/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
revner i gulv
Fra : farai
Vist : 4889 gange
100 point
Dato : 15-10-06 15:50

jeg er igang med at grovslibe gulvet, det er med (fyrre?)planker og meget gammelt.
der har ligget gulvtæppe over, da de forrige beboere boede der, der har ikke været lak på tidligere.
desværre kommer der nu ubehagelige fejl frem. såsom en flis på 4mm og en anden på 2mm
gået af, på meget synlige steder, ned i gulvet.
er der andre muligheder end at slibe hele gulvet 4mm ned?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-10-06 16:00

Du kan selvfølgelig bruge plastisk træ, men de vil jo tit have en farvenuance.
Jeg bruger det, at smøre lidt trælim ned i revnerne, så vil slibestøvet sætte sig fast i det, og skjule revnen.
Skal det være rigtig godt, så blander du lidt lim, og slibestøv, til en meget tyk grød, og spartler revnerne.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-10-06 16:01

Hvis du sliber 4 mm ned kan du nemt risikere, at fjeren bliver trådt igennem noten (samlingen), der kan blive for tynd.

Den pæneste reparation kan nok laves med en blanding af hvid trælim og noget slibestøv fra rent fyrretræ. Der hvor splinterne er skal du så bare gøre godt rent så det hæfter godt og når det er tørt slibes der efter.
Når jeg skal lave sådan noget plejer jeg at øve mig på et stykke træ så jeg bliver tilfreds med slutresultatet.
Hvis dewt er meget store fliser der er gået af kan man starte med at forarbejde hullet så der kan limes en ny flis i som så skal slibes til og evt. udfyldes med det jeg beskrev først.

Kommentar
Fra : farai

Dato : 15-10-06 16:06

kan der gåes dagligt oven på disse reparationer?
et andet problem er de store sprækker, 3-4mm mellem gulvbrædderne
der samler sig meget skidt dernede, hvad gør jeg for at rengøre(hader reng.) nemt?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-10-06 16:14

Hvis der er så store sprækker duer gulvet ikke rigtigt.
Du kan evt. lave et "skibsgulv" med gummifuger, men det holder sjældent fordi bræddernes samlinger er svækkede.
Hvis gulvet er så medtaget har det nog været for fugtigt da det blev lagt og den bedste løsning vilvære nogle nye planker eller alternativt et "svømmende gulv" ovenpå.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-10-06 16:16

Gad vide om gulvet er såkaldte råplanker der slet ikke har været beregnet til at være synligt. Jeg har set den slags i mange 60/70'er huse.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 15-10-06 16:17

samlingerne kan du fræse rene og så fuge dem med en gulvfugemasse , så har du et skibsplank , der ikke kommer mere skidt i , og er nemt at holde rent

Kommentar
Fra : farai

Dato : 15-10-06 16:25

bredker har du et link til denne løsning?
huset er fra 1850'erne
aner ikke hvornår gulvet er fra
min håndværkerven kaldte det et mellemgulv.
planen er at det skal luddes/hvidtes forat skjule de grimme mønstre i træet (som de er fulde af)
og derefter matlakere.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-10-06 16:31

Hvis huset er så gammelt skal du være utrolig meget opmærksom på afstand mellem strøer/bjælker da stor afstand stiller store krav til not og fjer.
Jeg har set en lave skibsgulv i et hus fra ca. 1900 og det holdt ikke fordi nedfræsningen svækkede brædderne så man trådte dem fra hinanden.
Den løsning kræver meget tykke planker især ved større strø/bjælkeafstand.

Kommentar
Fra : farai

Dato : 15-10-06 16:42

(tænker højt)
hvis det er et "mellemgulv" ligger der sikkert "rigtige" planker nedenunder
for jeg ser ingen not eller fjer i omtalte "brædder" (planker er for stort et ord til dem)
måske er det blevet lagt som fundament for gulvtæppet i sin tid
for det er rimeligt plan (eneste positive man kan sige om omtalte brædder)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-10-06 16:50

Det er bestemt muligt at der er nogle brædder under dem, men sådan et gulv er sjældent egnet til at være uden nogen ovenpå fordi vand fra gulvvask kan løbe igennem og måske forårsage svamp eller skimmel på det underliggende.
Man skal jo nok ikke regne med at det er lagt ud fra noget der kan ligne nutidige normer og det er utroligt hvad folk kan finde på for at gemme fortidens slid mm.

Kommentar
Fra : farai

Dato : 15-10-06 16:56

da jeg flyttede ind fandt jeg huller i væggene på 5½ mursten som de havde placeret
masonit over og malet i et med væggene
og elindstallationer trukket på tværs af væggene
så ja det er nok endnu et sygt påfund for at skjule noget mere klamphuggeri

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-10-06 17:14

Det kan være klamp.
Jeg har selv haft et hus fra 1876 og det var heldigvis velbygget fra starten så der var noget at komme videre på når klampværket var fjernet.
Problemet med så gamle huse er ofte, at man ikke kan lave den ventilation, der er nødvendig hvis man også isolerer så man skal tænke sig om.

Kommentar
Fra : farai

Dato : 15-10-06 17:21

der var ingen som svarede på om lim/slibeaffalds løsningen kunne holde til at blive gået på dagligt?

den omtalte flis er flere cent. lang og ligger lige i gangvejen mellem 2 døre
det er den anden for den sags skyld også.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-10-06 17:31

Når der skal ludes kan jeg godt have tvivl om holdbarheden, men ud fra det du beskriver syntes jeg slet ikke du skal fortsætte projektet på den måde.
Enten udskifter du gulvbrædderne og evt. det der ligger under det eller også lægger du tæppe eller et flydende gulv (uden søm) ovenpå.
Man kan få flotte fyrretræsgulve til formålet, men de er så dyre, at det muligvis vil være synd at lægge på det underlag.
Når der ikke er not og fjer vil gulvet være utæt i forhold til det underneden så vil du bruge det skal du have fat i en overfræser og fræse riller hvor brædderne er samlet på langs og så skal du have gummifuge i udfræsningen så den bliver tæt.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 15-10-06 17:33

Du kan kigge lidt på denne som godt nok beskriver processen ved ferniseret gulv, men du skal ende med det samme. http://www.byggekram.dk/sw1838.asp

Godkendelse af svar
Fra : farai

Dato : 15-10-06 18:16

Tak for svaret BjarneD.
får min håndværkerven til at kigge forbi
jeg vil spørge ham om jeg kan lave en ny "fuge", mellem brædderne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-10-06 18:21

Det lyder da som en god ide at få en fagmands vurdering.
Held og lykke med huset.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 15-10-06 18:42

i mange tilfælde forstærker du faktisk gulvet ved at fræse samlingerne rene og så fuge dem
har selv gjort det flere gange , det er rimeligt nemt , også for en gør det selv mand , der skal prøve det for første gang

Kommentar
Fra : farai

Dato : 15-10-06 18:49

tak til alle for indlæggene
ville ønske jeg havde råd til at anlægge nyt.
men kassen er næsten tom
iøvrigt bjarneD bor jeg i lejlighed men det er jo ligegyldigt i denne sammenhæng.
bortset fra når der skal materialer op og ned (4sal)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-10-06 19:09

Det med lejligheden er ikke ligegyldigt fordi gulvet vil være konstrueret helt anderledes og så kan du være sikker på at der er noget under dine brædder.
I lejlighed er trægulve sjældent særligt behagelige for underboerne hvilket du måske også skal tænke på.
Hvis du bevarer brædderne uden tæppe eller anden belægning er du nødt til at fuge mellemrummene, ikke for styrkens skyld hvilket heller ikke vil have nogen praktisk betydning, men fordi du er nødt til at tætne så der ikke trænger vand ned i underlaget. Gulvvask kan du ikke undgå hvis gulvet skal bruges normalt.
Held og lykke med lejligheden.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 15-10-06 21:31

bjarneD>>hvis gulvet bliver vedligeholdt og vasket efter forskrifterne , vil der aldrig komme så meget vand ned i underlager , at det kan skade
bruges der så meget vand at det er tilfældet , er det enten pga at folk er ligeglade med deres gulv eller simpel uvidenhed , da de ikke har gidet sætte sig ind i hvad det er de har

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-10-06 21:40

bredker se: 15-10-06 16:42
Hvis der ikke er not og fjer i brædderne og der er store sprækker 15-10-06 16:06 så vil det være svært at undgå vand i laget nedenunder.
Jeg har haft fyrretræsgulve i mange år i forskellige huse så jeg ved godt hvad gulvvask indebærer og man kan altså ikke nøjes med en fugtig klud hen over hvis man vil holde ulakeret fyrretræ.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-10-06 21:44

P.S.! Det er ikke mængden af vand jeg tænker på som skadevolder, men den fugt der trænger ned og kan blive grobund for skimmel eller det der er værre.
Gamle etageejendomme der er vedligeholdt med lappeløsninger, som dem der åbenbart er tale om her får ofte skader der gør dem mere eller mindre ubeboelige med mindre man passer på med de forbedringsløsninger der vælges.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 15-10-06 21:55

tvivler meget på der ikke er fjer og not , så ville det være umuligt at gå på , samt der ville være så mange synlige søm at gulvet aligevel ikke kan bruges synligt
3-4 mm sprækker i et gammelt gulv betyder ikke det store , mange steder er det meget være
hvis du har behov for at bruge så meget vand , for at holde det rent , at du ikke kan undgå storre mængder trækker helt ned i gulvet , er det fordi du ikke har holdt det ordentlig vedlige

ser det tit , da jeg arbejder med den slags til dagligt , og det er meget sjældent der er problemer med det , når først folk lære at behandle gulvet rigtigt

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 15-10-06 21:58

bruger du ikke mere vand end der er nødvendigt , kommer det aldrig så langt ned , at det kan skade , den smule der trækker ned er hurtigt tørt igen , det er faktisk sundt for gulvet , ellers vil det hurtigt tørre for meget ud , og det er faktisk værre

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-10-06 22:06

Bredker, du har aldrig set gulvet, men det har farai, og det kan være hvad som helst der er anvendt for at lave et plant gulv oven på brædder der ligger i "vaskebrædt" eller modsat har meget store sprækker hvilket ikke er ualmindeligt i gamle etageejendomme hvor der kan være varmt under loftet/gulvet og der kan være skader efter utilstrækkelig opvarmning. Det er et meget gammelt hus og alt er muligt.

Kommentar
Fra : farai

Dato : 16-10-06 11:01

nå-så kom hr. håndværker
først fik jeg kritik for ikke at slibe nok ned (korn16 istedet for korn24)
dernæst skal jeg hælde olielak på gulvet i et tykt lag, mellemslibe
og hælde endnu 3(!)lag på (det blir dyrt-måske 5L).
han påstår at ideen med danalim og slibestøv er brugbar til daglig slid.

jeg skulle aldrig have startet det projekt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-06 11:39

God arbejdslyst!