/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Plante til badeværelse?
Fra : ampere
Vist : 8981 gange
200 point
Dato : 11-10-06 12:53

Jeg er på udkig efter en plante til vores badeværelse, men kan ikke rigtig finde en der er til mørke/skygge og kan tåle fugten på badeværelset. Jeg er godt tossede med planter såsom ginseng-figen, kaktusser og andre sjove planter - ikke bregner. Planten skal stå på en hylde på ca. 30*70 cm, så der er ikke tale om en gulvplante. Håber at I har nogle gode råd og meget gerne med link til billede.

På forhånd tak.

Ampere

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 11-10-06 13:00

Hej.
En bregne er ideel. Den elsker fugten, og behøver ikke meget lys. Stil den så man ikke kommer i berøring med den, da den ellers er tilbøjelig til at blive brun i spidserne.
Torben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-10-06 13:13

Ja, jeg ville nu også have foreslået en bregne, men.....

Prøv at se denne plante, der er i det hele taget flere at vælge imellem i linket

http://www.svend-nielsen.dk/?Polyscias

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 11-10-06 13:22

Hej
Har været inde at kikke, men kan ikke få øje på nogen bregner.
Torben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-10-06 13:25

Bauchmann.. amperer skriver at han/hun ikke ønsker en bregne

Amperer her er lidt mere at kikke på

http://www.nyborg-blomster.dk/galleri/fotogalleri.htm

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 11-10-06 13:31

Hej.
Sorry. Jeg skal da vist have en middagslur.

Torben

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 11-10-06 13:40

Jeg har en miniudgave stående af "Svigermors skarpe tunge" - den har nu stået på hylden (15x70 cm) i ca. 2 år, - og skal bare bruses over ca. en gang om måneden, - hvis du gerne vil have bladene til at stå helt blanke, - kan du pudse dem med lidt kold kaffe.
Denne plante fås i alle størrelsr lige fra 10-15 cm høj til mandshøjde.
Ammitz

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-10-06 13:42

Det er oftest for mørkt med bregner i badeværelset, medmindre der er stort vindue den står tæt på.

Nóget af det jeg har set folk have held med på et badeværelse, er orkidéer.

Det er en regnskovsplante, som fortrinsvis lever af den fugt den opsuger fra omgivelserne.

http://www.orkidevinduet.dk/

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-10-06 15:02

Det kommer fuldstændig an på hvordan dit badeværelse er.

Hvis det er et rum HELT uden vinduer vil du ikke få noget som helst til at gro med mindre du laver kunstigt lys af en eller anden art.

Billeder vil ikke sige så meget - enten er arrangementet lavet til billedet eller det er "kunstige" planter.

Så den første betingelse er om der er LYS.

Derefter kan du tage hensyn til fugtigheden (den er ikke meget større end i resten af huset med mindre i bader dagen lang )

Accepteret svar
Fra : Myns

Modtaget 200 point
Dato : 11-10-06 18:53

Hej Ampere.

Jeg har et badeværelse uden nogen vinduer. Lyset er kun tænd når jeg bruger badevæerlset. Har en grøn plante der hedder Zamioculcas. Den vokser i bedste velgående. En anden god ting den er, at den er let og holde og behøver ikke så meget pasning, bare lidt vand i ny og næ.

myns

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 11-10-06 22:56

Jeg vil helt klart anbefale en orkide af typen Phalenopsis. Det er dem der meget ofte sælges i supermarked. Phalenopsis er en skygge krævende plante som trives bedst i et fugtig miljø. Dens blomster er smukke og holder et par måneder. Og det gode ved den er at den blomstre 3-4 gange om året hvis den står i det rigtige miljø. Og her er badeværelset rigtigt godt da det lidt mørke og
fugtige miljø minder om regnkovens. Den skal heller ikke vandes ret meget når omgivelserne er fugtige da den optager fugten fra luften gennem sine luftrødder.

Mvh
jspi

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 12-10-06 19:58

http://www.clivia.sa.cx/clivia.htm

Sådan en har vi i vores badeværelse ...Den trives og gror og jeg synes at den er veldig dekorativ når den står med fine lange mørkegrønne blade -men virkelig flot når den er i blomst.
Og som du ser er det jo en skovbunds plante

Godkendelse af svar
Fra : ampere

Dato : 13-10-06 09:19

Tak for svaret Myns. Vores badeværelse er også helt uden vinduer og der er kun lys når vi er der ude. Vælger din besvarelse da jeg kan lide planten og den forhåbentlig kan overleve på vores 2 kvm store badeværelse

Tusind tak til jer andre for hjælpen - jeg er ikke så meget til blomster, så disse har jeg fravalgt. Hvis planten ikke kan "overleve" bliver det "svigermors skarpe tunge" som 2. forsøg

Mvh. Ampere