/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Gik pludselig ud
Fra : spooff
Vist : 425 gange
300 point
Dato : 15-10-06 17:37

Havde kørt 4-5 km, og kører ca 70, da min Derbi GP1 2005 pludselig går ud. ? Umulig at få liv i igen. Der er gnist på, membranen tæt, checket karb. Syntes måske tændrøret virker lidt for tørt? Har prøvet at give den 2 ml. benzin direkte gennem tændrørshullet, men den vil bare ikke starte. Der er Polini alu47.4, 22mm Dellorto dyse 105, Leovince udstødning, Polini Speedcontrol . kørte perfekt indtil idag, har med den nye karb. kørt ca 30 km inden. HJÆLP!!!

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 15-10-06 18:04

Syntes måske tændrøret virker lidt for tørt?
Hvis tændrøret er hvidt på elektroderne og ser ud til at have været meget varmt, måske smeltede elektroder - skal du have et koldere.
Jo hurtigere du kører - jo koldere tændrør.
nilsg

Kommentar
Fra : spooff

Dato : 15-10-06 18:15

Nej det er fint lysebrunt, har selvfølgelig skiftet tændrør for at se om det var fejlen

Accepteret svar
Fra : NoShyGuy

Modtaget 300 point
Dato : 15-10-06 19:17

Smeltede stempelringe.
Derfor at den ikke virker når du sprøjter benzin ned til topstykket.

Du siger det selv, du har lige skiftet karburator, så dysen er nu alt for lille.

70 kmt er ikke ret meget meget med så stort et tun, så din gearing har sikkert været for lille eller sat helt forkert op.

Nye stempelringe er løsningen, men et nyt cylidnerkit kan måske bedre betale sig.

Kommentar
Fra : spooff

Dato : 15-10-06 19:31

Havde en 98 dyse på da jeg kørte. Tændrøret var perfekt i farven og det er kørt ordentlig til. Ja jeg kørte 70, men den kører (GPS) 112 maxhastighed. Kørte fuld gas igår 2 km for at teste dyse. Så fin ud. Måske du har ret i at det er stempelringen (der kun 1!). Har som det eneste ikke haft cylinder af endnu, men den skulle jda ikke sætte sig når jeg ikke kører for fuld gas? Der er ingen mislyde fra cylinder, og stemplet kører fint og bevæger sig. Har prøvet at skubbe det ned og drejet på tændingshjulet.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 15-10-06 20:25

når stempelringe smelter er der ingen underlige lyde. bare nul komnpression, især med kun en enkelt ring på.
Hvis du er rigtig uheldig, så er det en krydspindslåsering som er gået løs og som derfor har revet hele den ene side fra skyllekanalen og op.

Kommentar
Fra : spooff

Dato : 15-10-06 21:12

Lyder sku ikke godt hva? Hvor forsvinder den krydspindslåsering hen så?

Kommentar
Fra : spooff

Dato : 16-10-06 10:16

Har lige pillet cylindereren af. Desværre havde du ret! Stempelringen smeltet i udstødningssiden og stemplet ødelagt. Cylinderen har en pæn bred ridse, ikke så dyb,men må hellere køben en anden. ØV!!

Godkendelse af svar
Fra : spooff

Dato : 16-10-06 16:50

Tak for svaret NoShyGuy.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 16-10-06 21:19

Næste gang du dyser din karburator ind, så gør det ikke ved at se på tændrøret!!!
Sæt en dyse i som du er sikker på er for stor!
Den skal 4takte voldsomt ved fuld gas.
Derefter skifter du til en der er 4-6 mindre, og såden fortsætter du, til du finder den dyse som den ikke 4takter med, og så er den dyset ind.
Dysen gælder kun ved fuld gas.
Måske bør du også hæve din nål inde i spjældet.