/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Inddækning af kvist
Fra : bv32
Vist : 9498 gange
100 point
Dato : 19-10-06 16:32

Vi har fået lavet en kvist på 1. sal som nu skal inddækkes. I første omgang overvejede vi en zinkinddækning, men det er godt nok dyrt (koster lige så meget som kvisten, ca. Kr 30-40.000 for front og siderne).
Så er det så nu at jeg skal overveje at bikse noget selv. Hvad med eternitplader, er det en mulighed ? Hvordan gør man ? Skruer man pladerne på og tætner man med et eller andet smart ? Hvilke materialer kunne jeg ellers overveje ?

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 19-10-06 16:44

har du overvejet bly og udenpå trykimpreneret træ
mvh nsl

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 19-10-06 16:53

Kvisten er lavet af krydsfiner, hvordan laver man så blyinddækningen ? Lægger man det bare imellem tag og så op langs krydsfineren, hvor det gøres fast (hvordan egentlig?). Hvad med trykimpregnerede brædder bankes de bare på krydsfineren eller skal der noget imellem ?

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 19-10-06 18:45

desværre ... blyinddækninger må ikke bruges mere da det ikke er godt for naturen
det pæneste og nok også noget af det bedste er zinkinddækning
det skal jo heller ikke males eller gøres andet ved i mange år

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-10-06 19:00

Prøv, at få et andet tilbud på zinck. Det beløb du nævner der var 2/3 af min meromkostning forat få 2 kviste i forbindelse med nyt tag og det var med håndlavet zinckinddækning.

Bliktuden fortalte mig, at man også kan få inddækket med aluminium, men at det ikke passede til stilen på mit hus.

Kommentar
Fra : Nuserboy

Dato : 19-10-06 21:26

Hej jeg ville lige gøre op kærksom på at hvis man får kvisten inddækket i Aluminium kan man ikke lappe det ,, hvis det skulle ske skade eller sådan på det ,, så skal der nye plader på ,, men hvis det er Zink kan det Loddes eller lappes hvis det skulle være nødvendig ,,Jeg er Selv Blikkenslager Svend og ville Sige Får du den Lavet i Zink får du Det Mest Naturlig udsende i forhold til Eternit ,, Men eller kan Sædertræ Jo være en Mulighed ,, Med det skal man jo behandle med olie en gang om året og hvis Kvisten sidder Højt er Det jo måske lidt for besværligt at komme til... Mit Råd er Få nogle flere tilbud på Zink og så Vudere det igen ...

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 100 point
Dato : 19-10-06 23:16

Til bv32

På med vanten og gør det selv. Det er ikke spor svært.
Du går til en blikkenslager og køber løskanter og zink.
Der mange måder at lave det på ,men små plader holder bedre end store,
Gå en tur i byen og find et sted hvor du syntes det er lavet pænt. Tegn op på dine flunker og mål hvor mange meter løskandt du skal bruge.
Hvis du køber zinken i hele plader hos blikkenslageren og også får ham til at lave løskanterne bliver det ikke så dyrt, og han giver dig nok også et tip omhvordan du skal gøre.
Man starter forneden med at dække taget af. Blyr er godt, men det er rigtigt at det ikke er helt tilladt at bruge. men det kan købes.
Med zinken starter du også forneden og i forkanten af kvisten. Løskanterne sømmes på og pladerne sætte i løskanterne der bankes dil med en træ- eller gummihammer
Køb en hel rulle bly hos et firma der handler med metaller og jern. Så vit jeg husker ligger det i ruller på 1,10 m brede og 5 m længde. for et pa år siden kostede sådan en rulle ca 1.000 kr.
Af rullen kan du med en hobbykniv skære strimler i den brede du skal bruge dem.

Før du begunder at skære så regn ud hvor meget du skal bruge. Bare 5 cm mindre i breden kan betyde at du kan få alr hvad du skal bruge af en rulle.

Bjørn

Kommentar
Fra : Nuserboy

Dato : 19-10-06 23:38

Ja det er Rigtigt BJØRN ,, Bare klø på det er ikke så svært ,, og ja det er rigtigt at hvis du køber Løskanter som også kaldes "Blindfalser" så kan du lave den nemt selv , ve at tegne den op og få lidt tips af din lokale VVS/Blikkenslager , Jeg er Dog gerne Behjælpelig med lidt tegning og forklareing hvis det er .. du kan næsten lave det hele uden at skal lodde med den slags "løskanter",, Der kan være lidt rundt ved Vinduet som nok har bedst af at blive loddet,, men det kan også læres ,, hiv du kan låle lidt grej ved din Vvs/blikenslager ,, i det firma jeg er kommer kunderne nogen gange og låner et stykke værktøj i en weekend fx ,,

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 20-10-06 10:38

Citat
Jeg er Dog gerne Behjælpelig med lidt tegning og forklareing hvis det er ..

Hej. Jeg vil gerne have så meget information som muligt før jeg kaster mig ud i det. Så alt hvad du orker er jeg taknemlig for. Så vidt jeg forstår skal jeg bruge løskanter. Skal de så klippes til og monteres lodret og vandret eller hvordan skal jeg forestille mig det ? Skal pladerne have disse løskanter på alle led ? Hvilket værktøj bruges til at skære pladerne til (en pladesaks ?) Er der andet værktøj der skal bruges. Skal blyen sømmes fast i krydsfineren eller hvordan ? Hvor bred skal blystrimlen være ? Jeg har aldrig prøvet noget lignende, så jeg skal have det lidt skåret ud i pap.....

Hvor meget arbejde er det egentlig ? Kan det gøres på en weekend ?

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 20-10-06 10:55

Jeg vil også gerne forfølge ideen om cedertræ. Det lyder egentlig meget lige til og overkommeligt. Kan du/I også sige lidt mere om det ? Bankes brædderne bare på krydsfineren ? Hjørnerne skal så laves med lister? Hvad med omkring vinduet, hvad gør man der ? Der skal så stadigvæk være en blyinddækning (jeg mener faktisk, at jeg har læst mig til på nettet at bly stadigvæk er tilladt til renoveringsopgaver).

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 20-10-06 11:44

Hej igen bv32

Jeg har ligget søvnløs i nat fordi jeg skrev løskant og ikke blindfals, for det er det rette navn, som Nuserboy så rigtigt skriver.
Jeg tror du har fundet en god rådgiver i Nuserboy, der er blikkenslager. Det er jeg ikke, men jeg har for en menneskealder siden været i lærer som blikkenslager i to år.
Siden har jeg selv bygget meget om og været indvolveret i mange ombygninger. en kvist for to år siden.
Selv om jeg henviser dig til Nuserboy vil jeg forsøge mig med lidt fortklaringer.
Du starte med blyet forneden. Det skal, hvis taget er med bølger, tegl eller eternit, gå ud over den første højbølge. på flunken skal det gå ca 10 cm op.
Når du skal beklæde flunkerne slår du en streg lidt oppe på blyet, en kridsnor er et godt alternetiv til en retholdt.
Langs stregen påsømmer du blindfaldsen, start forneden. Blindfalsene skal skydes lidt ind i hinanden, ca. 2 cm lidt mere hvis det er et tag med ringe hældning.
Lodret ved forkandten af kvisten gør du det samme.
Nu springe jeg lige lidt i forkalaringen, for jeg har ikke rigtigt forstået om du også vil have zink på forkanten rundt om vinduerne, hvis du vil det skal det laves før du laver flunkerne. Zinken på forkanten skal bukkes så den går rundt om hjørnet og ca. 10 cm hen ad flunken.
Persomligt syntes jeg at det ser kedeligt ud med zink på forkanten, der ville jeg bruge træ. Især hvis du har et godt udhæng.
Tilbage til flunken:
Du tager en plade zink og tildanner den så den har vinlen mellem forkandt og tag. det kan gøres med en ganske almindelig håndpladesaks. Lån eller køb, det kan projektet godt bære. Vinklen mellem tag og pladens bagkant skal være 90 grader.
Når pladen er tildannet sætter du den på plads og banker med en træ eller gummihammer falsen på plads. Hvor pladen slutter foroven og vinkelret på tagfladen sømmer du en ny blindfals på, og sådan fortsætter du til du har dækket hele flunken.

Jeg vil prøve om jeg kan finde nogle tegninger jeg kan henvise til.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 20-10-06 15:53

Hej bv32

Jeg sendtce en kommentar for lidt siden, men den er tilsyneladende ikke kommet igennem, så jeg prøver igen.
Jeg har søgt på Google. Der kommer kun håndbøger fem der er til salg, ikke nogen man kan kikke i.
Du kan måske låne af Nuserboy, eller få kopier af relevante sider.
I mit eget bibliotek har jeg fundet "LOMMEHÅNDBOG for BYGNINGSHÅNDVÆRKERE 1957" på side 129 er der tegninger af. False, nedløb, skotrender, hængerende og sålbænk. På side 131 er der en omtale af: Dækning med zink, kobber og aluminium.
Jeg har søgt efter den på Google og der dukkede en op der der ville lave kopier fra den. Der stod Debathjælpen. Prøv om du kan få kopier! Ellers kan jegmåske finde ud af det, ved skalning o.s.v.

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 20-10-06 19:32

Tak for svaret BjornJ.

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 20-10-06 23:31

ja ... ja ...
prøv da bare ....men der er jo nok en grund til folk står i lære
....
'så hvis det det skal virke i mange år ... så spørg dem der kan
selvfølgelig kan man man prøve .... men kvaliteten mangler
....
Det er jo ikke sjovt med et utæt tag
men det er jo heldigvisikke mit problem *S*

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 20-10-06 23:32

og forsikringen dækker desværre ikke
hvis det ikke er lavet rigtigt

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 21-10-06 11:04

Til Gasmanden

Du burde have ret, men det passer det svære ikke at den professonelle altid udføre arbejdet bedre end den omhygelige "gør det selv mand".
Det er oftest omvendt.
Der kræves selvfølgelig en håndværksmæsig kunnen, men er den tilstede er min påstand at man frit kan gå fra det ene håndværk til det andet.
Forudsætningen er selvfølgelig at man, som bv32, søger råd om den rigtige måde at udføre arbejdet på.
Selv har jeg i min "karierer" udført, smedearejde, VVS arbejde, murerarbejde, malerarbejde, blikkenslagerarbejde snedkerarbejde og tømrerarbejde som er det jeg har formel uddannelse til.
Jeg sluttede mit arbejdsliv med 10 år som selvstændig DLF låsesmed.
For at komme dine protester, mod at jeg har udført VVS arbejde, i forkøbet kan jeg oplyse at jeg altid har udført det under vejledning og godkendelse af autoriserede mestre. En enkelt gang. da jeg var yngrer, fik jeg tilbudt ansættelse..

Bjørn

Kommentar
Fra : Nuserboy

Dato : 22-10-06 21:20

Til Gasmanden

Der er ikke krav om at man skal være uddandet blikkenslager for at må lave blikkenslager arbejde
og det gæler heller ikke hvis man har Centralvarme anlæg.

Man må IKKE røre ved Gas,Fjernvarme,Vand og klorak der kræves en "autoriserede uddandelse til "

Så jeg kan ikke se at der er nogen fare i at man selv laver den Kvist med Zink ,

Men jeg kan godt følge dig i at der ikke er Dænkning af forsikring hvis det ikke er udfør korrekt
Men det er jo også derfor at bv32 søger oplysninger til opgaven hvis han selv laver det..

Nuserboy