/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvilken fugtstyret ventilator?
Fra : Nikolajbr
Vist : 4388 gange
20 point
Dato : 15-10-06 10:26

Hej!
Vi har et badeværelse med brusekabine (kammer på 4 x 2 x 4, egentlig ikke vådrum). Her ar vi også vaskemaskine og tørrer tøj - så der bliver sku' noget fugtigt her i nørrebrolejligheden! Der er igen udluftningskanal, så vi har vinduet åbent så meget som muligt, men det er absolut ikke optimalt. Jeg har tænkt mig at fjerne den øverste rude i vinduesfaget, sætte en plade i, og heri sætte en fugtstyret ventilator. Har nogen erfaringer med sådan en operation, og hvilken ventIlator model kan anbefales?

Alle råd modtages med taknemmelighed!
Mvh. Nikolaj

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 15-10-06 11:47

Jeg tror ikke du skal sætte en fugtsyret op. Der er nok fugtigt, men ikke fugtigt nok til at få den til at starte. Derfor skal du sætte en tids- eller manuelt styret op. Hvis du alligevel vælger at sætte en fugtstyret op skal du ikke købe den de fører i Jem og fix (der står ikke noget navn på den) der skal være alt for fugtigt, før den går i gang.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-10-06 12:23

Elektroniske fugtmålere som er pålidelige er dyre og krærer regelmæssig kalibrering. det man bruger til at styre ventillatorer er noget simpelt og mindre pålideligt.
Dertil kommer at de måler den relative fugtighed der hvor de sidder, og det er normalt indbygget i ventillatoren. Hvis den sidder et varmt sted i rummet, vil den køre for lidt, og omvendt hvis den sidder koldt. Det sidste er dog at foretrække.

Naturlig og håndstyret ventilation er egentlig ikke så dårligt. , Når man er i bad eller hænger tøj op lukker man vinduet op og lukker igen når alt er tørt. Eventuelt , kan du lave det så der er en lille åbning , selv om der er låst.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-10-06 12:24

Glemte at skrive at ordentlig udtørring også kræver at der er en varmekilde.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 15-10-06 12:30

Du kan jo prøve denne
http://www.goerdetselv-el.dk/new_site/index.php?visside=vis-vare&id2=1776
Den har trinløs indstilling af fugt-niveau for start - men vær opmærksom på at det er fugtniveauet VED ventilatoren der er afgørende, ikke hvad der måtte være 5 meter derfra.... MEN denne har også timer, hvilket betyder at den kan starte samtidigt med lyset i rummet (eller efter et delay), og dermed opnår du at den trækker eventuel fugtig luft hen omkring sensoren, hvorefter sensoren 'overtager' styringen, og ventilatoren først stopper når fugt-procenten er nede på det ønskede niveau.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 15-10-06 12:32

PS. glemte lige at nævne der skal være tilgang af ny luft, for at ventilatoren kan skubbe noget ud......

Kommentar
Fra : Nikolajbr

Dato : 15-10-06 19:03

Tusinde tak for svarene! Mit problem er også, at vi ikke kan åbne vinduet ret meget, fordi vi har småbørn, så der er børnesikret allevegne. Niederhofs link ser godt ud, så det kan være jeg prøver den model. I givet fald følger en lille erfaringsrapport her på siden.
Mange hilsner