/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Hvilket Access point?
Fra : Nick10
Vist : 438 gange
50 point
Dato : 15-10-06 11:00

Jeg har 1024/128 hos Cybercity hvilket access point skal jeg vælge?
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=143366
Eller
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=234812

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-10-06 11:57

Umiddelbart vil jeg sige at de begge er gode. Men hvis du vil opbygge et hjemmenetværk, så ville jeg nok vælge en med indbygget printerserver, så printeren kan tilsluttes direkte til routeren, og være uafhængig af hvilken PC der er tændt.
Men der findes mange andre gode mærker på markedet, og kvaliteten er på grund af den konkurrence der er blandt fabrikanterne, i top.
Det er vigtigt at den valgte router, er nem at finde rundt i, i menuen og at du kan få en dansk vejledning omkring indstillinger og funktionerne, samt at der er let adgang til opdatering af firmwaren.
I alle tilfælde skal du efter opsætning, søge efter opdateringer, da den medfødte firmware, næsten altid er en tidligere udgave.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 15-10-06 12:52

Mit valg: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=230604 der er usb printserver som severino skriver, og den er ikke ret meget dyrere end dem du har fundet

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 15-10-06 12:52

Hej

Hvis du skal vælge imellem de to så
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=234812

Kommentar
Fra : Nick10

Dato : 15-10-06 14:06

Hvis jeg vælger http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=230604 hvor lang væk kan jeg så fange den og vil jeg få fuldt udbytte af min forbindelse?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-10-06 14:22

Citat
Maks. afstand indendørs 100 m
Maks. afstand udendørs 400 m
kopieret herfra: http://www.itbutikken.dk/i/124385/2.htm

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-10-06 16:43

Jeg tror at o.v.n husker lidt forkert.
Man regner med at den rækker 100 m udendørs og mindre indendørs, alt efter de lokale forhold der er med de vægge som signalet skal igennem, samt hvilken type antenne der bruges til henholdsvis AP og PC'eren.
Der er mange ting der kan gribe forstyrende ind.

Du kan dog udvide rækkevidden på flere måder.
Gode antenner med høj egen forstærkning, samt brug af bi-direktional antenner som samler signalet og udstråler i kun to retninger.
Du kan også gøre det, at du indskyder en repeater ude i nærheden af dækningsområdets yderkant, og får derved en øget rækkevidde i repeaterens retning.

Men du kan ikke udnytte routerens maximal hastighed, når du køre uden for dit lokale netværk, da du kun har 1 Mbps i download, selv om routeren har 54 Mbps. Når du sender er hastigheden nede på 128 kbps.
Det er kun lokalt du kan udnytte de 54 Mbps mellem maskinerne, hvis alle kan køre 54 Mbps. trådløst. On-kabel vil du kunne komme op i nærheden af 100 Mbps lokalt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-10-06 19:26

Nej jeg husker ikke forkert, læs linket: http://www.itbutikken.dk/i/124385/2.htm tingesten er ikke leveret endnu, så jeg har ikke haft mulighed for at afprøve i praksis!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-10-06 20:16

Det må være et usædvanlig kraftig sender som ligger i denne router.
Men hvad kan man bruge det til, hvis de PC'er der skal kunne bruge dette trådløse net, ikke har samme rækkevidde, så er det skutte meget bevendt.
Jeg mener også at der er regler for effekten/rækkevidden for trådløse netværker, så de ikke forstyre naboer i området.
Jeg har tilbøjelighed til at tro, at der ligger noget salgsbluf bag disse specifikationer.

Kommentar
Fra : Nick10

Dato : 15-10-06 20:31

jeg bor på landet så den skal kunne række meget langt for at genere mine naboere;)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-10-06 20:36

Hmmm, måske er du en moderne landmand, som sidder hjemme bag skærmen og styre mejetærskeren og traktoren med ploven via det trådløse netværk!

Godkendelse af svar
Fra : Nick10

Dato : 05-02-07 17:29

Tak for svaret o.v.n..