/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gummibånd
Fra : names
Vist : 8362 gange
100 point
Dato : 15-10-06 23:21

Hvordan opløser man gummibånd/elastikker til at blive en form for flydende konsisten?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-10-06 00:10

Det kan du ikke, det smelter ikke ved opvarmning

Men hvis det er fordi du skal bruge noget flydende "gummielastik", kan du købe noget på flaske der hedder formgummi.

Man bruger det bl.a til at lave støbeforme til gipsfigurer

Citat
Formgummi er en flydende latex, som tørrer af sig selv. Tørretiden kan nedsættes ved at bruge en varmluftsblæser.
Formgummi er velegnet til fremstilling af gummistøbeforme til gips, men formene kan også bruges til støbning af lys.

Fremgangsmåde:

Det pågældende emne, som der skal laves en støbeform efter, placeres på en plan, glat flade. Ved hjælp af en blød pensel pensles et tyndt lag formgummi over emnet.

Sørg for at der i dette første lag ikke er luftbobler, hår eller lignende, da dette lag er det vigtigste af alle.

Lad gummilaget tørre indtil det ikke er hvidt længere, men svagt gulligt. Kom derefter et nyt lag på. Lad dette lag tørre, kom et nyt lag på osv. Hvor mange lag, der skal kommes på, kan ikke bestemmes på forhånd.

Det afhænger af emnets udformning og størrelse, samt af hvor kraftig formen ønskes.

For at fremskynde arbejdet og/eller forstærke
formen kan der efter 3. eller 4. lag formgummi lægges et lag gazebind ind, hvorefter der atter pensles formgummi på.

Alt efter formens størrelse kan der lægges flere lag gaze ind undervejs.

Skal formen senere “krænges” af det støbte (f.eks. ved en stående figur) går det ikke med gazebind, idet formen i så tilfælde nok kan bøjes, men ikke udvides.

Som retningslinie kan nævnes at en lille broche behøver 5-8 lag formgummi, og her er gazebind ikke nødvendigt. Større emner skal have 10-20 lag formgummi og/eller gazebind.

Når du fremstiller en gummiform, så husk at pensle et par cm bredere end selve emnet, således at du får en kant, som formen senere kan hvile på, når du skal til at støbe.

Du kan også, inden du befrier gummiformen fra originalemnet, lave en vold af ler eller modellermasse rundt om emnet i et par cm’s afstand og et par cm højere end emnet.

Herefter fyldes udrørt gips op til voldens kant. Når gipsen er stivnet, og du skiller det hele ad, har du en skål som gummiformen kan ligge i, når du skal tage afstøbninger i formen.

Vigtigt!
Pensler og andet værktøj skal renses umiddelbart efter brug i lunkent sæbevand. Brug ikke for dyre pensler, idet de ødelægges, hvis de ikke renses grundigt.

Fås i nogen hobbybutikker eller hos:

http://www.pandurohobby.dk/menu/MenuServlet

Skriv formgummi i søgefeltet.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-10-06 08:39

Rå naturgummi kan opløses, bedst i de sundhedsfarlige midler som benzen (stenkulsnafta) og lignende , men benzin kan også gøre det.
I midlertid er næsten alle færdige gummivarer, du får fat i enten af en syntetisk gummi (som reelt slet ikke er gummi) eller også vulkaniseret, så den ikke længere kan opløses med benzin.

Jeg tror nok at præservativer er af en ren natuegummi (latex) , så de må kunne opløses i benzin. Brug rensebenzin i stedet for motorbenzin, som har ildelugtende og mere sundhedsfarligt indhold.

Hvis du skal lave større ting så prøv at finde en forhandler af latex suspension. Det må være nemmere at arbejde med hvis du vil støbe dele af gummi. Latex holder ikke så godt til lys eller kemikalier. Det nedbrydes også efter nogle år.