/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Flækning m.m. af Jomfruhummer
Fra : Bjarne_H
Vist : 4422 gange
500 point
Dato : 31-12-02 14:28

Hvordan skal efterfølgende forstås?

"De optøede jomfruhummere flækkes på langs og anrettes med kødsiden op i ovnfast fad"

Skal man flække hele hummeren altså fra hoved til halespids?

Hvad menes der med kødsiden op?

Er det efter at man har flækket den og således at skjoldet ligger nedad?

Er der en der kan henvise til et billede, hvor jeg kan se hvad der menes, tror jeg det vil hjælpe mig mest.

Håber på hurtigt svar, da vi skal have nytårsgæster og jeg er sat til at tilberede hummerne!

Mvh ;)
Bjarne

Accepteret svar
Fra : food_life

Modtaget 510 point
Dato : 31-12-02 14:34

Hvordan skal efterfølgende forstås?

"De optøede jomfruhummere flækkes på langs og anrettes med kødsiden op i ovnfast fad"

Skal man flække hele hummeren altså fra hoved til halespids?

JA, HELE HUMMEREN FLÆKKES PÅ LANGS; HUSK AT FJERNE "TARMEN" _ DEN LILLE SORTE STRENG I HALEN.

Hvad menes der med kødsiden op?

KØDSIDEN ER DEN SIDE HVOR DU KAN SE KØDET - MODSAT KAN DU KUN SE SKALLEN

Er det efter at man har flækket den og således at skjoldet ligger nedad?

Er der en der kan henvise til et billede, hvor jeg kan se hvad der menes, tror jeg det vil hjælpe mig mest.

ET BILLEDE HAR JEG DESVÆRRE IKKE _ HÅBER AT OVENSTÅENDE RÆKKER _ GODT NYTÅR

Håber på hurtigt svar, da vi skal have nytårsgæster og jeg er sat til at tilberede hummerne!

Kommentar
Fra : felix_nielsen

Dato : 31-12-02 14:38

Jeg troede at det ville være det letteste i verden at gi´ dig et svar, men det var det absolut ikke... Hvorom alt er, hvis du kan forstå norsk, kan du måske finde loget her:

http://www.nrk.no/distrikt/sorlandet/diverse/1325293.html

Godkendelse af svar
Fra : Bjarne_H

Dato : 31-12-02 14:40

Hej food-life!

Tak for besvarelsen - hvis du eller andre støder på et billede, så vil jeg blive meget glad for det og tildeler 100 point for det.

Og tak for besvarelsen - nu tør jeg gå i gang!

Godt nytår til alle!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : felix_nielsen

Dato : 31-12-02 14:45
Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 31-12-02 14:47

Hej felix_nielsen!

Tak for henvisningen ;) det ser ud til at man kan finde mange gode artikler der!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : KarlOveJepsen

Dato : 31-12-02 15:12

Her er lille video om tilberedening af jomfruhummer: http://www.ostrogen.dk/show_page.asp?pageid=2113

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 31-12-02 15:29

Hej Karl Ove!

Tak for henvisningen det er en opskrift jeg må prøve en anden gang!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-12-02 15:28

"Bjarne_H" <Bjarne_H.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:FXgQ9.19501$Hl6.2161768@news010.worldonline.dk...
> Hvordan skal efterfølgende forstås?
>
> "De optøede jomfruhummere flækkes på langs og anrettes med kødsiden op i
> ovnfast fad"
>
> Skal man flække hele hummeren altså fra hoved til halespids?
>
> Hvad menes der med kødsiden op?
>
> Er det efter at man har flækket den og således at skjoldet ligger nedad?

Efter at have set "Naboerne" i TV: Ja til begge spørgsmål.
(Har aldrig haft en kogt hummer i hænderne selv).

Carla Meyer:
Koges i spilkogende vand med fuldt blus under. 30 g salt pr. liter vand.
Hummeren lægges hurtigt MED HOVEDET FØRST ned i vandet, og låget lægges
hurtigt på.
En hummer på 500 g skal koge ca. 20 min., afkøles hurtigt i suppen, tages op
og lægges på ryggen, til den skal anrettes.

Den isafkølede hummer (i vore dage kan et køleskab vel gøre det? IP)
parteres ved at føre en skarp, stiv kniv i midten af skallen fra hovedet og
videre gennem rygskal og hale. Kløerne løsnes fra kroppen og gives et par
slag med en hammer eller økse, så skallen revner.
Fra den opskårne krop fjernes den sorte rygstreng (tarmen) og - om man vil -
den brune indmad - og tørt hakket persillet lægges ned i stedet for denne.
Hummeren lægges nu på salatblade på et fad og serveres au naturel.
Mayonnaise eller marinade serveres til.
Man beregner ½ hummer (ca. 250 g) pr. person.

Disse var ordene - håber, de er til nytte.
Godt nytår!
Hilsen Inger

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 31-12-02 16:06

"Inger Pedersen" skrev d. 31-12-02 15:28 dette indlæg :
>
> "Bjarne_H" <Bjarne_H.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:FXgQ9.19501$Hl6.2161768@news010.worldonline.dk...
> > Hvordan skal efterfølgende forstås?
> >
> > "De optøede jomfruhummere flækkes på langs og anrettes med kødsiden op i
> > ovnfast fad"
> >
> > Skal man flække hele hummeren altså fra hoved til halespids?
> >
> > Hvad menes der med kødsiden op?
> >
> > Er det efter at man har flækket den og således at skjoldet ligger nedad?
>
> Efter at have set "Naboerne" i TV: Ja til begge spørgsmål.
> (Har aldrig haft en kogt hummer i hænderne selv).
>
> Carla Meyer:
> Koges i spilkogende vand med fuldt blus under. 30 g salt pr. liter vand.
> Hummeren lægges hurtigt MED HOVEDET FØRST ned i vandet, og låget lægges
> hurtigt på.
> En hummer på 500 g skal koge ca. 20 min., afkøles hurtigt i suppen, tages op
> og lægges på ryggen, til den skal anrettes.
>
> Den isafkølede hummer (i vore dage kan et køleskab vel gøre det? IP)
> parteres ved at føre en skarp, stiv kniv i midten af skallen fra hovedet og
> videre gennem rygskal og hale. Kløerne løsnes fra kroppen og gives et par
> slag med en hammer eller økse, så skallen revner.
> Fra den opskårne krop fjernes den sorte rygstreng (tarmen) og - om man vil -
> den brune indmad - og tørt hakket persillet lægges ned i stedet for denne.
> Hummeren lægges nu på salatblade på et fad og serveres au naturel.
> Mayonnaise eller marinade serveres til.
> Man beregner ½ hummer (ca. 250 g) pr. person.
>
> Disse var ordene - håber, de er til nytte.
> Godt nytår!
> Hilsen Inger
>

Hej Inger!

Mange tak for svaret! - Også godt nytår til dig og øvrige, der læser dette!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 01-01-03 04:19

Hej food-life m.fl!

Ja nu er nytårsaften vel overstået og jomfruhummene blev en succes!

Smagte herligligt - og endnu en gang tak for hjælpen!

Nu når man har klaret anretningen og tilberedningen, ja så var det jo lige til; men her er opskriften så, som jeg klart kan anbefale!e!

De optøede jomfruhummere flækkes på langs og anrettes med kødsiden op i et ovnfast fad!.
Rørt hvidløgssmør fordeles i små stykker rundt på kødstykkkerne.

Hvidløgssmør: 150 gram smør , 1-2 fed presset hvidløg. salt fra en halv citron samt 1 spsk. hakket persille. Smøret røres med hvidløg, kværnet hvid peber og citronsaft. Smørret fordeles i små stykker på kødet.

Ovnen sættes på gril og jomfruhummerne grilles til smøret er smeltet og hummerne er gyldne.

Bon appetit!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-01-03 19:00

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:3e11a957$0$71630$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> > "De optøede jomfruhummere flækkes på langs og anrettes med kødsiden op i
> > ovnfast fad"

> (Har aldrig haft en kogt hummer i hænderne selv).

De hummere du hentyder til er /ikke/ jombruhummere. Jomfruhummere behandles
slet ikke som de sorte hummere, dine opskrifter handler om.

Men ellers er det da rigtigt at man flækker dyret fra hoved til hale og at
kødsiden er den indvendige side af den halve jomfruhummer.

vh
Jan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-01-03 22:23

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse

> De hummere du hentyder til er /ikke/ jombruhummere. Jomfruhummere
behandles
> slet ikke som de sorte hummere, dine opskrifter handler om.

Jamen sådan kan det gå, når man følger op på noget, man ikke har forstand
på.
Jeg håber ikke, der er sket skade.
Hilsen Inger

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 02-01-03 00:22

"Inger Pedersen" skrev d. 01-01-03 22:23 dette indlæg :
>
> "Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
>
> > De hummere du hentyder til er /ikke/ jombruhummere. Jomfruhummere
> behandles
> > slet ikke som de sorte hummere, dine opskrifter handler om.
>
> Jamen sådan kan det gå, når man følger op på noget, man ikke har forstand
> på.
> Jeg håber ikke, der er sket skade.
> Hilsen Inger
>
Hej Inger m.fl!

Endnu en gang tak for opskriften - det er altid rart at få flere og jeg var godt klar over, at den opskrift du sendte ikke var vedrørende jomfruhummere!
Din opskrift vil jeg bruge en anden gang når jeg skal have en rigtig stor hummer; der er ingen skade set, da jeg brugte en anden opskrift som jeg fik tilsendt!

Godt nytår til alle!

Mvh
Bjarne