/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
4000 kroner for 17 år siden, hvad er det~
Fra : NinaM
Vist : 1113 gange
200 point
Dato : 31-12-02 11:59

Jeg har fået stjålet et guldarmbånd (arvestykke) som blev vurderet lige inden jeg fik det foræret for 17 år siden. Er der et sted på nettet hvor jeg kan se hvad datidens penge er værd i dag?

Accepteret svar
Fra : tjuel

Modtaget 210 point
Dato : 31-12-02 12:11

Hej!

Ja, det kan du!

Følg nedenstående link og du finder prisindeks tilbage til engang i 1970'erne endda opdelt på varegrupper.

http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1024

Mvh
Tjuel

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 31-12-02 15:23

Nu spørger du jo ikke om hvad selve arvestykket er værd, men hvor meget 4.000 kr. dengang svarer til i dag. Det vil afhænge af den kalkulationsrentefod du anvender. Hvis du regner med en rente (værdistigning) på 5% pr. år, så vil beløbet være 11.460 kr. i dag. Svarer værdistigningen til en værdistigning på 10% pr. år vil beløbet være vokset til 25.272 kr., mens en 2% årligt stigning kun giver en værdistigning på 3.000, så armbåndet kun er 7.000 kr. værd.

Kommentar
Fra : NinaM

Dato : 31-12-02 16:35

Hej felixnielsen, jeg afviser dit svar igen.
Jeg kan se du er næsten ny bruger. Der er her på kandu.dk mulighed for at lave 'svar' eller 'kommentar'. Alle kommentarer kan accepteres som svar, men hvis der er en der har lavet et svar, skal jeg afvise det for at holde spørgsmålet åbent. Så du kan gøre mig en tjeneste ved at lægge dit svar som kommentar i stedet
(Det ville være smart hvis kandu.dk ændrede funktionen så det ikke er muligt at vælge 'svar', det er forvirrende for nye brugere, men det er en helt anden sag).
Til tjuel, tak for link, det ser ud til at det er noget jeg kan bruge, jeg vil dog lige holde spørgsmålet åbent lidt endnu.
til Stanley, ok, jeg spørger på en måde inddirekte hvad smykket er værd. Jeg vil gerne vide hvor meget jeg skal kræve fra forsikringen. Fra tjuels link er jeg nået frem til at jeg ca. skal gange med 1.6...?

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 31-12-02 16:59

Hej NinaM

Jeg regnede efterfølgende lidt videre på flere at statistikkerne.

Hvis du bruger de generelle tal, så er ca. 1,6 korrekt. Der findes dog også et for varegruppen ure og smykker. Her skal der kun ganges med ca. 1,25 (ure og smykker var nok pga. forbrugsboom dyre på det tidspunkt). Generelt er det noget kryptisk at beskæftige sig med med pristal mv. så måske du skulle lede efter een med lidt mere erfaring ud i den slags.

Felixnielsen kan så have ret i at smykket sagtens kan være mere værd, hvilket en konkret vurdering kan afsløre, men som han påpeger skal det jo så foregå vha. fotos el. lign.
Ydermere ved jeg ikke hvordan forsikringen dækker smykker for de skal vel principielt give dig mulighed for at anskaffe et tilsvarende smykke? Jeg kender iøvrigt et par forsikringsassurandører, som måske kunne tilføje noget interessant.

Nå, anyway - held og lykke med det.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 31-12-02 17:07

Hej Nina
Lige en lille tillæg til det du skriver til felix
det er først når du accepterer et svar at spørgsmålet bliver lukket(alså du behøves ikke at afvise det med det samme)med mindre du er sikker på at det formodet svar ikke kan bruges til noget
det formodet svar kan blive stående indtil du enten afviser det eller godkender en kommentar
men har du ikke godkendt svaret eller en kommentar inden for cirka 3-4uger,vil dine point automatisk blive tildelt den der har lagt et formodet svar
MVH og et godt nytår
Brian

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 31-12-02 17:30

Mht til at fastsætte smykkets værdi, så er det vel umuligt, medmindre du har et foto af smykket, så det kan vurderes ud fra fotoet. Men mon ikke forsikringsselskabet og dig kan blive enig om en realistisk værdi, som du samtidig kan være tjent med ....

Godkendelse af svar
Fra : NinaM

Dato : 02-01-03 22:12

Tak for svaret tjuel.

Kommentar
Fra : preussian

Dato : 11-03-03 14:06

På Danmarks Statistik´s hjemmeside www.dst.dk kan man faktisk finde en omregningstabel for hvad penge er værd nu i forhold til andre år - helt tilbage til 1940´erne.