aktionærforening har på sin hjemmeside, www.shareholders.dk (under "viden om investering" og "aktieskole") noget vi kalder "7 gode råd om opsparing i investeringsbeviser". Regel nr. 2 lyder:

2) Vær kritisk over for nye specialafdelinger - de er meget lønsomme - for sælgerne!
De introduceres ofte på toppen af et marked, dvs. efter aktierne eller obligationerne har givet et højt afkast. Hoved-parten af IT afdelingerne blev f.eks. introduceret efter, at markedet var steget meget. Det har givet meget store tab for de investorer, som har købt IT afdelingerne ved introduktionen. Hvor er den næste boble? (højrente) obligationer?

Sagt på en anden måde anbefaler vi, at man satser på "gamle" investeringsforeninger, som over en længere årrække har vist sig at være lønsomme og sikre, frem for nye foreninger, som ofter lanceres "for sent". Dvs. du risikerer at købe på toppen af et marked.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-11-06 09:44

Ja det var da et godt råd med på vejen.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 07-11-06 12:43

Kære Claus Silfverberg,
Hjertelig tak for dette meget kompetente svar på min betænkelighed om aktiekøb. Det var jeg meget glad for.

Med venlig hilsen
Steen Fibiger

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 21-11-06 23:18

Som jeg læser beskrivelsen af produktet Flexinvest Fri, så er det en formueplejeaftale hvor:
o Du angiver risikovillighed
o Du betaler en ekstra afgift (0,3%??)
o Du giver banken fuldmagt til at handle investeringsforeningsbeviser (for din regning)
o Investeringen er begrænset til 4 af 'bankens' egne papirer, heriblandt 'Korte danske'

men det er et møj-produkt:

- Der er ingen grund til at begrænse sig til 4 papirer. Og hvis du ville kunne du selv gøre det
- Der er ingen grund (det er der aldrig) til at købe 'korte danske' gennem en investeringsforening
- Hvis du ønsker lav risiko, så er det lige så godt og langt billigere selv at købe obligationer
- Hvis du ønsker højere risiko, så er det lige så godt og *lidt* billigere at købe aktiebaseret investeringsforeningsbevis valgt bl.a. ud fra afdelingens omkostninger
- Hvis du ønsker højeste risiko (eller har penge til min 5-7 aktieposter) så er det lige så godt og langt billigere at købe aktier direkte.

Flexinvest Fri er KUN til gavn for Danske Bank koncernen der får vredet lidt flere penge ud af dig. De burde skamme sig.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 21-11-06 23:23

Claus Silfverberg >> du skriver: "Vær kritisk over for nye specialafdelinger"

Det er da ikke en 'special-afdeling', det er en portefølje management aftale baseret på ruskumsnusk-papirer, sådan fire papirer udvalgt blandt dem der giver størst fortjeneste til Danske Bank koncernen.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 22-11-06 10:09

Et af de andre 7 råd om opsparing i investeringsbeviser lyder:

Vær kritisk over for investering i obligationsbaserede investeringsforeninger - det betaler sig sjældent.

Se alle 7 råd på www.shareholders.dk under "viden om investering"

Mvh

Claus.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 22-11-06 10:40

Tak til både Claus Silfverberg og Henrik Krebs for disse gode råd.
Mange hilsener,
Steen