/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
2 netkort i Win2k3
Fra : z1terapi
Vist : 483 gange
50 point
Dato : 16-10-06 19:41

Hej
Jeg har lige "fået" 14 laptops til at smide på domænet.(På en skole) Da der skal være mulighed for at eleverne kommer med egne laptops og sætter på nettet, vil jeg gerne have nettet med laptops adskilt fra det nuværende "ikke trådløse" net. Mit spørgsmål er så om det kan lade sig gøre ved at sætte et ekstra netkort i Serveren(Win2003) og give den en adresse til et andet netværk og derefter forbinde mine AP'er til dette netkort? Jeg er lidt på bar bund mht. firewall mellem de 2 net. Bør der ikke være noget som lukker af.
Jeg havde en ide om at køre IAS(Radius) på serveren, og lade brugerne validere op imod denne, men det er vel ikke nødvendigt når det trådløse net har forbindelse til et netkort på serveren...eller hvad?

pfh tak
/Thomas

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 50 point
Dato : 16-10-06 20:54

Sæt en routers uplink til eksisterende router/switch/ od det vil kun være den nye routers net som kan tale sammen, men alle kan komme på internettet.

Jeg har lige nu:

Internettet..........adsl.......router1..........router2.......switch......comp

Router1 deler ud i et netværk1
Router2 deler ud til et andet netværk2
Netværk1 og netværk2 kan ikke se hinanden.
Switch forbinder nogle comp

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 17-10-06 07:20

På den måde ligger min Win2k3 server jo på det ene netværk, og man kan ikke komme i kontakt med den fra det andet, og dermed ikke validere brugernavn/adgangskode op imod serverens AD.
Er det ikke korrekt? Det skal være sådan at man kan logge på domænet med de trådløse klienter via WIN2K3 Serveren som allerede bruges på det "ikke trådløse" net.

/Thomas

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-10-06 09:59

Prøv at se her - måske du kan bruge det til noget.
http://www.pcworld.dk/art/5784

Alt hvad en router styrer med DHCP hører til et lukket netværk.

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 18-10-06 13:11

Jeg har købt mig en ny router, som sættes på det eksisterende intranet, og derved laves et nyt LAN adskilt fra det eksisterende. Jeg forwarder så trafik fra de porte som radiusserveren bruger til authentication, til serverer, som så gerne skulle validere brugeren. Meen det er stadig utestet, og jeg ved ikke om det virker. Men routeren er købt, så det håber jeg

tak for svarene.

mvh Thomas

Godkendelse af svar
Fra : z1terapi

Dato : 18-10-06 13:12

Tak for svaret e.c.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-10-06 13:37

Jeg tror også på, at det vil virke.