/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Bukke
Fra : tullenulle
Vist : 785 gange
100 point
Dato : 14-10-06 18:30

Hejsa.
Jeg vil høre om der er mere jeg kan gøre for at hjælpe bukkene til at få en større opsats via fodring.
Har stillet sliksten op, sået fodermarvkål og majs (nok mest til fasanerne) er der andet jeg kan hjælpe rådyrene med især noget som giver dem en større opsats eller ihvertfald næring til denne...

MVH Tullenulle

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-10-06 19:50

Hejsa tullenulle!
I virkeligheden er der ikke ret meget, man kan gøre for at øge opsatsen, da den hovedsageligt afhænger af dyrets gener.
Det bedste du kan gøre, er nok at bede til at nabojægere ikke nedlægger bukkene for tidligt
Dog kan en god plantning/fodring måske hjælpe med til at holde dyrene på eget revir.
Knæk og bræk
Mvh
dabj
Ps. Hvis din ide var mulig, ville vi have mange flere kapitalbukke på vore revirer.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-10-06 22:43

Som dabj rigtigt skriver så er der ikke rigtigt noget at gøre,man for søgte det for nogle år tilbage nede på Tåsinge,men det vidste sig at alderen var det af gørende.
Men - når du nu passer "dine" dyr med fodring,majs er for råvildt, som bolsjer er for små børn,sliksten o.v.s. så kan de jo li` at opholde sig på din jagt også er det blot at holde aftrækker fingeren i ro indtil de er store nok.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 15-10-06 09:40

Hvordan geviret kommer til at se ud, afhænger mest af arv og gener, som dabj så rigtigt skriver.

Jeg har et familiemedlem som er ivrig jæger, og der fik jeg for nylig et længere foredrag om opsatserne han har samlet i tidens løb.

Det er sådan, at bukke skudt over en årrække i samme område, der ligner opsatserne hinanden i størrelse og opbygning.
Mens de fra andre områder kan se helt anderledes ud, selv om der bliver udøvet samme vildtpleje.

Nu kan jeg ikke huske alle fagudtrykkene, men størrelse, både højde og tykkelse, takkerne længde, den krans der er forneden på geviret, hvor rillede de er o.s.v. det var der forskel på.
Også så meget, at man bare ved at kigge på dem, kunne pille dem ud og se, at "den og den og den"
kom fra samme område.

mvh dova

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-10-06 10:01

Ja dova det du har fået fortalt er såmænd rigtig nok,men det er ikke hele forklaringen.Råvildt spiser endog meget varieret,på bestemte tider af året forretrækker de en ting til andre tider noget andet.
Det har også meget stor betydning hvor klakholdig jorden er,der hvor de lever. Hvor jorden er kalk fattig får bukkene generelt mindre opsatse.
Men vi mennesker kan ikke blot sådan gribe ind og ved med et tilskud bestemme opsatsernes størelse.
Som jeg har nævnt forsøgte man på Tåsinge,som jo er en ø Det gav nogle meget store opsatser,men senere undersøgelser vidste,at det tilskudsfoder (Kalvefoder) man havde givet ikke havde den helt store efekt.

Kommentar
Fra : tullenulle

Dato : 15-10-06 10:31

Tak for svaret. Kan jeg dele point mellem de forskellige svar ??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-10-06 11:49

Nej, man kan ikke dele point mellem de forskellige svar.

Man bliver nødt til at vælge det svar man synes passer bedst, og så acceptere det som svar.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : tullenulle

Dato : 15-10-06 17:22

Tak for svaret dova. Grunden til jeg vælger dig er du svarede på om jeg kunne dele points, syntes jeg fik en del gode svar det skal i alle have tak for..... jeg fortsætter med at passe mit vildt og kun skyde de bukke der er afskudsbare... jeg skyder aldrig råer da det efter min mening svarer til at skyde 2-4 dyr det er jo trods alt dem som sætter de søde små lam til verden (efter bukken har overstået sin værnepligt) og lige en hilsen til DOVA.... jeg kan ikke se dit billede da det kun er for dem som ikke er blacklistet, håber ikke jeg har gjort noget siden du har blacklistet mig...

Tak til jer alle, syntes det er dejligt med dette forum, så kan man jo få stillet alle sine tanker og "dumme" spørgsmål...