/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udplantning af busk?
Fra : Satellit
Vist : 1618 gange
50 point
Dato : 16-10-06 19:34

Er det et dårligt tidspunkt at købe en busk og plante den ud nu?
Jeg har 2 små Rhododendhron, som er ved at afgå ved døden i min have, fordi jorden simpelthen er for dårlig (på trods af spagnum, gødning, tilstrækkeligt med vand osv.), så jeg kunne godt tænke mig en eller 2 smukke buske istedet. Helst noget der blomstrer på et tidspunkt og som iøvrigt ikke kræver for gode jordforhold, for detkan jeg desværre ikke tilbyde.
Jeg har en Lavatera Barnsley, som jeg elsker og som trives fint i min have. Desuden er der til foråret en Snebollebusk, som også har det godt.
Jeg tænker lidt på en busk, som har lange lilla eller hvide aflange blomsterklaser og som dufter godt. Tror nok den hedder en Sommerfuglebusk.
Men kan man købe den nu og plante den ud nu? Og vil den mon trives i halvdårlig jord??

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 16-10-06 19:52

Lige nu er det allerbedste tidspunkt at plante en busk på, idet den kan nå at etablere sig godt før det bliver frostvejr - og når bare du sørger for, at busken vandes godt ved plantning, skal du ikke spekulere mere på vanding. Jeg kan anbefale en skægbusk - caryopteris. Den blomstrer i september/oktober med flotte blå blomster og er ikke specielt krævende mht. jord, men den vil gerne have en lun plads med læ og sol

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 16-10-06 19:58

Ja...der er desværre heller ikke så meget sol lige dér, hvor den skal stå. Kender du en busk, der trives i halvskygge?

Accepteret svar
Fra : gribben1

Modtaget 50 point
Dato : 16-10-06 20:49

Du kan uden problemer købe en sommefuglebusk og plante den hvor du ønsker, den trives både i halvskygge, i vandrende skygge og i fuld sol - vores gør i hvert fald.

Vi købte en dværg sommerfuglebusk, og den er nu over 3 meter og mindste 2 m i omkreds.
Den skal klippes ned om foråret til ca. 15 - 30 cm over jorden og i sæsonens løb klipper man de afblomstrede aks af, så kommer der fluks 2 nye og samtidig holder man den nede i den højde man ønsker, så måske er det sådan en, du skal have.

De almindelige sommefuglebuske bliver mega store 10 m eller mere og passer ikke til en villahave, altså med mindre det er en park vi taler om.
Der findes utrolig mange sorter, så det er bare at spørge sig for i planteskolen eller søge på nettet.

De er utrolig nemme at have og giver masser af oplevelser, da de om sommeren er tæt besat med -som navnet siger - sommerfugle af alle slags, samt bier i massevis.
Det er en fornøjelse at have sådan en busk i sin have og vores står i forhaven, hvor folks stopper op og beundrer den.

Når du siger "(på trods af spagnum, gødning, tilstrækkeligt med vand osv.)" har du så brugt det rigtige spaghnum/gødning o.s.v., "Rhododendhron" trives bedst i vandrende skygge og i surbund uden kalk overhovedet i øvrigt sammen med Hortensia, Azalia, Skimmia der alle er flotte plante, især Skimmia, der er stedsegrøn og bliver ca, 1.50 m høj og bred med læderagtige blade og små yndige blomster om foråret, men er utrolig smuk hele året, men som sagt i surbundsbede, måske du der har lavet en fejl
Håber du kan bruge det til noget.

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 17-10-06 08:59

En Weigelia middendorffiana - guldblomstret klokkebusk kunne måske være løsningen. Prøv dette link: http://www.sl.kvl.dk/Faciliteter/Arboretet/MaanedensPlante/2006/Juni.aspx

Godkendelse af svar
Fra : Satellit

Dato : 17-10-06 09:16

Tak for svaret gribben1.
Det var et godt tip med en dværg sommerfuglebusk, så den ikke bliver for stor.

Og jo, jeg har skam brugt den rigtige Rhododendhron-gødning og gjort alt efter alle kunstens regler, men nu er det slut med Rhododendhron i min lille byhave!