/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Folk må da styre sig?
Fra : ME.alexander
Vist : 877 gange
20 point
Dato : 11-10-06 16:08

Er jeg bare den eneste her der er træt af at folk bedømmer et tip og giver det den dårligste karakter fordi de ikke har en skid forstand på det? så lige et riiigtig godt eksempel her http://www.kandu.dk/tip14871.aspx det er et udmærket tip, men stadig er der en person som ikke har en skid at gøre inde i kategorien Computerspil der liiige skal spadsere sig en tur derinde uden nogen grund og så bedømme et tip med mindste point med grundlag "jeg spiller ikke computer" -.- hvor dumt er det ik li?

er der andre der er enig med mig her eller hva?

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 30 point
Dato : 11-10-06 16:18

Emnet har været "oppe" et utal af gange.

Tip skal være af almen interesse - ellers risikerer man dårlige bedømmelser.
Tip i f.eks. "Smalltalk" får tit en over nakken.

I dette tilfælde er bedømmeren dog for langt ude - Han abonnerer åbenbart på trådene i "Computerspil" - I bedømmelsen skriver han, at Computerspil ikke interesserer ham.

DET ER SQ FOR DUMT

Kommentar
Fra : pve

Dato : 11-10-06 16:19

Meget enig, det står selvfølgelig folk frit for at bedømme om et tip er godt eller ej. Men ligefrem at skrive at man ikke har forstand på det for der efter at give 0 sterner virker ikke særligt gennemtænkt. Der er desværre altid nogen som ikke under andre Kanduer at få point.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-10-06 16:23

Ved du hvad, Kandu er for alle, og der er ingen restriktioner på hvilke tip man må bedømme.
Sådan er det bare, og jeg fatter ikke, der efterhånden skal være 1177 tråde herinde, hvor brugere lufter deres harme over for dårlige point i tips.

Folk må vurdere om de kan bruge et tip eller ej, såfremt de får muligheden for at bedømme det.
Vi er en bred gruppe af brugere, alle aldersklasser og vidt forskellige interesser, og så er det klart, at det er meget individuelt hvordan et tip bedømmes.

Brugere kan ikke forvente, at bare fordi de skriver et tip, at det kun er dem der synes det er skidegodt må bedømme det, for at undgå at få "dårlige karakterer"

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-10-06 16:25

eller hva?

Meningen med tips er jo at brugerne bedømmer ud fra EGEN overbevisning, ellers var der jo ingen grund til at bedømme dem overhovedet.

Derfor kan du sagtens risikere at et super godt tip bliver bedømt af brugere der ingen interesse har i tippet og derfor giver 0 stjerner.

Om systemet er brugeligt eller ej kan der jo være delte meninger om, men sålænge det er sådan kan det ikke undgåes.

Men kunne henstille til brugerne at tips KUN skal bedømmes hvis man har en interesse i det, men det ville give det stik modsatte, nemlig at alle gav 5 stjerner.

Så det reelle ville nok være at et af kandu udvalgt panel (eller kandu selv ) bedømte om tippene kunne bruges eller blot skulle slettes, men det er jo cencur

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 11-10-06 16:40

Det er meget rigtigt dova og refi.

Men man må da for pokker gå ud fra, at en person, der "abonnerer" på Computerspil interesserer sig for det - Hvorfor ellers få mails om dette emne ?

Hvis kanduer med interesse i kategorien Computerspil synes, at tippet er dårligt, så lad dog dem bedømme det. Det skulle såmænd ikke undre mig, at der også der ville være nullerter at hente.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-10-06 16:45

Jeg kan nu godt følge ME.alexander's tankegang - det er lidt tåbeligt at vurdere et tips, som man ingen forudsætning har for at vurdere om det er godt eller dårligt.

Og så er der censur refi - du kan ikke bedømme tips fra brugere der har blacklistet dig i spørgsmål.

//bentjuul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-06 16:46

brokke44 , du har vist overset, at man ikke behøver, at abonnere på nogen kategori for at se et nyt tip det jo er oplistet i datoorden her: http://www.kandu.dk/LastX.aspx

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-10-06 16:56

"BjarneD"

Der kom du mig i forkøbet

"bentjuul"

Det har jeg endnu ikke prøvet - men det kommer nok.....

Og jo - selvfølgelig er der da en form for cencur på kandu - det skulle der måske også være på TIPS - der er nu meget ind imellem der er det rene bras uanset om det interesserer eller ej.

Tipsstilleren burde SELV have mulighed for at fjerne et tip således at "fejl" af forskellig art undgåes.

Det samme gør sig gældende med de "spammere" der sender private indlæg til os ganske umotiveret

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-06 16:59

..man gør hvad man kan, Refi.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 11-10-06 17:04

Citat
brokke44 , du har vist overset, at man ikke behøver, at abonnere på nogen kategori

Næh, det vidste jeg godt.

Så må manden/personen da kede sig ud over det almindelige, når han åbner/bedømmer tip fra grupper, der ikke interesserer ham.

Og det bliver det ikke mindre dumt af.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-10-06 17:17

De ka sq da være lige meget...

Ellers skulle man lave en ordning hvor man kun kan bedømme de tips, der hører til i de kategorier, man abonnerer på...

Men det ER meget at gøre ud af så lidt...

Man kunne osse bare skrotte points for tips..

Hvis der endelig SKAL være bedømmelse og stjerner for tips, så savner jeg, at man kan se antallet af stjerner uden at lukke tippet op... ---Og det samme med besvarede spørgsmål egentlig...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-06 17:20

Citat
Men man må da for pokker gå ud fra, at en person, der "abonnerer" på Computerspil interesserer sig for det - Hvorfor ellers få mails om dette emne ?

Lyder da ikke som om du er opmærksom på at man ikk ebehøver at få mail fordi man abonnerer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-06 17:22

..for øvrigt passer tip og kategori ikke altid sammen.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 11-10-06 17:53

Citat
De ka sq da være lige meget

Ja, for dig - og mig. Jeg har stadig ikke rigtigt noget at bruge de points til !!!

Men ME.alexander kom med et indlæg og det fik han så MIT svar på.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 11-10-06 18:05

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 11-10-06 19:27

Når jeg render ind i et tip, jeg ikke aner en pind om, smutter jeg bare igen - overlader det til en, der forhåbentlig har mere forstand på det emne, end jeg har.

Måske er der nogle som tror, at de SKAL bedømme et tip, når de render ind i et.

Moster

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 11-10-06 19:46

Det eneste man opnår ved useriøse bedømmelser, er at folk droppe at give tips fra sig.
Jeg forstår til fulde at man bliver harm over sådan et svadderhovede går ind og dømmer noget han ikke har en skid interesse i.
Idioten må da være uden for pædagogisk rækkevidde.
At der er folk her, der vil sidde og forsvare sådan en det ligger ganske enkelt langt over min fatteevne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-06 20:01

Ikke overraskende!

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-10-06 20:51

Nu var det mig derbedømte det tip. Jeg abonerer på alle tip,og jeg har ret til at bedømme dem efter min egen overbevisning.Og jeg synes det er barnlig af paperboy og svine mig til i privat inlæg fordi jeg ikke er intresert i spil.Betyder de point så meget???
alimak

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-10-06 22:02

Ja bedømmelsen betyder da en del, lige som at du alimak, har ulejliget dig med at fjerne
det 3 stjerner der nu engang var der da du bedømte.
Tipset står under computerspil, hvad laver du så der !

Hvis man søger noget på kandu eks computerspil, så kikker man vel efter dem med flest stjerner,
da det må symbolisere at være et bedre tips end et med nul.

Nu har jeg ikke hus og have, skal jeg så bedømme alle tips med det emne til nul ??
Nej vel, og jeg er stadig intereseret i hvordan man fjerner mos fra en græsplæne.

Mit tips her, blacklist, blacklist og blacklist, jeg har aligevel heller ikke bil,
og derfor ikke brug for en automekaniker, og nu er du fri for at bruge din tid på mig !

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-10-06 22:12

Spøjst som der er mange der syntes at stjerner og point er ligemeget.

Gælder det så også ved valg af feriested/hotel.
Betyder kokkehuerne ingenting ved valg af spisested.
Er vinen der fik nul point lige så god som alle de andre.
Er friskhakket kød virkelig det samme som det grønlige i vaccum

Er stemmer ved et hvert valg, ikke point.
Hvorfor vil sportsfolk altid vinde, er det for pokalen

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 11-10-06 22:17

heh natmaden der gir jeg dig sq ej og skide go'e pointer der alligevel! Men hvorfor er det at folk også bedømmer tips og laver dem hvis de jo ik går efter at få pointene, og hvorfor gøre sig til superbrugere hvis de ik skal ha de point for at prøve at vinde præmien?? tak for sidst for i øvrigt :P

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-10-06 22:18

Natmaden
Du har lov til at mene hvad du vil om den sag.Jeg har ret til mine meninger.Men det virker som folk her hader mig for det tip.Det kan jeg ikke forstå.
alimak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-06 22:21

Nu må man vel formode at hoteller med videre er professionelle foretagender der er bedømt af professionelle.
Nogle tip er uden betydning, men det er der da også bedømmelser der er.
Den generelle standard er ikke værd at hidse sig op over.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-10-06 22:31

Alexander er jo ikke engang den der har sat tippet ind, han reagerer fordi han (berettiget!) er sur over at folk bedømmer tip som de ikke er kompetente til at bedømme.

Hvad nu hvis f.eks. jeg, gik ind og bedømte et tip, stillet i kategorien HTML?? Jeg har ikke en SK.. forstand på det - kunne jeg så tillade mig at gå ind og bedømme om tippet er godt? eææer skidt? Kan jeg så tillade mig at skrive at 'det har jeg ikke forstand på, så du får nul stjerner af mig'....

..nej...

men diskussionen er endeløs..

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 11-10-06 22:43

Citat
Men det virker som folk her hader mig for det tip.Det kan jeg ikke forstå.

Hader ???!!! - det er så meget sagt, men vi er nok nogle stykker, der synes, at du er et useriøst fjollehoved. Og hvis du vedbliver med at holde på din ret til at bedømme alt og alle, selvom du medgiver, at du ingen interesse har for det pågældende felt, så vil dine meninger nok ikke flytte meget endsige blive taget alvorligt.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-10-06 22:50

Alimak - jeg syntes som tidligere beskrevet at det er tåbeligt at bedømme tips man intet aner noget om og ingen interesse har i.

Men ingen tvivl det har du lov til

//bentjuul

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-10-06 23:05

alimak jeg hader dig da ikke, jeg ser bare ikke nogen grund til at du ulejliger dig ind i mine tips !
Jeg har også svært ved at se, hvad du skulle lave i mine fremtidige spørgsmål.

Hvem der har lavet tipset, er vel ligemeget,
personligt spiller jeg ikke, men jeg har da alerede glædet 2 andre ikke kandubrugere med linket,
Deres glæde var point til mig.!

Ordet professionel betyder vist at man for penge for det,
Betyder det så at point og stjerner er for Amatøre.
Hvis det gør det, så er pengene en måler for point ........ nej stopper her.

Men det kunne nu være en oplevelse at spille skak uden brikker.
Eller matador uden de der falske pengeseddeler .

Måske skulle man bare gå ind i http://www.kandu.dk/spg94911.aspx
og skrive, 'nej jeg kan ikke tegne'

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 11-10-06 23:18

Alimak -

Det er mangel på respekt for andre mennesker, når man siger, "at man har ret til" at gøre ting, som generer dem.

Eller er det en provokation?

Hvis du oplevede samme situation - hvordan ville du have det?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-06 23:37

Man må ikke anmelde et tip dårligt, men man må godt besvare spørgsmål på en måde der er en hån mod spørgeren eller stille diagnoser der ellers kræver indviklede test og specialuddanelse.

Proportioner kære venner.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-10-06 23:53

Proportioner kære BjarneD,
Nul stjerner, betyder det ikke at tippet er ubrugeligt, eller at linket ikke virker.

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 11-10-06 23:54

Er det for de skide 10 point der anmeldes så useriøst ???? Som sædvanlig fattes der ingenting fra visse skribenters side.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-10-06 00:06

natmaden, jeg skal ikke kunne sige dig hvad der betyder hvad, men dine proportioner er da vist i ubalance med mindre det er et eller flere andre tip du har i tankerne.
Et link til en side er da vist ikke noget at hidse sig op over.

Paperboy, man får ikke længere point for at bedømme så det er nok ikke der skoen trykker.

Godkendelse af svar
Fra : ME.alexander

Dato : 12-10-06 16:59

Det var så nok for denne gang :)? Det var hyggeligt drenge og håååber da at der snart sker et fix så folk gør som de føler de bør

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 12-10-06 17:01

Ok - så er der bare for mange sure gamle mænd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-10-06 17:08

..eller ditto yngre
Citat
sådan et svadderhovede - Idioten

..er vel ikke ligefrem en positiv måde at se andre på

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-10-06 18:51

Jo BjarneD, jeg tænkte generelt på hvordan tip bliver 'neddømt' af personer som ingen interesse,
har i emnet.

Nu tændte pæren ! Selv tak for sidst ME.alexander

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-10-06 19:09

natmaden, jeg forstår skam godt dine synspunkter, men Kandu er ikke længere noget specialist forum (hvis det nogensinde har været det). Mange deltager med begrænset "bruger viden" og bliver meget fortørnede når det viser sig, at der er tale om spørgsmål i hardcore klassen og derfor er grænsen mellem sandkassen og det mere videnskabelige/tekniske meget udflydende og derfor vil der sikkert også forekomme tip- bedømmelser som den vi har diskuteret her.

Bortset fra det så så jeg gerne at tip blev bedømt mere seriøst og jeg skal da gerne tilstå at jeg kan finde på både at vurdere for godt eller meget dårligt alt efter om jeg mener de øvrige bedømmelser er fortjente, men det e rnu ret sjældent jeg bedømmer og jeg kan se, at det er jeg ikke ene om.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-10-06 19:20

Giver dig ret i det BjarneD !

Og stopper her i denne tråd.

Mvh. Jørgen