/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Router er flaskehalsen
Fra : Beauville
Vist : 2407 gange
130 point
Dato : 13-10-06 18:16

Hej hej,

Jeg har opdaget at min router (level one) Stjæler ca 2/3 af min speed.

Er der nogle der kan fortæller mig hvorfor? and what to do?

Jeg har fullrate, sat min router i og kobler fint på. Har en 10 mbit forbindelse som jeg kan teste til ca 9 mbit uden om min router. Så snart routeren sættes til og jeg tester via trådløst falder min speed til 3,2 mbit.

Er self klar med yderligere oplysninger hvis påkrævet

Hej

Christian

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-10-06 18:35

Tja, det lyder som en dårlig reklame!
Har du prøvet at opdatere din router med den sidste nye firmware???
Routeren bør ikke sætte farten ned, da de fleste på markedet i dag, kan køre helt op til 100 Mbps.
Ellers kan det være at den trænger til en udskiftning.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-10-06 18:39

Hvis du kobler direkte på, så gør det med det kabel som sidder i WAN porten, for det kan være det som er dårligt.
Hvis kablet har været i klemme, trådt på eller på anden måde mishandlet, kan det gå ud over ballanceringen i kablet.
Sinden du evt. køber en anden router, så test dine kabler.
Et skadet kabel mister evnen til at overføre de hurtige signaler inden for et par meter, hvis det er ude af ballance.

Kommentar
Fra : Beauville

Dato : 13-10-06 19:51

Hej

Routeren er opdateret, og kablerne er nye lige fra æsken... ingen mishandlingen der...

Kan det være nogle indstillinger i selve routeren, eller måske krypteringen?

Christian

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-10-06 20:15

Hvilken hastighed melder routeren/adapteren at der er.
Hvilken standard har routeren 802.11b eller 802.11g
Måske støder routeren sammen med en anden - prøv at skifte kanal
Hvad er afstanden
Hvor stor er % når der scannes.
Hvilken router har du.
Kryptering og Mac-filter bruges kun ved tilkobling/åbning men ellers ikke.

Kommentar
Fra : Beauville

Dato : 13-10-06 20:28

Hej, jeg er ikke sikker på jeg forstår dine spm, men svarer lige på dem jeg kan:

Hvilken hastighed melder routeren/adapteren at der er.
Jeg har 100% forbindelse til router 54 mpbs...

Hvilken standard har routeren 802.11b eller 802.11g
802.11g

Måske støder routeren sammen med en anden - prøv at skifte kanal
ændrer intet

Hvad er afstanden
40 cm

Hvor stor er % når der scannes.
Fisk.. scannes?

Hvilken router har du.

WBR 3406 tx fra 'Level one'

håber det sagde dig noget (eller andre..)

Chr

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-10-06 20:45

Hvilken hastighed melder routeren/adapteren at der er.
Jeg har 100% forbindelse til router 54 mpbs...
Så er det ligemeget med resten af mine spørgsmål

Hvilken router har du.
WBR 3406 tx fra 'Level one'

Og håber også at andre kender den router - jeg gør ikke.

Chr

Kommentar
Fra : Beauville

Dato : 13-10-06 20:50

Det er denne her, og umiddelbart har det været den bedste router jeg har haft...

http://www.level-one.de/products3.php?idu=7027&id=1860

den bedste.. altså lige indtil nu...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-10-06 21:16

Er det når du køre trådløst eller wired, eller er det begge to, hvor du mister farten???

Kommentar
Fra : Beauville

Dato : 13-10-06 21:22

Hej,

Jeg har netop i denne uge fået Fullrate, og ville idag teste hvilken speed jeg havde. Efter at have testet via trådløst flere gange og fået de 3,2 mbit ville jeg lige prøve at teste uden om routeren inden jeg ringede til Fullrate. Denne test, via kabel, viste tæt på 9 mbit og altså tættere på de 10 som jeg betaler for.

Derfor konkluderer jeg at det er min router der "stjæler" min båndbredde... Efterfølgende har jeg også testet forbindelsen via kabel fra routeren, og også her får jeg de 3,2.

Christian

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-10-06 21:25

Hvis hastigheden går ned, når du køre trådløst, så kan det skyldes, enten en dårlig forbindelse eller forstyrelser i det frekvensområde du bruger til den trådløse.
Normalt køre du auto på den trådløse, således at den regulere hastigheden, alt efter forbindelsens kvalitet, netop for at holde sig stabil.

Når jeg f.eks.sidder oppe bag i haven med min bærebare, ca. 30 meter fra mit AP, så kan jeg holde en hastighed på 54 Mbps, når det er bedst, men flytter jeg bare en meter, lidt ude af focus af mit udhus, falder hastigheden til omkring 5 Mbps ( men stadig hurtig nok til min 2 Mbps forbindelse)
Så antennernes optiske sigte til hinanden samt disse's omgivelser spiller en væsentlig rolle.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-10-06 21:26

Jeg har 100% forbindelse til router 54 mpbs...
Mystisk - for det er jo fem gange hurtigere end "Fullrate"

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-10-06 21:28

severino ...................afstanden er 40 centimeter - altså fuld power, burde det være.

Kommentar
Fra : Beauville

Dato : 13-10-06 21:29

Mægtig EC - Skide skægt. Var du i tvivl om hvad jeg mente?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-10-06 21:39

Har du lige for en ordens skyld været inde på tdc og teste hastighed
http://hastighedstest.tdc.dk/test/jsp/start.jsp

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-10-06 07:34

Og du har opgraderet til sidste nye firmware siger du ???

Det ville være sjovt hvis du kunne prøve med en anden trådløs router for at se hvordan det så skaber sig. Du kender vel ikke en eller anden du lige kan låne en af.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-10-06 13:43

Ja nu er det efterhånden et antikvarisk spørgsmål dette her, men jeg må så gå ud fra, at du stadig har problemer, da du ikke har afsluttet det.!!!!!

Måske skal du have lidt mere afstand mellem den trådløse PC og dit AP. Det lyder måske lidt fjollet, men signalet kan godt være så kraftigt at det danner interferens.
En lommelygte blænder jo også mest, når den er tæt på øjnene!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-10-06 13:50

Jeg kommer lige i tanke om, om dit AP og den trådløse er af samme mærke???
Problemet kan ligge i, at den frekvens som der kommunikeres med, ikke ligger på samme centerfrekvens, hvilket hurtigt giver et tab af signalet.
Prøv at skifte kanal, for at se om det bliver bedre!!!
Normalt er der en standard for disse kanalers centerfrekvens og disses båndbredde, hvor tollerancen er meget lille.
Mange discount udgaver overholder ikke denne standard, idet det her er et spørgsmål om penge, frem for kvalitet.