/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Opsætning af avanceret netværk
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 648 gange
65 point
Dato : 18-10-06 08:49

Jeg tænker på, om det er muligt at lave flg. opstilling:
Internet->Server->Router->Computer

Det i sig selv er let nok at lave, men problemet opstår, når jeg vil have sluttet trådløs netværk til, da jeg helst vil have et netkort, der kan monteres til serveren, men er det muligt at finde et sådant netkort?
Det skal helst være med 128 bits kryptering eller derover, selvom jeg i forvejen har login på serveren for at få forbindelse til Internettet.
Det kan dog også være en USB-antenne eller en enhed, der kan tilsluttes computeren vha. et netkort (dvs. vha. RJ45-stikket), men jeg havde mest regnet med et netkort, da jeg har en anelse om, det giver hurtigere hastighed

Jeg håber, I forstår mit spørgsmål

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-10-06 09:20

Jeg går ud fra at det er sådan en du tænker på.
http://www.shopbot.com.au/p-14509-183390.html
Dem findes der en del af, også i dk.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-10-06 09:50

Og her er lidt på dansk:
http://www.pcworld.dk/art/5784

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 18-10-06 17:49

Kan du finde flere typer af disse netkort?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-10-06 19:19

Måske - men det kan du vel også:
Google > router pci

Søgeresultaterne ca. 7.260.000 for router pci.

Men det er denne du skal bruge
World's First Wireless PCI Router: Gigabyte AirCruiser

Du skal bare sikre dig at det er standard 802.11G - 54Mbps

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 20-10-06 09:10

e.c > Kan jeg også få al trafikken logget gennem computeren osv?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-10-06 10:50

En router bruges normalt til at:
Være firewall
styre DHCP (uddele lokal ip adresser)
styring af koder (web wpa osv.)
begrænse adgangen til lokalnettet (nætværk)
evt. begrænse ad gang til internettet (forældrekontrol)
styre adgangen til accesspoint / wireless
lave log over trafikken
log over angreb udefra

Den nye pci-router kan sikkert en del mere.

Fordel ved pci-router:
Den fylder ikke noget ud over antennen

Ulempe ved pci-router
Den kan ikke anbringes det bedste sted (radiosignaler)
Jo længere antenne jo lavere signal (gælder dog for alle routere)

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 21-10-06 01:17

Kan du give mig et link til en dansk forhandler?

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 65 point
Dato : 21-10-06 11:11

Jeg kan ikke finde noget sted i Danmark hvor de sælger den................
Det undrer mig med den gode omtale den fik, så måske skulle du kigge på en anden.
Det er egentlig mærkeligt, for der findes ikke ret mange i PCI udgave..........måske bruger de for meget strøm til senderen så comp ikke kan klare det.

Jeg er meget i tvivl om at anbefale en pci-router.

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 24-10-06 05:18

e.c Vil du så hellere lave et system med en gigabit switch og en 100 mb accesspoint eller hvordan?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-10-06 09:02

En lille server eller router bør der være til at håndtere flere brugere.
Et accesspoint til at håndtere wireless forbindelse.

Router med accesspoit findes jo færdigt og klar til at bruge.

En server (gammel lille computer er god nok) kan sidde bag routeren og styres af denne.

Jeg ville ikke vælge pci-løsningen på grund af beliggenheden til antennen.
Dårlig placering af antenne giver meget begrænset rækkevidde
Lang antenneledning sænker ½db pr. mtr

Med wireless skal der tænkes meget over sikkerhed, så man ikke står med en åben dør til alle filerne på sin comp.

Jeg har både en Hawking (11G -54Mbps) og en D-link (11G-108Mbps) De 108Mbps er ikke så meget værd her for dem som skal med på linien har 54Mbps og det er den laveste hastighed som er gældende. De fleste nyere bærbare har 54Mbps

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 27-10-06 06:31

Tak for svaret e.c.
Jeg accepterer dette svar, da jeg ikke har kunnet finde nogle forhandlere overhovedet