/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Exstrem nervøs hund...hjælp!
Fra : JRC
Vist : 1632 gange
150 point
Dato : 12-10-06 23:47

Hejsa...Jeg har en hund sammen med mine forældre. Hun er sød og dejlig og er en ualminelig god hund. Kan sammen med børn også.

MEN!

Det er som om hun er nervøs. Min far har ikke kunne opdrage rigtigt på hende fra starten af på grund af hun var så nervøs og han var bange for at ødelægge hende.
Når vi trækker vores bornholmer ur op drejer hun rundt om sig selv og flipper helt ud...og i dag prøvede vi om hun kunne sammen med en lille hvalp som er sød og meget legesyg som hun selv er og har leget før med en lille hund. Hun løb over op og kom ikke ned før de gik. Vi var så lidt bange i starten for om hun lille bide.

Men hva kan man gøre ved sådan et problem??? Det alt muligt hun er nervøs for. Og vi vil ikke af med hende for hun er en god hund.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-10-06 00:06

*SUK* - der skal prof hjælp til hvis I - din far - ikke har kunnet gøre noget ved det indtil nu !

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-10-06 01:05

Hvad er det for en hund, hvor gammel er den, har I gået til træning med den, og hvor længe har I haft den.

Hunde er altså ikke født nervøse, det er noget de bliver, enten af forkert behandling, eller at den har været udsat for ting som lille og i opvæksten der har gjort den nervøs.

Sådan noget kan være meget svært at rette op på, det kommer selvfølgelig an på hvor gammel den er, jo ældre jo sværere.

mvh dova

Kommentar
Fra : hundelene

Dato : 13-10-06 09:32

Hej JRC.
Med så relativt få oplysninger er det ikke til at sige hvad, der er galt.
Hvordan hunden er blevet præget fra hvalp, og hvor og hvordan hun har levet er også af afgørende betydning for dens adfærd nu.
Hvis hendes opførsel bunder i angst, hvilket det kunne tyde på, så bør I kontakte en hundeadfærdsbehandler. Desværre er det en længere proces, som kræver en masse træning og tålmodighed, men en god investering, så I kan få mange gode år sammen.
God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 13-10-06 11:15

Ring til en hundehvisker

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-10-06 14:30

Kikker lige med...
Men svar på dovas 4 spørgsmål... Vi har for få oplysninger...

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-10-06 17:29

Det kan til en vis grad trænes ud af hende. Som al anden træning skal I starte lidt ad gangen.

F.eks kan I når uret skal trækkes op lade hende være i et rum langt væk fra uret sammen med en person, som kan berolige hende evt aflede hende lidt, når det er gået godt så ros hende, og prøv det nogle gange til hun er sikker på, at der ikke sker noget. Når hun er sikker på en lang afstand mindskes denne osv. Hun er bl.a. lydfølsom, og det kan du også bedre ved at købe en lyd-cd ved kennelklubben. Her kan hun vænne sig til forskellige lyde.

Den sammen fremgangsmåde skal I bruge for fremmede hunde og personer hun er bange for.

Bliver hun bange i et af leddene skal I gå tilbage til der, hvor hun kan acceptere lyden/situationen.

Det er et stort arbejde, og I bør tage hende med i mange forskellige situationer. Også helst til hundetræning, det giver hunden selvtillid og mindsker angstsituationer.

Tro på det.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : JRC

Dato : 13-10-06 18:57

Hun er næsten 3 år gammel og er en schæffer og nej vi har ikke gået til træning for min far er en slags hundetræner og har været i mange år. Alle vores hunde har fået samme behandling og har levet lykkeligt. Vi har haft hende fra hvalp af.

Tror det eneste hun ville få ud af at gå til træning er de andre hunde men dem har hun alligevel mødt mange af og nogle kan hun med men dem kan hun så ikke helt med nu.

Og joo hun er nærmest født nervøs for lige siden vi hentede hende har hun været nervøs for alt og derfor også grunden til min far ikke har kunne opdrage hende fra starten af fordi det ikke ville hjælpe. han har så taget kampen op efter og hun har lært det.

Det eneste er jo så det kommer fra den familie hun kommer fra.

Kommentar
Fra : hundelene

Dato : 13-10-06 19:06

Hvalpen´s psyke liger oftest moderens, så det kan også være der´ skoen trykker ............

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-10-06 20:59

Hunde er jo ikke ens, -ikke engang selv om det er samme race...
Hun har nok brug for en anden slags opdragelse end din far er vant til...

I skal nok gå efter hvad hun kan lide at lave. Kan hun lide at gå spor? Eller agility? Eller er hun mer til almindelig lydighedstræning? --Jeg ville nok ikke træne angreb med hende, men almindelig lydighed, hvor I forsøger at forbedre det hun allerede KAN, -udelukkende med "positiv forstærkning" og først og fremmest masser af ros når hun gør noget rigtigt.
Hvis det udelukkende er din far, der har trænet, så kan det hjælpe, at lade mor eller en anden kvinde tage over... Ikke nødvendigvis fordi din fars træning har været forkert, men mere fordi en lys kvindestemme er mere egnet til den bløde positive træning, som hun måske har brug for.

Regelmæssighed og forudsigelighed er også godt for en nervøs hund.. Derfor kan det være bedre at GÅ til træning end at træne selv..... Men i hendes alder er det måske lidt sent at starte med træning, når hun ER blevet nervøs. Dog er der trænere, der går ud og laver privat træning for ganske få og udvalgte hunde... Men det er så et spørgsmål om, hvor meget tid, energi og penge I har mulighed for at putte i hende.

Jeg går ud fra, at I har fået hende fra en kennel siden din far er schæfermand... Har I haft kontakt med hendes kennel i løbet af hendes opvækst? De kan måske fortælle noget om, hvordan de har løst lignende problemer.. Hun kan jo have mange søskende..

Men masser af positiv lydighedstræning vil give en nervøs hund meget mere selvtillid. ---Ingen straf. Ingen ryk i snoren. Masser af godbidder, eller ros med stemmen eller legetøj... Efter hvad hun holder mest af. HVER dag. På bestemte tidspunkter...

Kommentar
Fra : JRC

Dato : 14-10-06 13:56

Hun kommer fra en gammel dame der ahr haft schæffer i mange år og har opdrættet mange gange. Hun har haft både mor og far og omkring 9 til 11 søskene.

Kommentar
Fra : Vestergaard89

Dato : 22-10-06 16:08

Jeg har været ved at kigge på forskellige hunde og er synes Chihuahua er vildt søde, men er der nogen der ved hvor store de er? Fordi jeg kan ikke finde ud af det.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-10-06 17:03

Her kan du finde beskrivelse af chihuahuaen, -der findes både som korthåret og langhåret.
Den vejer almindeligvis mellem 1 og 2 kilo, og det er verdens mindste hunderace.

http://www.canis-minor.dk/

Det er også en modehund. Der importeres og avles en del chihuahua-hvalpe, der er født under forfærdelige forhold, og som vokser op til en sølle skæbne som handicappede på forskellig vis på grund af deres hårde start i livet. ---HVIS de altså lever til de er voksne.

Så hvis du er helt sikker på, at det er en chihuahua, du vil have engang, så se dig endelig for. Og køb en hund med DKK stamtavle fra en anerkendt kennel. Du må også lige være forberedt på, at den nemt koster over 16000kr (16-tusinde!) Og der kan være flere års ventetid, for der er rift om de få hvalpe der fødes hver år.

Denne kennel har lige fået hvalpe, men de er for længst solgt.

http://www.chihuahuapark.net/Content/er_en_chihuahua_for_mig.asp

Men hvis du vil vide mere, så kunne du evt. oprette dit eget spørgsmål...

Kommentar
Fra : cath30

Dato : 16-11-06 13:42

der er noget der hedder dax som er noget man køber hos dyrehandleren det er noget man sætter i sin stik kontakt og det er med til at få nervøse hunde ned på jorden igen så de kan få et godt liv det er blevet udviklet til hunde med angst