/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Kartofler der koger over
Fra : swarn
Vist : 1994 gange
50 point
Dato : 20-10-06 12:57

Ank.dette spørgsmål som tip: http://www.kandu.dk/tip14928.aspx her i huset bruger vi en klat margarine, OG DET VIRKER, det er blevet brugt i mange år, så helt nyt er det ikke

Hilsen Hans

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 20-10-06 13:01

Nu er margarine jo også et olieprodukt

Så det er vel forskelligt hvad folk lige har ved hånden...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-10-06 13:03

Man "gyder olie på vandene" er et gammelt udtryk.

MosterHanne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-10-06 13:04

kartofler koger ski også ved svagt blus - et gammelt råd er egentlig at koge dem færdigt i høkasse - under dyne - eller blot lade låget få minimal luft -

Udover det så koger de ikke nær så meget over hvis man først kommer salt i lige til sidst - eller venter og lader folk selv bestemme om der i det hele taget skal bruges salt.

kartofler er mums

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-10-06 13:04

Jeg syntes at tippet er smadder godt og også din version swarn, jeg kendte det ikke men vil afprøve det allerede idag. Havde jeg bedømt tippet havde det fået 5 stjerner.

I øvrigt kan tip jo godt være gode selvom man kender tippet!

//bentjuul

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-10-06 13:07

tadaaaaaa - spar på energien og skru ned for blussene er heller ikke noget nyt - men effektivt

kartofler der er skrællet og skåret i små skiver koger for i øvrigt hurtigere

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-10-06 13:32

Og så tror de fleste meget fejlagtigt, at kartofler koger hurtigere under låg.....det gør de ikke

Lågets eneste formål er at hindre en for stor fordampning, men en gryde der ikke kan komme af med dampen p.g.a. et låg, er længere tid om at komme i kog.

Prøv selv at tage tid på det, såfremt nogen er i tvivl

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-10-06 15:32

dova - det er nemlig rigtigt - jeg kan huske både min mor og mormor brugte en kartoffelpind - en pind der blev sat mellem gryde og låg - dengang var der ikke mange der kendte låg med huller i

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-06 17:23

Hvornår spørger man egentlig under kandu-kandu og hvornår under small-talk?

Svend, der ikke kan koge et æg uden at det revner,
men gerne ser dette underafsnit af kandu forbeholdt problemer ved brugen af kandu...

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-10-06 17:43

Ja et kar tofler skal der til.
og svend har da ret, emnet madlavning havde nok passet bedere http://www.kandu.dk/groupview.aspx?grpid=20202

Når man bulderkoger kartofler ødelægger man stivelsecellerne og får derved kedelige kartofler.
Cellerne ødelægges ved 62grader, det optimale er at lægge dem i kogende vand,
for derefter at skrue ned på laveste blus og/eller slukke efter ca10min, lade dem stå i en ca time.

Salt kan ikke trænge gennem kartofelskræl men hjælper med at løsne skrællen.

Ideen med ikke at ødelægge kartoflens cellestruktur , gætter jeg er også det man udnytter med
Den gamle høkasse under dynen, selv om meningen dengang nok også var at holde dem varme,
Man havde jo dengang sikkert færre kogeblus og man var mange flere til bords samtidigt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-10-06 22:52

Citat
Hvornår spørger man egentlig under kandu-kandu og hvornår under small-talk?

Svend, der ikke kan koge et æg uden at det revner,
men gerne ser dette underafsnit af kandu forbeholdt problemer ved brugen af kandu...

Du har fuldstændigt ret Svendgiversen.

Der er ofte spørgsmål der stilles i de forkerte kategorier, og desværre er vi jo ikke berigede med en moderator, der bl.a. kunne stå for at flytte forkert placerede indlæg til de rette emnegrupper.
Kategorien Kandu er oprindeligt kun tænkt til spørgsmål vedrørende funktionen af Siden.

mvh dova

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-10-06 03:04

Hvor har du ret dova, en sød krammesmiley fra mig til dig, for din korte og præcise forklaring.
Ja en venlig moderator, det kunne vi bruge. *****

Tillader mig lige(kan ikk la vær).
Svend du undgår at æggene revner ved at lægge dem forsigtigt med i det kolde vand,
tænde for varmen , når de koger så giver du dem 1min. slukker. venter 2½min.
tager dem af , hælder vandet fra, overøser dem med koldt vand,
sådan , ingen revner og de er perfekte hver gang (glæder for mellem størelse æg)
Mums !

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-10-06 11:40

natmaden - er det kun til glæde for mellemstørrelses æg?

Godkendelse af svar
Fra : swarn

Dato : 21-10-06 12:49

Tak for svaret refi.
Ja det er det vel.

Jeg må heller lukke her.
Det er utroligt som en tråd kan blive kørt helt over i anden gade, men det ser man tit og ofte HER.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 12:55

Selv tak...

Sålænge vi har det sjovt og det ikke er mudderkastnig - går det vel

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-10-06 12:59

Gade ?? kartofler i kandu ??

Tja et smilende æg er vel til ingen glæde !

10-4