/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Ryatæppe - hvordan
Fra : Camillasmoster
Vist : 12689 gange
100 point
Dato : 20-10-06 13:14

Jeg vil gerne lave et ryatæppe til dukkehuset.

Er der nogen, der har en vejledning til Rya?

Moster

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-10-06 13:16

rya i miniformat - ja hvorfor ikke

har du overvejet skindtæpper og kæledyr ????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-06 13:18

Det er blot en sammenlagt tråd der bliver lavet en løkke på - på bagsiden....

Dermed kan du selv bestemme længden...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-06 13:20

Til så lille en dimension kan du bruge stramajstof til at lave det på....

Men må indrømme at jeg tror det kommer til at se klodset ud...

Men muligt......Ja

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-06 13:23

I stedet for Ryatråde ville jeg bruge noget ikke alt for tyk uldgarn....

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-10-06 13:40

Citat
Det er blot en sammenlagt tråd der bliver lavet en løkke på - på bagsiden....

Hvis det skal holde til noget, skal der slåés knuder, for hver lykke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-06 13:52

Det bliver der jo også hvis du laver en løkke

Du har jo en bund du laver det på...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-06 14:01

Må indrømme at jeg ikke aner om disse ryanåle man brugte til "hjemmeknytning" af ryatæpper stadig kan købes....

De var meget moderne i 70erne....

Der kunne man købe hele pakker hvor alt var i til fremstilling at et tæppe.

Det er fuldstændig som stramaj hvor mønsteret er tegnet på underlaget...

Accepteret svar
Fra : Balcanard

Modtaget 110 point
Dato : 20-10-06 14:03

Vejledning er oploaded hér http://peecee.dk/?id=8072
vælg større billede for at teksten bliver læsbar - men ligefrem noget kraftigt materiale
skal du nok ikke vælge.
Held og lykke med dit forehavende

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-10-06 14:14

eller tag en blyant eller strikkepind, som du knytter løkker henover.
mener at man i 70-erne brugte en form for lineal.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-10-06 14:17

refi - tænker du mon på smyrnanåle? sådan en har jeg lige fundet på et loppemarked.
synes, at puderne er kodyl grimme, men kan godt lide værktøj.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-06 14:29

Det er da muligt det hed en smyrnanål.....

Men det var hele pakker man købte - tråden satte man blot i nålen og derefter trykkede den mod stoffet/bunden - den førte så tråden om på bagsiden og op igen hvorved fremkom en knude...

Garnet var tykt 100% uld afskåret i passende længder og farver (10 cm. tror jeg) derved blev tæppet ca. 4 cm højt og utroligt blødt...

Det var et ganske bestemt firma der solgte det - ovenikøbet på afbetaling så vidt jeg husker - det var ikke billigt...

Men vi har da 3 af tæpperne liggende endnu - det ene med hjemmekombineret mønster (tyvstjålet fra et korsstingbrodderi )

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-10-06 14:29

Balcanard
Sådan skal det lige præcis laves.
Ellers ryger trådene ud igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-06 14:29

Et eller andet dæmrer med Hørsholm og Ulrik Garn ???????????????

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-10-06 14:54

rya og smyrna er to forskellige ting. smyrna ligner et fladt broderi med lange sting, næsten altid stjerner og sårn.
var det cum, som bl.a. forhandlede rya pakkerne?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-06 15:02

Refi... det er smyrna du tænker på, jeg har selv lavet et tæppe med sådan en nål, når man havde lavet et stykke havde jeg vabler i håndfladerne, idag er det vist ikke til at opdrive??

Camillasmoster...Balcanard's link er rigtigt godt, blot ville jeg ikke bruge en linial til så lille et tæppe, da jeg lavede puder for maaaange år siden, brugte jeg bare at holde tråden med en finger, hvis endelig højden skulle blive lidt ujævn, kan du bare klippe det til. Du kan godt "nøjes" med en stor stoppenål, men det ville gøre arbejdet nemmere, hvis du kunne få fat i en ryanål, den buer ude i spidsen.

Rigtig god fornøjelse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-06 15:07

Nej....

Mener det var noget med en del af Hørsholm Klædefabrik (er vist nedlagt) hed Ulrik garn.....

Der var et eller andet i mit (trætte) hoved der sagde det...

Men det er da muligt jeg husker forkert - på det område

Hvem/hvad er cum ?????

Nålene (på størrelse med et kontorstempel - dog spids) var patentanmeldt netop fra det firma jeg tænker på - så meget er sikkert....

De havde derfor eneret til at sælge pakkerne...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-06 15:10

"Nordsted1"

Hvis Rya og Smyrna ikke er det samme så er det ikke det jeg tænker på.....

Det var 100% Ryatæpper - der medfulgte ovenikøbet en mærkat man syede i bunden...

Men den er selvfølgelig slidt af for år tilbage - men tæpperne kan du ikke slide op

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-06 15:13

Du satte det rigtig nok ind i håndfladen og med pegefinger og langfinger trak (som at knytte hånden) du stemplet sammen hvorved knuden fremkom - tråd for tråd - ikke noget med en linial og klippe bagefter..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-06 15:15

Men vi er vist ved at komme lidt på afveje i forhold til spørgsmålet

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-10-06 15:16

min mail svømmer over så jeg hopper lige

hanne - superbest har bittesmå planter til fingerbølstørrelser var det ikke noget ???

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 20-10-06 15:18

Jeg har en buet ryanål, du godt må få, men den er jo temmelig kraftig = 2 mm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-06 15:23

Det er en saddelmagernål

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-06 15:32

Refi... Smyrna... man sætter stoffet med evt. påtrykt mønster på en lille ramme, som strammer stoffet, så tager man en tråd (blev solgt i bundter i afklippede stykker, med bandarole på) satte tråden fast i nålen, som du selv siger på størrelse med et stempel, man holdt så fast, at man fik vabler i håndfladerne.

Rya, er på samme bund?? men du bestemmer selv længden på tråden, alt efter hvor bred linealen eller pegefingeren er.Det bliver så klippet op bagefter. Det bliver syet med en ryanål en stor buet stoppenål. Sadelmagernålen er den ikke nærmest trekantet i spidsen ligesom en lædernål???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-06 15:45

Skal ikke gøre mig klog på Smyrna og Rya...

Metode 1 var godt nok den brugte men på mærkerne stod Rya - det husker jeg tydeligt.

Desuden bliver det lidt svært at putte et tæppe 130 x 220 på en ramme (har lige målt vores)

Det var noget utroligt stift "stof" nærmest som tyk læder....

Det var vævet af tråde med ca. 1-2 mm afstand (som et net)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-10-06 15:51

Uha, man kan komme så sent til sit eget spørgsmål, at man nu skal læse alle indlæg, hmm...

Jeg forstiller mig strømpegarn.

Har krummenåle til møbelpolstring.

He he he, man køber da bare en lineal til dukkehuset.... syr det på tyl med en knækket krumnål

Man kan vel bruge hessian i en passende vævning - hov nu fik jeg idéen til dørmåtten: Hessian syet som rya med jutegarn, syet/klippet tæt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-06 15:55

Refi... man kommer langt med vold, og det er vist oveni købet moderne. Det er da meget brugt. Man spænder et stykke af tæppet på rammen, som så flyttes efterhånden som man får udfyldt den, jow man kan godt, det er godt nok hårdt for hænderne, men man ka'

Men Camillasmoster vil gerne prøve rya, og der er billederne gode fra Balcanard's link, det er nemmere at se billeder, end at jeg eller andre prøver at forklarer, jeg syntes bare at til så lille et tæppe, ville jeg droppe linealen, men bruge øjemålet og en pegefinger

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-06 15:58

Der knak kæden camillasmoster!! Vil du bruge strømpegarn og tyl at sy på, tjaaaa hvorfor ik' så
bliver det da helt i dit eget design men hvis det skal syes på tyl, er det ikke nødvendigt med en buet nål, den er jo mere til det tykke stof, men når du nu har den, så bare prøv

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-10-06 16:04

Nordsted1 - jeg vil også droppe den store lineal. Jeg laver tit ting på øjemål - det kan sommetider ses

Da jeg var teenager i 70'erne, havde jeg et ryatæppe hængende på min væg.

Motivet var en kat ud af fri fantasi. Tæppet var købt i Bogklubben Union.

Det gav mig idéen til ryatæppet til dukkehuset.

Jeg skal også lave foldegardiner - lissom jeg har lavet til min stue IRL.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-10-06 16:07

Nordsted1 - det med tyl var alså bare for sjaw...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-06 16:13

Spøgefugl er hva' du er jeg kunne nu heller ikke få det til at passe med at du ville sy på det, men man ve' sq aldrig med dig

Jeg syede puder i massevis, blomster og såån, idag ville jeg syntes de var rærlige, men dengang var det et hit, senere gik jeg over til smyrna, det var så stort et arbejde, at jeg var møjtræt af tæppet da det endelig blev færdigt, at jeg gav det til mine forældre, de døjer med det endnu, det er simpelthen ikke til at slide op, og de har da ellers gjort deres til det.

Hvis det kniber med øjemålet, kan du så ikke forsøge dig med en blyant, mon ikke højden på ryatæppet så passer til et lille dukkehus??

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-10-06 16:37

gak til kandu og bliv forvirret.
jeg købte, troede jeg, en smyrnanål, men ved hverken ud eller ind nu.
det er en himstregims med hvidt træhåndtag, et håndtag til at dreje på, hvorved en nål med hul (øje) skifter plads med en nål uden øje, den skubber måske garnet af.
det må prøves, og jeg HAR altså ikke tid.....

C.U.M. var et lækkert garnfirma i kbh. dyrt og kræs som bare pokker.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-10-06 16:48

- og hos et antikvariat fandt jeg en bog om CUM ryatæpper, kr. 50

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-10-06 16:50
Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-10-06 20:10

Var det mig, der gik, Aase?

Jeg er jo lige heer!

Var nødt til at kikke lidt på indersiden af mine øjenlåg et par timer.

Godkendelse af svar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-10-06 14:27

Tak for svaret Balcanard.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 22-10-06 15:10

Velbekomme - er du interesseret i at få nålen, så smider jeg den gerne i en kuvert

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-10-06 00:21

Meget gerne - taaaark!

Moster

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 29-10-06 07:34

hvordan går det med kæmpeprojektet ryanålen?? ???

Kommentar
Fra : mblf

Dato : 24-05-09 11:07

Jeg ligger inde med flere bundet og afklippet garn til rya,
er der nogen som ved havd jeg kan tage for et bundt,
jeg regner med at sælge det samlet.
bliver glad om nogen kan hjælpe.

Hilsen mblf

Kommentar
Fra : Herbie

Dato : 25-05-13 21:34

hej Camillamoster
jo det er sandt at der i 70'erne var såkaldte tyrkerknyt med afskåret garn og en ryanål lidt lige som en strikkenål i en strikkemaskine - med en lille hage og lås der kunne låse når man trak i garnet - har selv ledt efter lign. men er kommet frem til den metode jeg lærte på fritidshjemmet nemlig den med linialen - bredden herpå bestemmer luvens højde - men garn tykkelse og luv højde skal selvfølgelig passe sammen jeg fandt denne beskrivelse http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Kunsth%C3%A5ndv%C3%A6rk_og_design/Orientalske_t%C3%A6pper_og_tekstiler/rya
med venlig hilsen palle