/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Befæstelse i jord til carport?
Fra : Steinarr
Vist : 5416 gange
20 point
Dato : 12-10-06 16:30

Jeg skal til at bygge carport og har læst følgende; Stolpesten kan kun optage lodrette kræfter og må derfor kun anvendes som skurstolpe, ikke som fritstående stolpe uden stabilisering.
1. Hvad menes der med stabilisering?

Stabilsko til nedstøbning siges at kunne optage både lodrette og vandrette kræfter.
2. Dette ser lidt voldsomt ud, kan man virkelig ikke klare sig med alm. stolpesten?
3. Hvis ikke, har nogen ide om hvor jeg kan få fat i sådan stabilsko til nedstøbning?

Har nogen erfaring med opsætning af carport, dvs. befæstelsen i jorden? Alle kommentar velkomne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-06 17:10

1. Betyder at stolpestenen skal graves ned

2. Du kan godt nøjes med stolpesten

3. Stabilsko kan købes hos en trælast

Komentar...Du skal have nogle rigtig dybe stolpesten på ca 70-80 cm helst på 90, jo dybere ned, jo bedre

God arbejdslyst

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 20 point
Dato : 12-10-06 20:06

1. Hvad menes der med stabilisering?
Det betyder at der skal være et såkaldt kryds mellem stolperne.
Det er som regel et påsømmet metalbånd fra nederste del på den ene stolpe (a) til den øverste del på den næste stolpe (b). Det samme fra (b) til (a)

Stabilsko til nedstøbning siges at kunne optage både lodrette og vandrette kræfter.
Ja men ikke det "bræk" som kommer hvis du vælter stolpen

2. Dette ser lidt voldsomt ud, kan man virkelig ikke klare sig med alm. stolpesten?
Jo det kan du godt, hvis resten af konstruktionen stabiliseres.

3. Hvis ikke, har nogen ide om hvor jeg kan få fat i sådan stabilsko til nedstøbning?
Du kan få det hele i et byggemarked/tømmerhandel og begge steder få lidt vejledning.
Der støbes i grus og cement. 3 dele grus og 1 del cement.

Alternativt kan du grave trykimpregnerede stolper ned og stampe godt til så er den stabil.
Afsavede ender vender op.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 12-10-06 20:16

Pælebor ....Bor ned i 80-90 cm dybde-sæt et 15cm 150 mm pvc rør over jorden -hæld 10 cm grus i og støb med beton i forhold 1-4 .kom et par stykker armeringsjern i-støb stolpesko som kan justeres i på toppen så skulle det være ok

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-10-06 20:18

Ja der er mange muligheder.

Godkendelse af svar
Fra : Steinarr

Dato : 13-10-06 08:48

Tak for svaret e.c.