/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
'Hoppende' overgang
Fra : annvibeke
Vist : 507 gange
300 point
Dato : 16-10-06 10:24

Jeg har fundet et script som jeg syn's meget godt om...og dog...

Kan jeg komme udenom en 'hoppende' overgang
når man aktiverer (vil åbne) en mappe på: http://ann-vibeke.dk/lejlighedssange.htm ?

Jeg har testet om det gør en forskel med target_blank i starten eller i enden af 'adresserne'
...det gør det ikke...

Det er dette: http://www.fnsupport.dk/menu/menu-tree-0.html jeg har tilpasset
...og her syn's jeg overgangen er uden 'hop'

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-10-06 11:46

Forstår ikke helt, hvad du mener med "hoppende" overgang.
Set herfra ser siden da meget pæn ud.

Tag'en target_blank er kun bestemmende for, hvorledes siden skal åbnes. I dette tilfælde nyt vindue.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-10-06 11:54

PS. Din side bliver noget nemmere at styre med CSS (stylesheet), hvis dette er et ukendt fænømen for dig, så brug tabeller.

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 16-10-06 11:54

...men syns' du ikke der er et 'hop' når du åbner/lukker en mappe?
...det er der hos mig...

Men ikke når jeg aktiverer mapperne på http://www.fnsupport.dk/menu/menu-tree-0.html
...her aner jeg kun en svag overgang oppe i toppen (der hvor der osse står Microsoft Internet Explorer (hvis det er det man bruger)

Jeg har selv tænkt på om det er fordi jeg har smidt så meget (skidt) ind på siden...

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 16-10-06 11:58

...CSS er ukendt...osse tabeller...

Min editor har ikke 'indsæt tabel' som f. eks frontpage...
...og jeg er vild med min editor (DHE)

Når du foreslår CSS/tabeller for bedre at 'styre' siden - hvad er det så lige (mere konkret) der skal styres?

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-06 12:00

Jo det hopper lidt voldsomt og når det ikke hopper på det andet websted er det sikkert fordi det er ens blanke sider.

Når den åbner træet sætter den scroll i højre side og alene der ændrer du sidevisningen.
Hvis siderne var ens i størelsen ville der nok være mindre hop, men hoppet sker åbenbart fordi der indlæses en helt ny side.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-10-06 12:01

Nåååh, nu er jeg med

Jo, der er rigtigt nok et lille intermezzo. Jeg gætter på, at det er fordi du bruger den pæne skrivebordsdame som baggrundsbillede i "tiles".

Læg det hele i tabeller, så skulle du være ude over det problem.

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 16-10-06 12:10

Nu forsøgte jeg lige at vise damen porten...men siden hopper alligevel brokke 44

Ja - BjarneD ...selvfølgelig er det fordi der pludselig skal bruges scroller...det havde jeg ikke tænkt på...

Vil 'man' ku' putte et eller andet ind i scriptet - så mappen lukker når man åbner den næste?
...så er der jo ikke i samme grad brug for scrolleren...

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-06 12:15

Måske skulle du spørge http://www.fnsupport.dk/

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-10-06 12:52

Jeg bruger kun FP, så jeg ved ikke, hvad din editor kan.

Hvis BjarneD har ret - og det skal jeg ikke benægte - så skulle problemet løses ved at lægge tvungen scroll på alle sider.

Jeg ser - stadigvæk - det lag, hvor du har lagt damen, som baggrundsbillede i "tiles".

Du kan evt. prøve at eksperimentere med variablerne:

target_same:i samme vindue / ramme',
target_parent:i underliggende vindue / ramme',
target_top:i topprammen (erstatter alle rammer)',
target_blank:i et nyt vindue', - det er jo den, du bruger

Citat
Vil 'man' ku' putte et eller andet ind i scriptet - så mappen lukker når man åbner den næste? ...så er der jo ikke i samme grad brug for scrolleren...

Jeg ved, at et sådan script findes, men du må ud at lede - Google ??? Jeg tror nu ikke, at det løser problemerne.

Som du nok kan forstå, er jeg ikke verdensmester - kun sådan lidt allround - men lad spørgsmålet stå et stykke tid. Der er - her på kandu - eksperter, der nok skal komme ud af busken på et eller andet tidspunkt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-06 13:02

Jeg tror, at årsagen til at man ser baggrundsbilledet i tiles som brokke44 kalder det, kan være, at der er et uheldigt sammenspil mellem dine styles og så det javascript du har fundet.

Stylesheets er utroligt smarte,men jeg er lidt tilbageholdende med, at bruge dem til alting fordi de ofte kolliderer med andre effekter, især når man anvender Wysiwyg redigering.

Jeg ville nu også lede efter noget der vil fungere bedre med det du ellers har allerede.

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 16-10-06 15:01

...hvis jeg havde kunnet komme ind på kandu - havde jeg kommeteret for længe siden

Når mit baggrundsbillede trådte så tydeligt frem, var det fordi jeg ikke havde uploadet siden (det har jeg nu)

brokke 44 jeg ved slet ikke hvad du mener med tvungen scroll på alle sider...
BjarneD - jeg det ville være oplagt at spørge på fnsupport, men jeg plejer jo at få hjælp herinde

Jeg har haft andre menu-typer på den side...den seneste syn's jeg bare er så pæn OG jeg tror det er tydeligere at der er mere at komme efter (i forhold til de andre menuer jeg har forsøgt mig med)

...men det kan da godt være, jeg er nødt til at gå tilbage til udgangspunktet...

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-06 15:13

Hvis du vil lede efter noget kunne du jo starte her:
http://www.cssplay.co.uk/menus/index.html

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-10-06 15:40

Jeg føler mig stadig overbevist om, at det er dit baggrundsbillede, der er årsagen til hopperiet.

Det ligger jo i "tiles" (hedder det i FP) dvs det ligger ligesom et skakbræt ved siden af hinanden i rækker og kolonner.
I min skærmopløsning vises det i 2 rækker og 3 kolonner altså 6 gange.
Dvs at baggrundsbilledet/erne fylder ca 6x65 kB, og det er uhensigtsmæssigt, når du så har sat din side op med lag.
Med en langsom forbindelse vil hopperiet formentligt være mere udtalt.

Kan du ikke definere hvor og hvardan du vil have dit baggrundsbillede ?.
Hvis du ikke kan det foreslår jeg, at du bygger hver side op hver for sig, så bliver der i hvert fald ikke noget hopperi.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-06 15:47

brokke44, de tiles du skriver om er da vist bare en kortvarig baggrundsvisning i normaltilstand da baggrundsbilledet så vidt jeg kan se (var) er styret af css.

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 16-10-06 15:52

BjarneD - jeg kender godt den side og der mange forskellige at vælge imellem, jeg syns' bare ikke mit behov dækkes til den konkrete side...

brokke44 - Jeg forstår slet ikke, hvis du har baggrundsbilledet på endnu...har du prøvet at opdatere

Dette script havde jeg inde på side, da jeg osse havde baggrundsbillede:
<style type="text/css">
body {
background-image: url avh.gif;
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: fixed;
background-position: center right
}
</style>
...er det ikke en defination på hvordan jeg vil ha' baggrundsbilledet?

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 16-10-06 16:02

I princippet syn's jeg min 'gamle' sang-side sku' 'hoppe' lissådan...
http://ann-vibeke.dk/tidligere_sangside.htm

- her er forskellen at menuerne 'klapper sammen' når den næste åbnes
- og at der er en lille ramme (border eller hvad det nu hedder) i stedet for 3 små gif'er...

Baggrundsbilledet er lige tungt om det er på den ene eller den anden side...
...bare til sammenligning

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-06 16:09

På den gamle side har du scroll på fra start.

Måske skulle du prøve med nogle tomme linieskift for at få siden "højere" så den kræver scroll

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-10-06 16:44

Citat
brokke44 - Jeg forstår slet ikke, hvis du har baggrundsbilledet på endnu...har du prøvet at opdatere

Jo, men hvis du klikker f.eks. Rasmus' konfirmation er det der igen, og det mener jeg ikke skulle ske, hvis defineret i CSS.

Citat
brokke44, de tiles du skriver om er da vist bare en kortvarig baggrundsvisning i normaltilstand da baggrundsbilledet så vidt jeg kan se (var) er styret af css.

Det laver nu ikke om på det faktum, at den kortvarigt vises sådan. Det skal den da ikke, så vidt jeg ved.

Men dette kommer nok for langt ud for mig. Jeg håber eksperterne melder sig, så vi (i hvert fald jeg) kan blive lidt klogere.

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 16-10-06 16:59

BjarneD - jeg har forsøgt at 'forlænge' siden så der blir en scroller (ikke uploadet) - men siden 'hopper' stadig lystigt...

brokke44 - jeg tror du ser baggrundbilledet på rasmus' sang inden det beslutter sig for, hvor det vil placere sig...

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-06 17:00

baggrundsbilledet kunne også laves med denne, men om det vil gøre en forskel tvivler jeg da godt nok på: <style type="text/css">
body
{
background: #ffffff url('avh.gif') no-repeat fixed center right;
}
</style>

Annuller spørgsmålet
Fra : annvibeke

Dato : 11-11-06 15:02

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål