/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Offentlig kloak - Slamsuger?
Fra : SandraFalk
Vist : 2161 gange
100 point
Dato : 17-10-06 10:14

Vi havde til at starte med et toilet, der stoppede ret hurtigt. Så har vi brugt det andet toilet vi har, og nu er det også stoppet. Og når vi bader så løber vandet ikke hurtigt nok ud af afløbet.. Vi har prøvet svupper, afløbsrens, spand vand hurtigt igennem - . Vi har offentlig kloak - skal jeg ringe efter en slamsuger? Er der noget med at der automatisk kommer en slamsuger 1 gang om året? Eller er det når man har septictank?
Håber på snarligt svar..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-10-06 10:28

Det er kun septiktanke som evt. tømmes en gang om året.
Inde på jeres område betaler i selv for en rensning evt. med slamsuger.
Men det lyder mere som om det er jeres eget afløbssystem som skal renses/skylles igennem.
Men du fortæller ikke noget om hvilken type ejendom der er tale om.
Og om det måske er et "privat" kloaksystem som længere væk er tilsluttet det offentlige.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 17-10-06 10:31

Det er er lidt svært at svare på
Citat
Er der noget med at der automatisk kommer en slamsuger 1 gang om året? Eller er det når man har septictank?

Vil det sige I har septiktank? Hvis ja, kan problemet sagtens ligge der, da I jo har prøvet mange løsninger. Der kommer ikke nogen automatisk og tømmer septiktanken. I skal selv bestille og betale en slamsuger.
Hvis ikke jeres kloaknet er tilsluttet offentlig to-strenget kloaknet, er det næsten sikkert at det er septiktanken der er problemet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-10-06 10:45

Hejsa

Du skal have renset dit kolak system...

Men skal du have det gjort rigtigt er det nog en god idee at ringe efter et firma der både har højtryksspuler og suger. Når der er offentlig kloak er der normalt ikke behover for en slamsuger.

Men det kan jo være der er en årsag til at dit system stopper såsom:
- Ledninger der faldt sammen
- Røder der er vokset indi samlinger
- måske noget helt andet.

Ring efter et ordentligt kloak firma og lad dem løse dit problem. Det kan være det er nok at spule udefra.

Hvis du har en samlebrønd udenfor kan du jo prøve at vippe låget af og se om denne er fyldt - eller om det løber i denne når i skylder ud i toiletterne.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 17-10-06 10:47

Vi har ikke septictank. Det ene toilet har været sådan siden vi købte huset for nogle måneder siden. Har lige fundet papirerne frem - der står bare vi er tilsluttet offentlig kloak. Den ene toilet var lidt ømt fra starten af, så der lavede vi ikke stort hi hi, og nu er det begge toiletter samt afløb. Jo forresten afløbet i det ene badeværelse steg også, altså løb ikke rigtig ud når vi badede.. Vi hældte en masse afløbsrens i. Det hjalp.. Når vi bader eller trækker i det ene toilet så larmer det andet helt vidlt.. Bobler ligesom..?? Gid jeg bare vidste om jeg skulle bestille en slamsuger.. Vil helst ikke hvis ik det hjælper noget.. Men noget skal der gøres! Vi kan ikke trække overhovedet uden at det stopper nu.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 17-10-06 10:48

Der er et brønd dæksel ude i indkørslen..hmm.. prøver lige at kigge ned i det..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-06 10:49

Offentlig kloak betyder jo kun at vandet fra jeres ejendom løber ud i en offentlig kloak.

I skal selv stå for vedligeholdelse/rensning af rørerne, der er på ejendommen.

Meget tyder på at der skal skylles igennem og det kan i ikke klare med en spand vand.

I værste fald kan der være et brud på ledningen på grunden, men har I ikke en forsikring, der dækker. Skjult rørskade, hvis der er et brud på ledningen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-06 10:55

Det er tilstoppet et eller andet sted på jeres grund. Få det spulet godt og grundigt igennem.

Hvis du selv kan løfte det dæksel, så du kan se ned i det, så skal en anden i huset hælde vand i eller trække ud i toilettet for at kunne se om vandet kommer videre og med hvilken "hastighed".

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 17-10-06 11:00

Vi har forsikring der dækker, men mon ikke bare der er noget der stoppet? Jeg kan slet ikke komme til det brønddæksel i indkørsel. Som om det er cementeret fast

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 17-10-06 11:02

Ringer efter en slamsuger! Lidt hjælper det vel altid, og hvis ikke må vi gå videre og finde ud af hvad der så er galt..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-06 11:08

Gennemspuling af rørene dækker forsikringen ikke, det er vedligeholdelse, men hvis der er brud et eller andet sted på grunden, vil forsikringen dække med fradrag af selvrisiko.

Men det er en forudsætning at I har en skjult rørskadeforsikring.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-10-06 11:42

Købt for nogle måneder siden........................det er sælgers ansvar at kloaksystemet fungerer.
Er det dødsbo/falitbo er det køber som betaler.
Der findes slamsuger-firmaer og de er ret skrappe til at rense ud.
Skal du have sælger til at betale skal der gøre opmærksom på fejlen inden den udbedres.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 17-10-06 11:49

Det var jo ik så slemt da vi overtog huset d. 1/7.. Der var det bare det ene toilet, man ik ku lave stort på Det tog vi ik så tungt.. Selvfølgelig hvis det viser sig andet end at slamsugeren kan klare det, så må vi kontaklte vores advokat.
Slamsugeren kommer imorgen. Giver point imorgen

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 17-10-06 11:58

Hej Sandra.

Jeres problemer lyder præcis som dem vi havde, i vores gamle hus

Efter første besøg af slamsugeren, var alle afløb i orden og ja - der var stop i rørene. Det var så dejligt at være fri for problemerne bagefter..

Der gik vel så ca. 3 - 3½ år, så var den gal igen og man trækker tiden, fordi man håber det vil gå i sig selv igen - men det gjorde det jo ikke og slamsugeren kom igen på banen - med stor lettelse tilfølge!
Derefter bestemte vi os simpelthen for at nu gad vi ikke døje med dumme afløb mere og så valgte vi at få slamsugerbesøg en gang hvert 1-1½ år!
Om dette er 'sundt' for kloaksystemet aner jeg ikke - men det var i hvert fald sundt for os - vi havde aldrig siden, problemer med vores afløb.

Slamsugeren er utroligt effektiv og efter den første 'seje' omgang, var besøgene af en noget blidere karakter.

Prisen husker jeg ikke længere men det var ikke så slemt og i hvert fald alle pengene værd!

Held og lykke med slamsuger besøget i morgen - jeg håber I bliver lige så lettede og glade for resultatet som vi gjorde

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 17-10-06 12:01

han vil helt sikkert spule i den brønd du ikke kan få op, derfra og ind til huset, og evt fra den og ud i den offentlige kloak.

For at timeprisen ikke bliver for dyr, så er det en god ting at have følgende klar.

1. kig plastic poser over dine toilet kummer, luk lågen ned over og sæt noget tungt på brædtet.

2. sæt noget over dine afløb der er synlige, gulvafløb, afløb i håndvask olign.

3. tjek lige igen om ikke du kan få dækslet af den brønd, skal han stå ½ time og bøvle med det, så koster det jo let 300-400 for ½ time.

Hvis der er stoppet fra brønden og ud til vejens kloak, så ring til kommunen og spørg om de ikke dækker det, henvis evt til slamsuger firmaet. Nogle kommuner dækker fra den brønd til vejen, imens andre først dækker fra grundens ophør til vejen. Men fra brønden og ind i dit hus, er det helt sikkert dig der selv dækker.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 17-10-06 12:04

og det var selvfølgelig ikke KIK men LIG

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-10-06 12:15

Vi venter spændt på udfaldet af slamsugeren.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 17-10-06 12:35

Har boet før hvor der var septictank og der fik vi slamsuget ca een gang om året..
Jeg er næsten sikker på det hjælper.. Min kæreste prøver at se på det dæksel når han kommer hjem - tak for svar indtil videre- jeg vender tilbage imorgen

Godkendelse af svar
Fra : SandraFalk

Dato : 19-10-06 09:36

Tak for svaret vil.du. Og også til jer andre..
Slamsugeren kom og spulede i den brønd, jeg ikke ku få brønd dæksel op.. Han tog bare et stk værktøj og vupti. Det tog max 5 min og spule/suge eller hvad han gjorde..
Og alt virker perfekt nu
Så lækkert..