/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
shutdown
Fra : pizzajakob
Vist : 449 gange
50 point
Dato : 17-10-06 02:25

Hej..

Kan godt være jeg spørg dumt nu, men hvordan er det nu man lukker eller sætter en andens computer på standby som man er på lan med.

Kunne nemlig godt tænkte mig at lave lidt sjov med en ven jeg er til lan med.

På forhånd tak.

M.v.h. Jakob.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 17-10-06 02:30

Start -> kør -> cmd <enter>

I kommando-prompten der dukker op skriver du:
shutdown /?

Og du har en opskrift.

Kommentar
Fra : pizzajakob

Dato : 17-10-06 02:49

kan du ikke skrive hvad jeg skal skrive for at sætte hans computer på standby ?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 17-10-06 04:34

shutdown -m //computernavn

Dvs. at du istedet for 'computernavn' skal skrive navnet på den computer som skal lukkes.

Computernavnet finder du ved at højreklikke på 'Denne computer'. Vælge egenskaber og fanen; 'Computernavn'. Dette selvfølgelig på 'den anden' computer ...ikke din egen.

http://support.microsoft.com/kb/317371

Der findes også diverse programmer som kan lave samme 'trick':

1.) http://www.eytcheson.com/mrsm.htm

2.) http://www.topshareware.com/EMCO-Remote-ShutDown-download-2857.htm

I nr. 2 link er der en menu til venstre, hvor du finder flere af denne type programmer.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : pizzajakob

Dato : 17-10-06 17:37

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : pizzajakob

Dato : 17-10-06 17:39

Hmm når jeg skriver shutdown -m //computernavn
så kommer der bare sådan en menu frem..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-10-06 19:50

Hvilken menu?

..og du skal vist have administrator rettigheder til den computer du vil lukke

...ellers hjælper det vist ikke meget ...heldigvis

Tænk hvis man 'bare' kunne smide 'folk' af nettet?

Ren Anarki

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 17-10-06 22:42

Det er \\computername ikke //computername.

Det er ikke sikkert du kan få adgang til at slukke vilkårlige PC'er

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-06 07:24

Korrekt BertelBrander. Både mht. det 'ene' og det 'andet'

Jeg vil mene at computeren skal understøtte remote access i form af BIOS funktionen Wake-On-LAN.

Uden dette får man ikke adgang til at kontrollere netkortet og dermed computeren.

Derudover skal fjernskrivebordet sikkert også have adgang:

Højreklik på 'Denne computer', fanen; Fjernforbindelser. Flueben i 'Tillad brugere at oprette fjernforbindelse til denne computer' Klik [Vælg fjernbrugere...] og skriv computernavnet på din computer ind ved at klikke [Tilføj...]. Alt dette på 'kammeratens' computer.

</MOLOKYLE>