/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Mørbrad
Fra : MSS
Vist : 2960 gange
100 point
Dato : 18-10-06 12:44

Hej

Jeg søger en super-lækker opskrift med svinemørbrad.

Gerne een, der er "afprøvet" og ikke blot links til sider på nettet.

mvh
MSS

Accepteret svar
Fra : KathrineE

Modtaget 110 point
Dato : 18-10-06 12:59

Hvis jeg skal lave svinemørbrad plejer jeg gerne at skære den ud i medaljoner og svitse disse på en mellemvarm pande. derefter tilsætter jeg masser af svampe - gerne nogle der er lidt spændende og med masser af smag. De skal kun lige være møre. Til sidst tilsætter jeg lidt fløde (evt madlavningsfløde) og smager til med salt og peber. selvfølgelig kan man krydre med alt muligt, men ejg synes det er lækkert at man rigtigt kan smage svampene. Server evt med vilde ris og salat.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-10-06 13:08

Indbagt fra Karolines kogebog.

Moster

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-10-06 13:14

Indbagt mørbrad med brøndkarse og salat

Tilberedningstid: 60+min.
Årstid: Efterår, Vinter
Antal: Hovedret til 6

250 g hvedemel (ca. 4 dl)
½ tsk groft salt
1 tsk bagepulver
150 g koldt smør
½ dl koldt mælk

1 svinemørbrad (ca. 400 g)
25 g smør
½ tsk groft salt
friskkværnet peber

Fars
500 g hakket svinekød (6% fedt)
2 spsk hvedemel
1 æg (str. mellem)
1½ tsk groft salt
friskkværnet peber
1 tsk revet muskatnød
2 knuste fed hvidløg
1 stort revet chalotteløg (ca. 50 g)
1 dl Karolines Køkken madlavningsfløde 18%
250 g grofthakkede champignoner

Dressing
½ liter Karolines Køkken cremefraiche 18%
1 groft salt
friskkværnet peber
1 tsk revet muskatnød

Pensling
sammenpisket æg eller fløde
Pynt
brøndkarse
Tilbehør
450 g grøn salat

Bagetid: Ca. 50-60 min. ved 200°.

Dej: Bland mel, salt og bagepulver. Skær smørret i små stykker og smuldr det i melet. Saml dejen hurtigt med kold mælk. Læg den i køleskabet i mindst 1 time.

Skær sener og hinder af mørbraden. Brun mørbraden på alle sider i gyldent smør. Drys salt og peber over. Afkøl mørbraden.

Fars: Rør kød med mel, æg, krydderier og fløde. Bland champignoner i farsen.

Rul dejen ud på bagepapir til en plade (ca. 30 x 40 cm). Læg halvdelen af farsen på midten af dejen. Herpå lægges mørbraden, hvorefter resten af farsen pakkes udenom. Luk enderne af dejen ind over farsen, hvorefter den ene langside lægges op og pensles med æg i kanten. Derefter lægges den anden side op. Læg mørbraden med sammenføjningen opad på en bageplade. Pensl dejen med sammenpisket æg. Bag mørbraden midt i ovnen.

Dressing: Bland cremefraiche med salt, peber og smag til med muskat. Server dressingen i en skål for sig til salaten.

Tips: Ved frysning: Stil den frosne mørbrad i en kold ovn, indstil på 200° og bag i ca. 1½ time. Champignoner kan udelades i farsen. I stedet for ovennævnte dej kan man anvende færdigkøbt dybfrossen butterdej - mørbraden er da ikke fryseegnet.

Udviklet af: Karolines Køkken
Energiindhold
For hele retten: 22390 kJ   Fryseegnet: Ja, inden bagning, se tip
Energifordeling:
Fedt: 61%
Kulhydrat: 20%
Protein: 19%

Spørgsmål til opskriften
> Indbagt svinemørbrad

Opskriften indgår i:
Opskriftsamlinger:
> Karolines Køkken

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 18-10-06 13:47

Når jeg laver mørbrad, nægter jeg at lave andet end mørbradbøffer, efter min mening er alt andet næsten en døssynd

Mums det er lækkert med sådan en mørbradbøf med gode bløde løg og hvis man skal frådse, kan man lave den gode flødesovs til men det er jo altså ikke strengt nødvendigt

Mørbraden pudses godt af for sener osv. Skæres ud i passende stykker, ca. 1 cm. Bankes let og vendes i mel som er iblandet salt og peber.
Steges få minutter på en pande, i brunet margarine

Bon appetit og venlig hilsen
Dorthe

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-10-06 13:55

Mørbradbøf kan godt bruges med svampesauce til.

Dertil almindeligt kogte kartofler.

Lidt rødvin og fløde i saucen.

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 18-10-06 13:58

Uhmm, det er jo alle rigtigt lækre opskrifter. Får svært ved at vælge 1.
Giver det lige en times tid mere, så må jeg jo til det (at vælge).
mvh
MSS

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 18-10-06 15:25

Tak for svaret KathrineE.
Det glæder jeg mig til at prøve.
mvh
MSS