/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Småsten OVENPÅ fliser ??
Fra : jeam
Vist : 1190 gange
100 point
Dato : 31-12-02 11:08

Jeg har en indkørsel der er belagt med gamle sekskantede fliser - de er meget slidte fra 70'erne - tror jeg. De er meget - meget skæve og jeg ville gerne have dem fjernet og så lægge sten ud i stedet. Men jeg er er alene kvinde og kan slet ikke overskue at flytte alle de fliser - så nu har jeg tænkt på om man ikke bare kunne lægge et læs ral/småsten OVENPÅ fliserne - kan man det ? eller vil stenene hele tiden lægge sig så man kan se fliserne igennem?

Jeanett

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 100 point
Dato : 03-01-03 13:17

felix_nielsen, det drejer sig om 120kvm.

Der findes ingen nemme eller superbillige løsninger på din indkørsel. Hvis du har nogle venner/bekendte der kan hjælpe dig, vil det selvfølgelige nedsætte/fjerne arbejdsløn.

Når der er daglig kørsel, duer det simpelthen ikke med ral oven på fliserne. Der vil i løbet af få dage være bart hvor du/I/andre kører. Jeg vil foreslå flg.:

Som det allerede er foreslået, prøv at komme gratis af med dine gamle fliser:
http://www.dba.dk/asp/main/main_logoff.htm?favorit=0¬esblok=0
http://www.gulgratis.dk/ eller et andet medie.

Det ideelle var jo nye fliser over det hele, men det vil jo koste ca. 10.000 + evt. omkostninger til arbejdsløn. Under alle omstændigheder tror jeg du bliver nødt til at lægge to rækker fliser hvor bilen kører, for det duer heller ikke at køre på en belægning bestående af sand/stabilgrus/ral. Der vil hurtigt blive fordybning hvor du kører.
I resten af indkørslen kan du jo få lagt ral, men hvis ikke du lægger det oven på en fibertexdug, vil du allerede til foråret have problemet med masser af ukrudt.

En tredie og nok den nemmeste og billigste løsning. Du skal stadig have to rækker kørefliser, som skal lægges i et højere niveau, som passer med det lag ral/småsten, som kan udlægges over resten af indkørslen oven på de gamle fliser. Jeg vil foreslå du køber 50x50x5 cm fliser til at køre på. forinden rettes 3-4 cm sand af oven på de gamle fliser, så det nye ligger stabilt.

Du kan selv vurdere dine muligheder. Forhøre dig om priser, osv. Ellers bare spørg igen.
mvh
summer

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 15-01-03 23:09

Hej jeam

Du kan god komme noget oven på fliserne, men det vil hæve niveauet alt for meget.

Efter min mening bør du gøre flg.:

1 a: Gør som summer siger for at komme af med fliserne. Du skal prøve i dba.dk, men skal skrive, at de selv skal fjerne dem.

1 b: Anden løsning vil være, at få venner og bekendte til hjælp, men der skal sku køres nogle gange med en trailer hvis der er 120 m².

1 c: Den sidste løsning, som også er den dyreste men letteste. Ring til en entreprenør. Han kommer ud med en Rendegraver og en Dumper og gør det på ca. 4 timer inkl. bortkøring af stenene. Han skal ikke have noget for at komme af med dem, da han knuser dem og bruger dem igen. Pris: kr. 1000 pr. time for begge køretøjer inkl. moms.

Hvis du så vil have lagt nyt "grus" på bør du foretrække flg.: Stabiltgrus med et øverste lag bestående af knust beton. Det vil holde i rigtig mange år, og skulle du få brug for et vognlæs på et tidspunkt, slipper du med kr. 500.

Alt inkl. løber det op i ca. kr. 6500 hvis det gøres i én arbejdsgang. Men så er arbejdet også den bedste løsning.

Hvis i selv fjerner fliserne slipper i med ca. kr 2500

Mvh. BDG

Kommentar
Fra : summer

Dato : 15-01-03 23:13

Ja, nu er det jo blevet tø igen, så bare igang Jeanett
mvh
summer

Godkendelse af svar
Fra : jeam

Dato : 18-08-05 13:54

Tak for svaret summer.