/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Efterisolering af lejlighed
Fra : superpik
Vist : 1164 gange
400 point
Dato : 12-10-06 15:26

Hej ...!

Jeg vil gerne efterisolere indervæggene i min lejlighed med 1 - 2 cm tykke isoleringsplader. Findes der en god måde at gøre det på? Og er det nødvendigt/tilrådeligt først at sætte en dampspærre op på indersiden af væggen? Hvordan er det bedst at fastgøre pladerne (skal pladerne skures eller limes fast til væggen)? Og hvilke type isoleringsplader bør jeg vælge?

Kommentar
Fra : fame

Dato : 12-10-06 16:03

Indvendig isolering
Ved indvendig isolering er der mulighed for at udføre isoleringen fra rum til rum, men arbejdet vil som regel medføre problemer med flytning af radiatorer, rør og el-installationer.
Før isoleringsarbejdet påbegyndes, skal væggen renses for tapet, plastmaling og anden tæt overfladebehandling. Fjernes disse materialer ikke, vil de fungere som en dampspærre på det forkerte sted.
Træ- eller stållægter, som passer til den valgte isoleringstykkelse, fastgøres til væggen. Der isoleres og afsluttes med en tæt dampspærre.

Alternativt kan isoleringen udføres med specielle etagehøje elementer, der består af isolering, dampspærre og gipsplade.

Hilsen Fame

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 12-10-06 20:09

Umiddelbart ville jeg sige -beklæd væggen med træ......
Dampspærre og så en fin panel som du kan ludbehandle el lign.
Træ har en beroligende og utrolig god isolerings evne.Kommer du til et træhus (hytte) og skal fyre op går det betydelig hurtigere end i et murhus .Samtidig har du ikke den voldsomme kondenseffekt som med tapet og mur.
Men smag og behag er forskellig

Kommentar
Fra : jensalexander

Dato : 13-10-06 05:28

http://www.rockwool.dk
her finder du opskrifter på dit problem
go fornøjelse

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 13-10-06 07:23

Beklæde med træ?????
Måske, men du skal allerførst finde ud af om det lovligt, i den ejendom du bor i. Det har noget med antal etager, hvor højt du bor osv, men det kan beredskabscenteret (brandchefen eller lign) oplyse dig om. Der findes et reglement vedr. dette, og det må (bør) du ikke overtræde.

Nu skriver du 1-2 Cm tykke plader. Tænker du på at bruge styropor (flamingo), kan du godt droppe ide'en, det er ikke tilladt i Danmark.

Det er ikke bare lige, hvis du også skal overholde reglerne. Det kan blive ret omfattene, og dyrt.
Du skriver ikke noget om at det er en leje eller ejer lejlighed du har (eller måske andels).

MVH

Kommentar
Fra : babee

Dato : 13-10-06 09:58

og der må for guds skyld ikke komme dampspærer op hvis der allerede er det for så giver det kondens imellem de to lag

Accepteret svar
Fra : Mike_Wazoski

Modtaget 400 point
Dato : 16-10-06 18:35

Hej med dig!

Jeg vil foreslå, at du kan gøre tre forskellige ting.

1) for det første kan du spørge din overbo eller underbo om de har isoleret deres lejlighed (da du sikkert ikke er den eneste som har kulde problemer i ejendommen) og hvis de har isoleret deres lejlighed, så kan du spørge hvordan de har gjort det.

2) tag ud til Silvan eller et af de andre byggemarkeder og spørg, hvordan du bedst kan få isoleret din lejlighed.

3) kontakt en lokal håndværker i området og få et tilbud på, hvad vil det koste, og så får du også indblik i hvordan håndværkeren vil løse opgaven. (så kan du selv afgøre om du vil benytte dig af tilbuddet eller gøre det selv).

God arbejdslyst!

Godkendelse af svar
Fra : superpik

Dato : 16-10-06 18:40

Tak for svaret Mike_Wazoski.