/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kobber tag ?
Fra : Rodrigo
Vist : 9343 gange
50 point
Dato : 31-12-02 11:23

Hej! jeg tænker på at få lavet kobber tag på et nyt hus. men hvordan får man det til at blive grønt lidt hurtiger ??? Er der en smart måde man kan frem skynde det ...

Mvh.
Rigo

Kommentar
Fra : felix_nielsen

Dato : 31-12-02 11:30

Kopper tag... den havde jag ikke hørt før, bortset fra at jeg tror at det vil blive dyrt, så skal du ikke være så urolig med tiden det tager, efter som det eneste det har brug for er ilt og fugt(begge dele har vi jo masser af i Danmark), jeg tror ikke du kan fremskynde processen på nogen måde, når vi snakker om noget af den størelse...
Fed idé ellers...

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 31-12-02 11:33

Du kan købe forpatinerede kobberplader. Nedenstånde er taget fra: http://www.vvsu.dk/kobber.htm

[citat]
Kobber er et halvædelt metal, det har derfor stor modstandsevne overfor korrosion. Ude i atmosfæren vil det efterhånden overtrækkes med et mørktfarvet lag (patina), som beskytter kobberet mod yderligere korrosionsangreb.

Efter et antal år vil overtrækket blive smukt grønt patina (ir), som man ofte ser på ældre bygninger. Dette afhænger dog meget af, hvor kobberet er placeret (klimaforhold). Det har endvidere også stor betydning at den kobber, der bruges i dag er meget ren ca. 99,9%.

For at fremskynde denne proces har man udviklet forpatinerede kobberplader, som har den grønne farve, som mange ønsker at det skal have.
[/code]

Spørg evt. i byggemarkedet efter disse tagplader

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : Rodrigo

Dato : 31-12-02 12:54

hej! tak for svar Nogen der ved hvad det kunne koste pr. m2 ? Mit tag bliver ca. 140m2 med en side hældning, på ca. 15g.

Mvh
Rigo

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 31-12-02 13:22

Hej Rodigro

Da det grønne lag på kobber er ir (kobberoxid), burde man kunne "ir'e" det noget hurtigere med syre evt. eddike. Det er dog blot en formodning, det bedste er nok at få det bekræftet der hvor du køber taget, taget kunne jo være behandlet med noget der ødelægger taget, hvis man hælder syre på.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : bendy

Dato : 31-12-02 17:07

Hej,

I gamle dage når vi reparerede kobbernedløbsrør, så var det kortyme at man som slut pissede på reparationen for at fremskynde patineringen, men inden du går igang så tænk lige på naboen.
Du skal ikke selv begynde på at fremskynde patineringen af så stort et tag, bliver resulatet ikke godt så er der ikke
meget at gøre
Kobber i tykkelsen 0,6 mm koster ca. 365 kr. excl. moms pr. kvm., men for en fagmand så findes der ikke noget der er smukkere end et kobbertag der er lavet af en dygtig fagmand.

mvh
smeden

Kommentar
Fra : Rodrigo

Dato : 02-01-03 22:03

Hej! Smeden
Kan man selv ligge et kobber tag `? ( jeg er uddanet murer, og har arbejdet med alm. tag i mange år )

Mvh
Rigo

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 15-01-03 12:58

Hej Rigo
Lad være med at lægge et kobbertag selv. Det er hammersvært og kræver virkelig specialister. Mange blikkeslagere vil sige at de kan, men det er sku få der er dygtige til det.

Prisen: Eksplosiv høj...men hvor meget ved jeg ikke.

BDG (murer)

Kommentar
Fra : Rodrigo

Dato : 16-01-03 09:09

Hej! BDG
Hvor er du ved at bygge `? jeg skal til at bygge nyt hus her til forår selv. er også murer selv, dog arbejder jeg ikke med det mere, men i år vil jeg

Jeg har fået priser på kobber tag, og det svinger rigtig meget i pris, Et tysk firma er de billigst, ca. samme pris som et dyrt træ gulv pr. m2...

Rigo

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 16-01-03 10:07

Hej Rodrigo

Det lyder billigt..... men kan de finde ud af det. Sørg for at de ikke lavermeget andet end det...

Jeg er ved at få gravet ud i disse dage til at bygge (Viborg). Skal selv bygge alt, med undtagelse af det som kræver autorisation.

Og dig?

BDG

Kommentar
Fra : jacobc

Dato : 04-02-03 19:57

kobbertag koster ca. 400 kr pr. m2... Håber du kunne bruge det

Mvh Jacob

Kommentar
Fra : Rodrigo

Dato : 04-02-03 20:16

hej! Jacob
Jeg mangler stadig en til at lave mit kobbertag, noget du kan ? Taget kommer til at ligge i Odense... min email er styleforce1@yahoo.com

Kommentar
Fra : jacobc

Dato : 04-02-03 20:38

Ja det kan jeg da godt.. hvis du kan bruge en 13 årig dreng.. jeg har læst til kobber-tag-ligger i snart 3 år, og jeg syntes selv jeg er ret god til det... Kan du bruge mig???

Kommentar
Fra : Rodrigo

Dato : 04-02-03 20:43

du er vel nok dygtig *g* jacobc

Kommentar
Fra : 120101830247

Dato : 02-04-03 00:01

Hvor er folk dog kloge, med hensyn til kobber, man kan ikke fremskynde platina på kobber, man man kan som tidligere sagt købe forplatineret kobber men ikke i et byggemarked, det er maget meget dyt ca 600 kr pr. m2 + arbejdsløn og hafter til at fæstne kobberbanerne med, men det er ikke svært at ligge et kobbertag tværdigmod.......

Venlig Hilsen
Blikkenslageren

Kommentar
Fra : dober

Dato : 20-01-04 16:10

Der findes mange teknikker at ligge et kobbertag på, men jeg kan oplyse dig at et kobbertag med stående fals som er det kønneste koster ca 1400,- excl moms pr m2.

Med Venlig Hilsen
Tagspecialisten

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 20-03-04 02:46

Jeg har ikke lavet så meget kobber, men lidt tagrender er det blevet til.
Vi blander altid noget saltvand og pensler det på.
Det går noget stærker så.
Man ser det også tydeligt i feks. Skagen, her er næsten alt blik arbejde lavet i kobber for at holde til alt det salt som er i luften.......men man ser tydeligt at processen går meget hurtigt her.

Angående det med billig kobber tag fra Tyskland. Det er meget muligt, har arbejdet dernede for et Dansk firma og mester fik pludselig den dumme ide at vi skulle inden om Max Schön og hente kobber render............for vi havde jo ikke travlt med at komme hjem alligevel men prisen var ca. det samme som Blik render kostede i DK

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 20-03-04 02:47

Jo oftere du putter saltvand på jo hurtigere sker det.