/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Kan man dø af at spise cigaret
Fra : ivanovic1
Vist : 10744 gange
10 point
Dato : 18-10-06 21:46

Hej Alle,

Vi havde lige en diskusion. En ven siger at man som voksen dør hvis man spiser 3 stk. cigaretter.

Er dette korrekt?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-10-06 21:49

Du brækker dig sikkert inden du får spist nok til at dø.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 18-10-06 21:56

Jamen leder efter nogen dokumentation enten den ene vej eller den anden :)

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 18-10-06 22:17

da min søn var ca 1½ år spiste han en cigaret - han kastede ikke op - så han blev udpumpet på skadestuen. der påstod de et lille barn kan dø af et cigaretskod. så 3 cigaretter til en voksen passer nok

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 18-10-06 22:20

det er mangeår siden så det var uden filter

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 18-10-06 22:40

Nikotin er en nervegift. Et lille barn kan dø af at spise halvanden cigaret. (ikke nødvendigvis) , men et voksent menneske vil blive særdeles syg og kasste op inden virkningen - og den dødelige mængde - 7 -9 stk vil vise sig effektiv.

Et barn har ikke de forsvarsmekamisner der forårsager opkastfornemmelser og vil derfor være i en situation, hvor kroppen ikke siger fra før at det er for sent

Ziggy99

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 18-10-06 22:48

Citat
Kan man dø af at spise cigaret

Æh nej, det tror jeg næppe at man kan. Vi havde på et tidspunkt en klient "indlagt" til afrusning. Denne mand (som var psykisk syg) gik og småspiste både cigaret skodder og cigarer. Første gang jeg tog ham i det, farede jeg hen og fratog ham herlighederne, fordi jeg på det tidspunkt ikke vidste, at det var en naturlig ting for ham at gøre, og jo tænkte at han kunne blive syg af det. Efter kontakt til mandens læge, blev det fortalt, at manden gennem de sidste 20 år dagligt havde indtaget ca. tre cigarer. Så at man skulle kunne dø af, at spise en enkelt en cigaret, det tror jeg ikke er muligt..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-06 23:21

Overlægen siger NEJ - hvis du er et normalt sundt menneske...

Men alt er muligt - du kan dø af at spise en engelsk bøf (hvis du får den galt i halsen)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-06 00:04

Hvor mange cigeretter man kan tåle at få indenbords, tror jeg også hænger sammen med:

1.) Om man er ryger, skrår tobak, er på nikotinplaster eller -tyggegummi.
2.) ..og hvor meget nikotin man indtager dagligt.

Jeg gætter på at tolerancen er forskellig om man er ikke-ryger eller stor-ryger

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-06 00:08

Extraherer man den mængde nikotin som findes i tre alm. cigeretter og injekserer direkte i halspulsåren eller i hjertet, tror jeg nu heller ikke man levnes store chancer for at overleve.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 10 point
Dato : 19-10-06 00:11
Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-06 00:19

Ja - man kan jo indtage cigaretter på forskellig vis

Direkte i blodet ville nok kræve hurtig lægebehandling

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 19-10-06 00:57

Endnu et tiltag i "Tobakshetzen".: "HAR DU TÆNKT DIG, AT RYGE DEN, SÅ ER DET UDEN FOR! MEN HVIS DU SPISER DEN, SÅ DØR DU! Ja man burde vel brække sig, men da en cigaret, bortset fra nikotinen, udelukkende indeholder organiske stoffer, som den menneskelige fordøjelse nok skulle kunne klare. Så er det mest sansynligt, at en mavepine indtræder væsentligt ved stigende indtagelse. Stadig forårsaget af nikotinen. 1 cigaret, vil næppe forårsage dødsfald. Lige så lidt, som at man dør af passiv rygning. Hvis man kommer til at passere et rygerlokale.
Nallatruk

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 19-10-06 09:28

Hej,

Har stadig ikke rigtigt fået endelig dokumentation på om man dør som voksen person hvis man spiser 3 stk. cigaretter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-06 09:44

Det gør du IKKE - hvis du er et normalt sund og rask menneske...

Men lad være med at gøre forsøget, du har det helt sikkert ikke rart bagefter.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 19-10-06 09:53

Hej Alle,
Hvad baserer i jeres udtagelser på

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-06 10:06

Erfaring

Du kan dø af alt - men det er vel ikke det vi taler om.

Yderligere kan du da sige dig selv at hvis "folk" døede af at spise 3 cigaretter....

SÅ VAR DET SELVMORDSMETODE NUMMER 1.

Så tro du bare overlægens ord....

Men som sagt, forsøg ikke, du bliver ret ubehagelig syg

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-10-06 10:31

Nemlig.
En nemmere metode er da at holde op med at spise.....................

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-06 10:58

Det villa da være en FRYGTELIG måde at dø på

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-06 11:00

Og meget langsommelig

Du kan leve LÆNGE uden mad, men ikke uden drikkelse

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-06 11:42

Som man kan læse i netdoktor linket jeg angav er 50 mg. nikotin dødelig dosis.

Det skal dælme være nogle stærke cigeretter de 3. En 'normal' cigaret indeholder så vidt jeg husker 5 mg. nikotin. Nikotin optages (..og nedbrydes) lynhutigt ved indhalering, men ved oral indtagelse skal det jo først gemmen metabolismen, hvilket vil nedsætte den hastighed hvormed nikotinen frigøres til kroppen. Derfor vil 'den første' nikotin allerede være nedbrudt inden 'den sidste' del bliver frigivet. Derfor vil man blive MEGET syg inden man når op på dødelig dosis ved at æde tobak. Drikker man derimod ren nikotin vil døden indtræffe ret hurtigt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-06 11:50

Summa sumarum: Der skal 10 alm. cigaretter (=50 mg. nikotin) til for at nå op på en dødelig dosis.

Dette er imidlertid under forudsætning af at ALLE 50 mg. nikotin indtages på en gang, hvilket ikke kan lade sig gøre hvis man spiser cigaretterne, da de først skal 'opløses' i maven. I det øjeblik at nikotinen frigives til blodbanen vil kroppen nedbryde den (vi taler få sekunder). Derfor vil afgivelsen af nikotin næppe nå op på de 50 mg. uanset hvor mange cigaretter man prøver at sluge ..før man brækker sig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-06 11:53

Hvem "drikker" også REN nikotin

Kan det købes på apoteket

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-06 11:57

refi -> Nikotin er en stærk nervegift, så selvfølgelig kan den købes i såvel håndkøb, som på apoteket.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-06 11:59

Som creamygirls psykotiske narkoman vil jeg nu foretrække at indtage min nikotin i form af en go' cigar!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-10-06 12:32

Selvom jeg ikke ryger mere, kunne det være lækkert med en god cigar, til at gumle lidt i.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-10-06 12:52

Molo.

En cigaret = 0,8 mg nikotin (svinger lidt fra mærke til mærke)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-06 13:35

Det er egentlig ligegyldigt om man dør af at sprøjte sig eller rende ud foran en bil

Det korte af det lange er at DU DØR IKKE AF AT SPISE 3 CIGARETTER men du bliver syg

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-06 14:16

Klumme -> Ok. Så ka' jeg roligt pulse videre

Jeg 'ruller' mine smøger slv og der står ingen deklaration på pakken udover:
Citat
Classic Blue er sammensat af mørke burley- og orientaltobakker.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-06 14:21

Nikotin-tyggegummi findes i 2- og 4 mg. stk.

Det ville så svare til:

Cigaret: 3 x 1 mg. = 3 mg.

Tyggegummi: 1½ stk. 2 mg. = 3 mg.

Spis/slug 1½ stk. nikotin tyggegummi og DØ !!!

Nix-bix

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-06 14:45

Prøv "molo" - Vi sender blomster

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 23-10-06 21:17

Citat
Som creamygirls psykotiske narkoman

Mig bekendt har jeg IKKE omtalt en psykotisk narkoman..

Psykisk sygdom er ikke nødvendigvis = psykose
Og et ophold til afrusning er så langt fra = narkoman

Så lad venligst være med at citere mig for noget, med mindre du citerer korrekt!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-06 22:13

Spørgeren har spist cigaretter og er bortgået

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 27-10-06 00:34

Tak for svaret molokyle.