/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fjernvarme & br.ovn m.vandtank
Fra : Mr3xS
Vist : 1838 gange
200 point
Dato : 12-10-06 09:01

Jeg har efterhånden skrevet et par indlæg om vores varmesystem derhjemme, og om de ting der ikke fungerer ved det.. Vi er nu kommet frem til, at vi overvejer at udskifte den gamle brændeovn med vandtank med en ny, måske en Hwam Monet m. vandtank. Derudover vil vi nok skifte styringen (natsænkning), så vi finder en løsning der fungerer (og måske er mere simpel)..

Problemet lige nu er, at styringen (natsænkning om man vil) sidder på væggen i stuen. Den afgør hvornår fjernvarmevandet skal overføre varme til radiatorkredsen (hvor brændeovnen er koblet på). Hvis man sætter styringen på eks. 22 gr., og solen er fremme og varmer stuen op, så kan vi IKKE få varme andre steder i huset - på værelser i den anden ende af huset, gulvarme på badeværelse og gæstetoilet, gulvvarme i entre mv. Styringen vurderer jo, at når der nu er eks. 23 grader, så fortæller den ikke den elektroniske shunt-ventil, at der er brug for varme.. Vi kan åbne termostaterne på de enkelte radiatorer og gulvarme lige så tosset vi vil, for der kommer jo kun koldt vand igennem..

Når vi fyrer i brændeovnen går det lidt bedre. Den går jo udenom styringen i stuen, og sender det varme vand ud i kredsen uanset hvad. Problemet er bare, at vi skal fyre rimelig kraftigt, for at opnå en temperatur på min 40gr i radiatorkredsen (og den burde vel egentlig være højere). Så der bliver hurtigt en ret god temperatur i stuen, for at vi kan få varme i resten af huset.. Det er muligt at problemet bliver mindre når det bliver koldere udenfor, men de 4 måneder hvor temperaturen er 10-20 grader udenfor vil det jo være et problem.

Og så til spørgsmålene:

1. Bruger vi systemet forkert? (Eller er det bare uhensigtsmæssigt skruet sammen/forældet).
2. Hvad kan vi udskifte med? (Altså hvad skal der til, for at fjernvarmen "bare" overfører varme til radiatorkredsen som standardinstilling, og så kan brændeovnen supplere/overtage når der fyres i den).

Håber der er nogen der kan hjælpe..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-10-06 09:27

Umiddelbat ja. Styringen er åbenbart koblet som en rumregulering med reference til stuen. Så vil solindfald i stuen blokere for fremløbstemperaturen.

Umiddelbart vil jeg da anbefale istedet at anvende en ren udekompensering. Og natsænkningen er ikke smart sammen med gulvvarme. Der er gulvvarmen aalt for træg til at det duer.

Skal du have optimalt ud af brændeovnen, vil jeg da umiddelbart anbefale en buffertank i systemet og varmen fra brændeovnen hælder du så over med en separat pumpe og en ladeventil, f. eks. en AVTA ventil.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-10-06 09:29

Bruger du en buffertank som varmelager, kobles denne på returledningen fra radiatorerne og fremløb fra tanken føres gennem en pladeveksler til fjernvarme. Muligvis er et bypass nødvendigt for at sikre tilstrækkelig afkøling på fjernvarmen.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 12-10-06 10:00

I øvrigt, så tror jeg brugsvandet udelukkende er koblet på fjernvarmen..

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 12-10-06 10:39

Afhængigt af hvordan du afregner fjernvarme, kunne en tilkobling af brugsvandet til den resterende del være en god ide.

...eller køb et solfangersæt. Den ekstra spiral deri kan du så koble til fjernvarmen og/eller grisen. Så er du helgarderet. De færdige sæt har desuden en elvarmestav indbygget oveni.

Godkendelse af svar
Fra : Mr3xS

Dato : 15-01-07 20:16

Tak for svaret 3773.