/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Ondløse sogn og eller kirke?
Fra : trol413
Vist : 2189 gange
50 point
Dato : 16-10-06 20:31

Hej

Er der nogen der kan fortælle mig hvor Ondløse sogn og kirke ligger, hvilket amt?
Hvor ligger Ondløse sogn/kirke geografisk?

Med venlig hilsen
trol413

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 16-10-06 20:37

http://web.telia.com/~u45414926/merlhrd.htm
Ondløse Sogn.

Ondløse med Byerne Ondløse (Undløsa) med Kirke og Præstegaard samt Ondløse Kro, Damp- og Vindmølle, Østrup (Østorp), Ulkestrup (Ulkethorp), Ulvig og Tømmerup. Vest for Ondløse, ved Nykjøbing-Ringstedveien, ligger Hovedgaarden Kongsdal med 230 Tdr. Htk., hvoraf 70 ½ Td. drives under Gaarden. Sognets Areal udgjør 6781 Tdr. Land, hvoraf 578 Tdr. Land Fredskov. Hart-kornet beløber sig til 384 Tdr. og 25 Tdr. Skovskyld. Der gaaer i Gjennemsnit c. 16 2/3 Td. Land paa Td. Htk.

Omtr. Aar 1180 skjænkede Biskop Absalon den Deel af Ondløse By, der tilhørte ham, til Sorø Kloster, der tilkjøbte sig Resten af Byen og oprettede en Ladegaard der. Aar 1205 bortmageskiftedes denne Gaard med omliggende Gods til Skjalm Hvides Slægt, og senere i det 13de Aarhundrede boede Marsk Stig paa Gaarden, der dengang kaldtes Tygestrup (Thygestorp), indtil han paa Grund af Kongemordet blev fredløs. I 1361 blev Thygestrup skjænket af hans Sønnesøn til Antvorskov Kloster, til hvilken det hørte, indtil Klosteret 1580 inddroges under Kronen. Kort derefter blev Gaarden overdragen til Familien Reedtz, i hvis Eie den var, indetil den 1669 overdroges Frederik den Tredie, der ogsaa eiede den nærliggende Gaard Frydendal. Frederik den Tredie opholdt sig ofte paa Gaarden, som han gav Navnet Kongsdal, men efter hand Død kom Gaarden igjen i Privates Besiddelse. Den bekjendte Historiker H. F. I. Estrup kjøbte i dette Aarhundrede Gaarden, som han eiede til sin Død 1846. I Ondløse laa i Middelalderen en Vandmølle. Ondløse Kirke kaldtes i den catholske Tid St. Laurentii Kirke, og paa Kongsted Mark ligger en Kilde, som fordum stod i Ry for sin helbredende Kraft, og som endnu besøges ved St. Hansdagstid af Omegnens Beboere, der holde Lystighed der.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 16-10-06 20:39

og som du kan se, det ligger ved sorø

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 16-10-06 20:43
Kommentar
Fra : trol413

Dato : 16-10-06 20:52

Tak for hjælpen. De to indlæg som er kommet har jeg desværre læst. Men jeg har fundet løsningen imellemtiden. Stednavnet Ondløse er idag Undløse dermed er problemet løst.

Tak for hjælpen

Trol413

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-06 17:21

Jeg forstår godt at de mindre onde i Ondløse ville have navnet ændret...

Her et link til en slægtsforsker derfra; med billede af Kirken indsat i slægtstræet:
http://www.kassan.dk/EGEN%20SL%C3%86GTSFORSKNING/Annelise/Annelise.web/com00106.htm

måske kan det hjælpe dig videre?
hilsen Svend

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 17-10-06 17:54

jammen det står jo også i mine indlæg????

men håber du kommer videre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-06 18:36

Undskyld trolde...

jeg var lige kommet hjem fra arbejde og fandt et par link, som jeg sendte én af,
mest for at komme med på listen over indlæg.

Du har svaret helt suverænt på dette spørgsmål
og jeg er sikker på du bliver belønnet derfor...

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 17-10-06 18:44

GGG

Svend det var ikke ment på dig....... Det var det trol413 skrev om at Ondløse er blevet til Undløse

det var det jeg mente stod der allerede i mit indlæg

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 18-10-06 09:27

Selvom du har fundet hvad du søgte er her et nyttigt sted på nettet som jeg selv bruger meget
www.dis-danmark.dk (her er billeder af alle kirker, oplysninger om sogne, herreder, amter, provsti mv.) eller du kan bruge www.sogn.dk

hilsen Steenvin

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 18-10-06 12:25

Bare for en god ordens skyld, til dem der ikke kender Krabsens gode stednavnedatabase:

http://www.krabsen.dk/stednavnebase/

Venlig hilsen Karen

Kommentar
Fra : nittehans