/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
OR fyrtest
Fra : thulin
Vist : 1698 gange
500 point
Dato : 12-10-06 19:20

Har lige fået lavet en OR fyrtest, og i flg. Texaco's hjemmeside er min røgtemp. lidt for lav.
vores røgtemp er "kun" 160C

http://www.hydrotexaco.dk/servlet/doc?pageid=FMON-66NC7R

Vi har ikke nogle problemer med kondensvand, som de beskriver som konsekvens ved for lav røgtemp.
Måske skal man slet ikke bekymre sig ? Oliefyret er snart 30 år gammelt, dog med en ny brænder.

Hvad kan man gøre for at hæve røgtemp ??

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 500 point
Dato : 12-10-06 21:14

Røgtemperaturen ligger lige på det kritiske punkt, hvor der kondenserer svovlsyre fra olien.
Den bør ligge over 170 grader.

Det kritiske ved kondens er hovedsagelig løbesod, som dels kan tære kedlen, eller røggasrør, eller røglem mm. men oftest er problemet at det trænger igennem mursten, og laver plamager, og nedbryder mursten og mørtel.
Når det er trængt ud, kan det være meget svært at få bugt med, og kan give lugtgener.
Problemet kaldes også løbesod, fordi svovlsyren fanger sodrester og tjærepartikler og vanddampen fra forbrændingen, og i værste fald kan starte en skorstensbrænd.
Men problemet er blevet mindre med tiden, da olien er renset bedre, altså meget mindre svovlsyre end for feks. 10 år siden.
På den anden side udnytter du olien bedre ved en lav skorstenstemperatur.
Du kan:
1. sætte størrer dyse i oliefyret, hvilket er let at gøre for skorstensfejer/oliefyrsmand(Lidt dårligere økonomi)
2. Isolere skorstenen, indvendig (Isokern) eller udvendig med rockwool omkring stenene. (Samme økonomi)
Du bør gøre en af delene.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-10-06 10:53

Det er jo bestem ikke fordi at Palle's svar ikke er godt nok, men det er altid rart at høre andres kommentarer.
Selv om det ser ud til at der er begrænset viden på netop dette område.

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 13-10-06 17:31

Hej thulin
Jeg vil give pallebhansen ret i det han skriver. Men du mangler lige, at komme med nogen flere oplysninger dit anlæg såsom hvor høj er din skorsten, om der er isokern i den eller hvor høj din keddeltemperatur er. Problemet er ikke direkte hvor høj/lav temperaturen eri målehullet, men hvad den er i toppen af skorstenen.
Som olie og gasmand siger min erfaring mig, at hvis dit fyr er ca 30 år gammelt og du ikke har problemer med kondens eller løbesod holder den nok kedlens levetid ud.
Mit råd til dig er at næste gang du får besøg af din skorstensfejer, så spørg du ham om den er ok eller der er noget der bør forbedres. Det er ham der er eksperten i skorstene.
Med venlig hilsen Jan

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-10-06 23:07

Kommentaren fra min VVS mand er at det er OK.

Skorstenen er ca. 9 m høj, og muret, med en isokern i midten.
Den er ikke isoleret, og der er kun mulighed for at isolere de sidste 1½ meter oppe på loftet.

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 14-10-06 11:43

Hej thulin
Når texaco på deres hjemmeside skriver, at en temp. under 175 grader giver en risiko for løbesod, er det en generel vurdering af alle anlæg.
Din vvs/oliefyrsmand er ekspert i din keddel og oliefyr. Skorstensfejeren er ekspert i skorstenen.
Idag er de nye oliefyrskedler så økonomiske selv med en energimærkning C har de svært, at komme over en røgtemperatur 175 grader.
Med en isokern i skorstenen burde du ikke have nogen problemer.
Jeg fandt en hjemmeside, hvor problemet er omtalt.

http://tools.sparolie.dk/skorstene.html

Efter mine beregninger, har du ikke nogen problemer, men snak med din skorstensfejer næste gang han / hun kommer for at feje din skorsten.
Hilsen Jan

Godkendelse af svar
Fra : thulin

Dato : 14-10-06 17:32

Så er alting nok som det skal være.

Det har da også virket i 30 år uden at afgive løbesod eller lign.