/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Nyt DVD-drev
Fra : Dieter
Vist : 495 gange
100 point
Dato : 19-10-06 20:09

Jeg har installeret et nyt DVD / CR-drev. Men nu kan pc´en ikke finde hverken mit almindelige CD drev eller eller det nye DVD-derev.
Hvad skal jeg gøre ?

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 19-10-06 20:17

Sidder de på samme fladkabel så skal det ene være MAster og det andet være SLave.
Det er bedst at det nyeste er MAster
Eller begge være Cable Select

Lad evt. din comp starte op uden det nye DVD og luk igen.
sæt det så til og start op.
Et nyt drev skal også have indstalleret en ny driver (brug ikke den indbyggede fra windows hvis der er en CD/DVD med til dit nye drev).

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-10-06 20:27

og for at stille det skal du flytte den lille jumper der sidder bag på ved siden af strømkablet. Der er de muligheder e.c beskriver

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 20-10-06 18:10

Hej Fijala,
jeg har prøvet og prøvet. enten kommer det gamle drev op eller det nye.
Jeg har en mistanke om at der er konflikt mellem de 2 drev.
Men har tænkt over om jeg ovehovedet har brug for det gamle drev. Det nye er en SONY DVD / CR brænder der også kan afspille begge medier.

Noget andet: Hvordan finder jeg et Analog Audio kabel i min PC. Jeg aner ikke hvordan det ser ud og hvor ca det sidder.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-10-06 18:53

Jeg har kun et DVD drev, så ved sikkerhedskopiering lægges det bare ned på HD og så tilbage.
DVD drev bør ikke sidde på samme fladkabel som den harddisk med styresystemet på, hvis
der kun er et DVD drev.

Men har du fulgt min anvisning til punkt og prikke. ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-10-06 19:04

De fladkabler (idekabler du har i din pc kaldes for primær (ide 1) og sekundær (ide 2)
På primærkabel SKAL din harddisk C med styresystem sidde som master
Det gamle CD rom drev kan så sidde som primær slave

Sekundær kabel
Det ny DVD drev/brænder kan så sidde som master
og hvis du har flere harddiske eller andet skal så sidde som slave

Du behøver kun have et drev da det kan bruges til det hele og som e.c siger så lægger det bare data ind på harddisken før det brænder ud på en skive.

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 21-10-06 11:22

Tak for svaret e.c.