/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Pedigree dyrefoder
Fra : dafyn
Vist : 10682 gange
231 point
Dato : 11-10-06 18:10

Har nogen oplevet overfølsomhed ved at bruge ovennævnte hundemad til hunde?
Vi tror, at vores hund er overfølsom over for denne dyremad, da den efter indtagelse af maden fik hævelser i hovedet. Vi har selvfølgelig været hos dyrlæge med hunden, men dyrlægen kunne ikke se, hvorfor der var hævelse.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-10-06 18:41

Uha, hundefoder er jo næsten religion for os hundejere

Selvfølgelig kan pedrigree give allergi - jeg tror ikke, der findes foder, der ikke kan det. Men der er bestemt noget foder, der er sammensat bedre end andet.

Jeg har kigget lidt på indholdsfortegnelsen på pedigree tørfoder, og er faktisk ikke imponeret. Det består i høj grad af animalske og vegetabilske biprodukter som i realiteten kan bestå af alt fra fjer til indvolde.

Prøv at kigge på det: http://www.pedigree.dk/Pedigree/da-DK/Vores+Produkter/Voksen+hund/Pedigree®+Tørfoder/Pedigree®+Oksekød+og+kylling+-+varedeklaration.htm

Jeg kender ikke prisen på det, men forestiller mig, at det er et temmeligt dyrt valg i forhold til kvaliteten. Og at der er en del efterladenskaber, der skal fjernes fra græsplænen.

Personligt bruger jeg Olivers, som jeg er meget tilfreds med. Det er godt foder, en fornuftig sammensætning uden mystiske betegnelser, der dækker over who knows what. Desuden er det relativt billigt foder, da det er meget drøjt. Og så bliver det afleveret lige ved døren senest to dage efter bestilling.
Hvis hunden skulle være allergisk har de også et produkt, der henvender sig hertil.
Produktet, der er tilsvarende pedigree tørfoder kan du se her:http://www.olivers.dk/ESEShop.aspx
(det er Olivers Adult)

NÅ, det var en lang reklametale.
Hvis jeg var dig, ville jeg bestemt prøve noget andet foder, men vælg en god kvalitet, så du ikke behøves at skifte så meget - der er en hundemave ikke rigtig glad for.

Vaxen

Kommentar
Fra : hellegudme

Dato : 11-10-06 18:59

Hej dafyn.
På et tidspunkt (vist nok sidste forår) havde Rabatten fået lavet en test af hundefoder bl.a. Pedigree.
Konklusionen var, at billigt hundefoder er fuldt ud lige så godt som dyrt, hvis ellers hunden er almindelig sund og rask.
Jeg er enig med Vaxen i, at hundefoder kan være svært at gennemskue. Jeg tror også, at en hund kan få allergi af det dyre foder, hvis den er disponeret for det.
Jeg har længe brugt Pedigree til min beagel. Den trives med det, og jeg synes ikke, der er mere på græsplænen, end da jeg brugte Eukanuba.
Vores datters hund blev dansk champion sidste år i december. Den har aldrig spist andet end Pedigree. En af de kommentarer, der er gået igen i dens bedømmelser, er, at den har en ualmindelig flot pels.
Jeg tror du er nødt til at prøve dig frem - evt. med noget "allewgivenligt".
Held og lykke.

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 11-10-06 19:43

kan så ikke tilslutte mig at billigt hundefoder er lige så godt, det kostede mig 6500,- for min hund fik blæresten og det var på grund af fodret, nu er hun på skånekost resten af livet og må ikke få nogen som helst form for godbidder mere, så det blev et dyrt bekendtskab og en stor lidesle for hunden...

hilsen frueyde

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 11-10-06 19:45

Der findes mange gode produkter, men også mange dårlige.

Det første du skal kigge efter, er hvad der står øverst på ingredienslisten. Det som står først,
er det, der er mest af i foderet, og der skal være kød som det første.
Mange billige mærker har desværre kornprodukter f.eks. majs, ris, hvede
som første ingrediens, og det er ikke godt nok.

Så er det også godt at finde et foder som ikke indeholder hvede,
da det kan give allergi hos nogle hunde.

Det er også vigtigt at kigge godt efter askeindholdet.
Indholdet af råaske i et foder er bestemt af hvor mange affaldsprodukter,
der er i foderet som f.eks. mange ben, næb, klør og lignende.
Råaske i sig selv har ingen ernæringsmæssig værdi, og kan ikke optages af hunden,
og kommer derfor ubrugt ud igen.
Jo lavere råaskeindholdet er jo bedre. Der er desværre nogle mærker
som ikke oplyser askeindholdet, og det er måske fordi det er højt.

Et godt foder kan også ses på afføringen, da det viser hvor mange affaldsstoffer,
der kommer ud igen.
Jo mindre afføring jo bedre udnyttes foderet.
Afføringen skal helst være fast og mørk, så har hunden fået så meget som muligt ud af foderet.

Vi bruger PROFormance hvor alle produkterne er hvedefri.
Kødet som bliver brugt i PROFormance er godkendt til menneskeføde,
og det er godkendt af AAFCO (Det officielle Amerikanske forbund for fødevarekontrol).

Der bliver gratis leveret til døren, og prisen for 15 kg. maintenance er 348,-

Se evt. mere på www.proformance-hundefoder.webbyen.dk

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-10-06 20:29

Malene du skulle vel ikke tilfældigvis selv være forhandler af dette produkt?

Så vidt jeg kan se ud fra specifikationerne - blandt andet indholdet af råaske, som du selv er inde på, så er Olivers stadig det mest fornuftige valg.

Olivers er i øvrigt også lavet af ingredienser, der alle er godkendt til menneskeføde.

15 kg koster 429 leveret til døren. Prisen skal selvfølgelig regnes ud pr. dag, da mængden af dagsrationen sandsynligvis varierer pr. dag..

Vaxen

Accepteret svar
Fra : mapse

Modtaget 231 point
Dato : 12-10-06 08:13

Jeg er fuldstændig enig med Vaxen - Olivers er det bedste hundemad jeg nogensinde har brugt ... og kan kun være enig i alle de fine ord Vaxen beskriver Olivers med. Der er den fineste service hvis man ringer - og er der noget som helst man studser over, så er der kvalificeret svar derude fra. I øvrigt var der en test i BT i går, hvor en masse hunde havde smagt på forskelligt hundemad - det var selvfølgelig kun baseret på smag, ikke på sundhed (hvilket nok også er en by i Rusland for en hund) eller noget andet, kun smag .... og hvem vandt testen - det gjorde Olivers. Du kan gå ind på nettet - eller ringe derud og få en god snak med dem om den måde din hund har reageret på Pedigre'en på - og så kan du få en prøvepose ganske gratis. Prøv det, det bliver garanteret en succes .... og jeg er ikke forhandler af Olivers

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 12-10-06 10:33

Vaxen der er forhåbentligt ikke noget galt i at blande sig i debatten, fordi man også sælger af det hundefoder man selv bruger...
Jeg har jo ikke på noget tidspunkt talt nedsættende om andre produkter, blot skrevet hvad man skal kigge godt efter.
Jeg har selv brugt Olivers, og det gør da ikke "mit" foder en pind bedre, at jeg sabler alle andre fodermærker ned

Hilsen Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-10-06 11:02

Malene, problemet er for mig, at det drejer sig om lidt skjult reklame for dit eget produkt. Det ved jeg ikke er særligt velset herinde.

Det havde været pænt, hvis du havde skrevet, at du er forhandler - så er der lidt renere linjer.

Vaxen

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 12-10-06 11:11

Jamen så vil jeg hermed gerne give en officiel undskyldning. Det var bestemt ikke min mening at være en dårlig "kandu'er" Det skal ikke ske igen. Undskyld

Kommentar
Fra : Juelsgaard

Dato : 12-10-06 13:13

Den test rabatten fik lavet var noget af det mest useriøse de længe har lavet (og det siger ikke så lidt, for det er da utroligt så mange useriøse test de laver)

Det er helt korrekt at alle de testede mærker indeholdt minimumskravene for fedt, protein (der blev testet for en række aminosyrer), kulhydrat og nogle vitaminer. Men derfra og så til at konkludere at produkterne er lige gode, ja, der er da et stykke vej. I min verden er det jo altså ikke ligegyldigt om proteinet stammer fra fjekrækød eller fjerkræaffald (ben og næb osv.), men det blev der ikke taget hensyn til.

OG så lavede de et fordøjelsesforsøg. Det blevet lavet på mink?!? Men mink er jo kødædere, ligesom katte. Men hunde er jo IKKE i den forstand kødædere, men derimod altædere (omnivorer). Derfor er der jo altså markant forskel på fordøjelsen.

Og det sjoveste af det hele var at de havde fået en fra Landbohøjskolen til at kommentere (sige god for) undersøgelsen. Men det var en fra institut for genetik (igen masser af ????????). Der var åbenbart ingen, hverken fra institut for ernæring eller fra institut for mindre husdyr som ville medvirke. Og hvad siger det lige om undersøgelsen.

Så efter min mening er den undersøgelsen akkurat lige så useriøs som mange af de andre "undersøgelser" rabatten laver. Enkel og fuldstændig unuanceret og ubrugelig.

Nå, men selv bruger jeg Royal Canin, som er et af de mærker jeg selv mener er af en god kvalitet (der findes heldigvis en del). Fordi jeg tidligere har haft en allergihund som fungerede optimalt på Royal Canins allergidiet, og så synes jeg lige så godt at jeg kunne fodre alle hundene med foder fra samme firma.

Og så har Royal Canin en supergod service og nogle fine rabatter når man er opdrætter.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 12-10-06 19:37

jeg kan ikke lade være med at fortælle at min hund i gennem 17,5 år kun kar fået Toppy tørkost fra netto ( 5 kg for 30 kr) - Herudover fik han tidligere madrester fra aftensmaden, men kan ikke tåle det mere da han så får tynd mave - han er en efter alderen at dømme flot hund der ser og hører lidt dårligere men er i øvrigt en god glad og venlif hund der trives, hvilket vi har dyrlægens ord for !!!!!!!!!!!!!!!!.

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 12-10-06 19:41

PS min hund har aldrig fejlet noget hverken nyresten, tandsten eller andet ud over i de senere år at have tendens til lange negle da han ikke slider dem så meget mere

Godkendelse af svar
Fra : dafyn

Dato : 20-10-06 20:17

Tak for svaret mapse. Det var da en mulighed at afprøve et andet mærke.

Kommentar
Fra : dafyn

Dato : 20-10-06 20:33

Straks efter at vi konstaterede reaktionen hos vores hund, købte vi noget andet foder, hos dyrlægen. Vi håber så, at det er bedre til den. Nu har den da fået af det i en god uges tid, og hunden har det stadigvæk godt. Havde kun hævelsen et halvt døgns tid, så vi har nok været heldige, at det ikke gik værre.

Kommentar
Fra : micah

Dato : 29-12-07 04:07

Hej,

Jeg håber der er kommet styr på hævelserne!

Selvom indlægget blev startet for længe siden er der sikkert stadig mange som kunne have interesse i at læse noget om hundefoder på www.altomhundefoder.dk.