/ Forside/ Teknologi / Netværk / NetWare / Spørgsmål
10  Klaudi 110
Problem med IPX/SPX konssollen
Fra : Munkeboren
Vist : 380 gange
20 point
Dato : 18-10-06 11:29

Hey.. har et lille problem her... har et netværk med router og internet... jeg har installeret Ipx konsolen, da nettet mellem pc'erne går bedre så... Nu er problemet bare at uden vidre kan den ene pc ikke logge på den anden... den får "Adgang nægtet, måske har du ikke tilladdelse til at bruge denne resuorse, kontakt system administrator.. bla bla bla.." i ved, den sædvanlige.... Jeg ved ærlig talt ikke hvad det er, det er ikke firewall.. har en mistanke om det kan have noget at gøre med netværksnummeret, da det er det eneste der er ændret (hvilket jeg ikke selv har gjort) den ene står standard 0000000, mens den anden hed mærkeligt :D, har prøvet at ændre det til 0000000, men virkede heller ikke....

Den anden pc kan godt gå ind i den første.. ingegn problemer...

Hilfe... stil bare spørgsmål hvis der e rnogle info jeg har glemt at give :P

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-06 11:53

Kunne tyde på at mappe og fildeling ikke er registreret på den ene.
Det nemme ved NWLink Netbios protokollen (ipx/spx) er jo, at du ikke behøver at konfigurere ip adresser, men delingen skal være i orden.

Du skriver ikke hvilket operativsystem du anvender, men hvis det er Windows XP skal du køre netværksguiden på den maskine der ikke er adgang til, for at aktivere deling.

Kommentar
Fra : Munkeboren

Dato : 18-10-06 11:58

Ja... det er Win XP Pro jeg kører... på begge,... Fildeling skulle være aktivt.. jeg har kørt den før, og delt ting, så det skulle virke, ved ikke om det kan fucke op undervejs :S

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-06 12:02

Noget har da ændret sig hvis netværksnummeret har ændret sig.
På mine står netværksnummeret til 00000001
Prøv at geninstallere netkortet (tag det ud hvis muligt og sæt i igen) og installer så protokoller og klientprogram igen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-06 12:05
Kommentar
Fra : Munkeboren

Dato : 18-10-06 15:04

øhh.. ok.. det ser lidt nørdet ud det du lige fandt.... tror jeg kigger på det i aften.. :D... men hvad hvis jeg nu sætter IPX til at styre det med fildeling? hvis jeg nu går sammen med venner, skal de så også have sat IPX'en til at styre det?? eller er det ligemeget??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-06 15:13

IPX/SPX er en netbios protokol og den skal ikke styre fildelingen, den angiver bare den måde lokalnetværket kommunikerer.

Jeg har aldrig oplevet at et lokalnetværk, der er sat korrekt op holder op med at virke med mindre der er fejl på netkort, kabler, switch/router eller hvis der er ændret på en opsætning enten af brugeren eller af noget der er kommet ind i computeren.
At protokollen af sig selv skulle ændre netværksnummeret lyder nu også underligt da de jo gerne skulle svare til hinanden i samme netværk.

Hvis du kobler vennerne på lokalnetværket skal de anvende samme protokol da ipx/spx jo netop lukker andre systemer ude.

Prøv at sætte det op forfra med deling osv.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-06 15:19

For lige at sikre at du ikke fokuserer på netværksnummeret så vær lige opmærksom på at det ikke har betydning ved opsætning af et alm. lokalnetværk. Det er kun ved specielle styringsprocesser det anvendes. Jeg undrer mig bare over at det skulle være anderledes

Kommentar
Fra : Munkeboren

Dato : 18-10-06 15:22

skal li siges at det i min PC er begge der styrer det

Kommentar
Fra : Munkeboren

Dato : 18-10-06 23:28

ok... prøver jeg... skal bare siges at jeg har svært ved at hive netkortet ud, da det er en bærbar der har problemet... så prøver så godt jeg kan

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-06 23:35

Så kan du fjerne netkortet under hardware - enhedshåndtering, genstarte og lade den geninstallere.