/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Valg af robust køkkenarmatur
Fra : egsmark
Vist : 3483 gange
200 point
Dato : 10-10-06 23:10

Jeg har brug for et godt råd mht. valg af nyt køkkenarmatur/batteri - hedder det vist i fagsproget.
Det nuværende 2-grebs Damixa skal efter 15 års tro tjeneste udskiftes pga. den hvide maling skaller af - ellers ingen problemer. En VVS-mand har anbefalet én af de meget brugte et-grebs modeller til 700-800 kr. med ca. 20 cm svingtud. Nogen siger at "kuglen" i den slags batterier slides forholdsvis hurtigt og jævnligt skal udskiftes i modsætning til mit desværre nu kassable "gammeldags" 2-grebs, hvor det eneste problem jeg har oplevet har været udskifting af pakninger. Er der nogen der har erfaring med den slags og evt. hvilket fabrikat/model, der er det mest holdbare og solide - inklusive keramikken, da batteriet skal sidde i et udlejningssommerhus. Jeg har fundet 3 modeller på nettet,
"Damixa Architect", "Børma Minilux" og "Grohe Atlanta", som alle pris- og designmæssigt ser "fornuftige" ud men er som nævnt usikker på, hvad der i længden slidtagemæssigt er det stærkeste og mest robuste ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-10-06 23:24

Vi har sat Damixa "jupiter" serien i køkken/brus og håndvask, i forbindelse med ombygning.
Før havde vi etgreb Damixa batterier i 15 år. (udskiftet en kugle og nogle pakninger)

Nuværende køkkenbatteri har fået ny kugle efter 5 år.

Jeg har nemt ved at reparere Damixa armaturerne.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-10-06 23:26

Rettelse:
Før havde vi etgreb Damixa batterier i 25 år

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-10-06 23:32

Typen med et greb og keramisk tætning , holder praktisk taget evigt.

Kommentar
Fra : ljr17

Dato : 11-10-06 00:05

Der er ikke noget som holder evigt, men hvis man har haft et amatur i 25 år uden større problemer så må det siges at have klaret det udemærket.

Der er meget forskel på hvor længe et amatur holder, det har også noget at gøre med hvor meget kalk og urenheder som er i vandet. Da vi boede i nordjylland skiftede jeg pakninger ca. 1 gang om året, og det var lige meget hvilket amature vi brugte, men må sige at vi havde gode erfaringer med Ifö og Damixa. Vi har senere anvendt nogle af de billige som man kan købe i Bauhaus og Harald Nyborg dog uden det store held.

Jeg vil helt klart holde mig til Damixa eller Grohe.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 11-10-06 08:45

Hej egsmark

Som fagmand på området vil jeg anbefale mit eget valg , som er Damixa .

Batterier med keramisk tætning bliver stort set lige så hurtigt utætte som alm. gummi tætning ,det hele er et spørgsmål om at behandlingl og vedligeholdelse .

Jeg har skiftet kugler på en del Damixa batterier ,men mange af dem har bare lige skulle have renset kuglen og smørres op og skiftet pakninger.Det er ydermere et af de mest vedligeholdelsesvenlige batt.

En god regel er dog at holde sig til et af de kendte mærker --Damixa--Børma--Grohe.

mvh mcloud

Kommentar
Fra : egsmark

Dato : 11-10-06 10:35

Tak for alle kommentarer og svar.
Til mcloud: Du er fagmand og har forstand på tingene - så lige et par spørgsmål inden pointgivning:
Tendensen er nok, at kuglemodellerne bliver mere og mere alm., men jeg synes personligt, at den gamle 2-grebs konstruktion er mere brugervenlig - specielt i et udl.hus, og så er der heller ikke noget med tilvænning, når jeg selv bruger huset. Kender du personligt noget til de 3 nævnte modeller, og er det sådan, at man i dag får en bedre kvalitet og holdbarhed ved et-grebsmodeller end ved de "gammeldags" 2-grebs, og får man mere for de samme penge ved at vælge en kuglemodel ? På forhånd tak.

mvh. Ole

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 200 point
Dato : 11-10-06 11:57

Hej igen

Jeg har ikke repareret nogle af de nævnte modeller endnu.,men min fornemmelse er at de gamle modeller er der ikke så meget teknik og fekumdik med,de virker bare.

I Damixa´s 2-grebs modeller af den gamle type er der det samme princip som i kugle modellen ,men der er det bare en glat flad rustfri skive der kører over gummipakninger i stedet for en kugle.

Med mere end 35 års efraring er jeg mest til de gamle modeller pga. brugervenlighed og nem vedligeholdelse.

mvh mcloud

Godkendelse af svar
Fra : egsmark

Dato : 11-10-06 22:57

Hej mcloud

Tak for dine supplerende bemærkninger. Jeg føler mig nu mere sikker, når jeg skal vælge model - og ja - det bliver som jeg også foretrak et batteri med 2 greb af ét af de nævnte gode gamle mærker. Du får de 200 point.

mvh. Ole

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-10-06 16:55

Og læg så lige mærke til om det nu også er "gode gamle mærker" for et 2 grebs batteri kan godt være et af de smarte keramiske, som godt kan virke lidt "pludselige" i brug.