/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Billeder - for mange MB
Fra : smutter50
Vist : 1059 gange
300 point
Dato : 15-10-06 16:30

Jeg har nogle scannede billeder, som desværre fylder 15-20 MB.
Hvordan får jeg dem til at fylde mindre, da min PC går helt i stå, når jeg prøver at åbne dem.
Jeg har prøvet Picasa 2 til lidt redigering.
Jeg skal bare ha' dem skrevet ud i en bestemt størrelse (altså f.eks cm. eller mm.)
Kender noget et godt gratis program til det?? Pisaca 2 er måske godt nok, når billederne ikke fylder så meget.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 15-10-06 16:36

Her er et udemærket og ganske gratis program:

http://www.irfanview.com/

IAH

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 15-10-06 16:37

Du kan f.eks bruge photoshop, men det er ikke gratis.
Scan dem igen, men i en mindre opløsning. Ved scanning regner jeg med du selv kan bestemme hvilken opløsning de skal scannes i.
Hvis det er et almindelig foto som fylder 15MB er det scannet til farve tryk.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 15-10-06 16:40

Jeg forstår ikke dit problem. Picasa kan da sagtens udskrive i alle de forskellige str. Det må være dine RAM eller andet det er galt med

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 15-10-06 17:00
Kommentar
Fra : iah

Dato : 15-10-06 17:05

Citat
Du kan hente et lille windows program fram microsoft
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

filen hedder:
http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-US/ImageResizerPowertoySetup.exe

>> DS

Vær lige opmærksom på:

PowerToys only work with U.S. English regional settings.

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 15-10-06 17:12

Dette lille fikse program bruger jeg selv, når jeg skal uploade til nettet:

http://www.webopt.com/

hvorfra det kan downloades

Kommentar
Fra : smutter50

Dato : 15-10-06 17:22

Til bja2.
Ja det kan Picasa sikkert, men jeg har stadig ikke fået svar på, hvordan jeg kan gøre billederne mindre i størrelse. Der tror jeg, at mit problem ligger. Det er ikke noget galt med mine RAM.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 15-10-06 17:54

Jeg forstr at du vil skrive et billede ud i lille str. Dobbeltklik p det billede du skal udskrive Tryk p udskriv forneden og derefter p den str. du nsker. 5x8 - 9x13 - 10x15 - 13x18 - 20x25 - el. helside

Kommentar
Fra : smutter50

Dato : 15-10-06 18:12

Lidt dobbeltbetydning... Billederne er for stor i MB ( ca. 15-20 MB), så jeg fryser fast i PC'en.
Dem vil jeg gerne gøre mindre (igen i MB/KB), for at kunne udskrive i lille størrelse (cm. eller mm.)

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 15-10-06 18:34

Hej
Prøv dette link og hent PIXreszer version 1.0.9

http://bluefive.pair.com/updates.htm

Det kan "krympe" billederne alt efter ønske og så er det GRATIS.

PPK

Kommentar
Fra : Nikolajbr

Dato : 15-10-06 19:26

Hvis din computer fryser, er jeg enig i, at du har et ram-problem. Det sker måske hvis du prøver at åbne alle eller flere billeder på en gang? - prøv et ad gangen (måske ved du godt dette - men in case not). Jeg vil også altid anbefale Adobe photoshop til billedredigerng. Du kan downloade en prøveversion her: https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=photoshop&loc=da%5Fdk
Dog er det måske overkill hvis du bare skal bruge det en sjælden gang, men det er et super program at kende, og sjovt at arbejde med når man har øvet sig lidt. Desuden kan du finde tonsvis af links på nettet til selvstudie og problemløsning.
Vælg image - imagesize (billedstørrelse) i menuen, og gør billedet mindre her.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-10-06 19:44

Som iah skriver IrfanWiev er udmærket til billedredigering,men at bruge og ganske gratis

Kommentar
Fra : natmaden