/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Torskefredning
Fra : TEAS
Vist : 1198 gange
50 point
Dato : 10-10-06 20:43

Hvorfor har torsk ikke en fredningstid i gydetiden.
Der bliver mindre og mindre af dem og det er forkert
at de ikke har en fredningstid.
mkh.
Teas

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 10-10-06 21:07
Kommentar
Fra : sverola

Dato : 10-10-06 21:34

Jeg er helt enig TEAS ..
Jeg ser at der kommer flere og flere krabber og lyst fiskerne klager sin nød over dette .....Men jeg så for ca 5 år siden nede på Als at pludselig kom torsken ind i vigerne for at spise sig fede i krabber -hvad skete så??? Tja alt som kunne kravle og gå skulle absolut have garn-ruser m m ud for nu at få udryddet denne torsk så hurtigt som muligt.
Så jeg kan kun bifalde at der bliver indført en frednings tid -men måske evt for områder efter tur og orden.
Husker du ikke også da der pludselig ikke var mange ål tilbage ??? Joda dengang var det skarven som fik skylden..

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 10-10-06 22:02

En fredninstid der passer til de tidspunkter i de forskellige områder hvor torsken gyder.
Der er fisket alt for hårdt af erhvrsfiskerne og de har kun høstet men ikke sået.
Skarven har fået skyld for meget men det det er meneske skabt for fisken er fisket op
og forurenig har ødelagt fjorde og havet.
Det er ikke sikkert at vores børnebørn kan opleve at se en levende fisk i vores vande

mkh
Teas

Accepteret svar
Fra : janing

Modtaget 50 point
Dato : 11-10-06 16:29

Hej TEAS

Jeg er gammel erhvervsfisker og kunne godt tænke mig at give dig / jer alle en lille kort, men ikke mindre forfærdelig forklaring, på feks. Torskens forsvinden.

I gamle dage (før vi kom i EU), fiskede man kun efter Torsk og selvfølgelig også efter andre fisk, når der var brug for dem. D.v.s. at når der ikke var efterspørgelse på en eller anden type fisk, feks. Torsken, så holdt man op med at fiske efter den, da man ikke kunne tjene penge på at fange dem og så var de sådan set fredet i en lang periode, af fiskerne selv.

Men så kom vi jo i fællesmarkedet og nu skulle der nye regler til.

Den mest forfærdelige regel der blev lavet var, at man satte mindstepriser på fisken. Det vil igen sige at selv om fisken (Torsken) ikke kunne sælges til menneskeføde, så fik man bare en høj mindstepris alligevel og så kom fiskerikontrollen bare forbi og hældte rød farve over alle de fine og friske spisefisk. Så kom de pludselig til at hedde skidtfisk og blev lavet om til Minkfoder og fiskemel.

Men der var jo fra (fælledesmarked) sadt en fast høj mindste pris på fisken, så pludselig var det ligemeget om man kunne sælge / bruge dene fine og friske fisk, for nu fik man jo penge for at fange fisken, selv om den i mange tilfælde bare blev overhældt med rød farve og i mange tilfælde også kun blev kørt ud på bøndernes marker, for at virke som gødning.

Jeg siger ikke at det er hele grunden til at Torsken er forsvundet mange steder, men da loven i fælledesmarkedet om minsteprisen blev indført og olieprisen steg, så blev erhvervsfiskerne jo nødt til at fiske efter det der var nærmest og så skide på resten, for bankerne kunne jo også lugte pengene og krævede diverse lån hurtigere tilbagebetalt, som man havde i skibene.

Ja' enhver erhvervsfisker med lidt respekt i sit hjerte, vidste jo godt at det var helt galt.

Men hvad skulle en fisker ellers lave, der var kun 2 muligheder, det var enten at fortsætte med at fisk på den nye måde, eller miste alt. For en fisker var jo ikke lige det virksomhederne var mest interesseret i at ansætte, de var jo mærkelige.

Det er så bare en lille del af forklaringen på hvorfor, feks. Torsken er delvis forsvundet og det gælder selvfølgelig også for andre fisk.

Hilsen Jan

Godkendelse af svar
Fra : TEAS

Dato : 16-10-06 10:03

Tak for svaret janing.
Det er godt du kom med din gode forklaring.
Den er sandt og det er over hele verden hvor fiskebankerne er nedfisket
og det tager mange år at få dem opbygget igen.
Vi må alle håbe på at der kommer fredninger der kan hjælpe på
de forskellige fisk og bestande.
Men det kan kun klares politisk.
mvh
Teas

Kommentar
Fra : janing

Dato : 16-10-06 19:29

Hej TEAS

Og tak for point.

Hvis du evt. vil vide mere, så er du altid velkommen til at spørge.

Hilsen Jan

Kommentar
Fra : trollingfisker

Dato : 07-12-06 23:13

Hej.Teas

Jeg er helt enig med dig om torsken skald fredes
for når havøreder og laks frede,så må man jo kunne
gør det samme.

Mvh.Trollingfisker

Kommentar
Fra : janing

Dato : 08-12-06 09:53

Citat
Jeg er helt enig med dig om torsken skald fredes
for når havøreder og laks frede,så må man jo kunne
gør det samme.

Mvh.Trollingfisker

Tja' hr. Trollingfisker, det lyder jo som en klog og fornuftig idé.

Og det ville da sådan set heller ikke være et problem, at lave en fredningstid på Torsk.

Men, men og men, fredningstider på Havørred og Laks, er jo nemme forstå, det er fordi man vil beskytte dem.,så de kan komme op og gyde. Og det gør de i en bestemt periode, hvert eneste år.

Mange har så den helt fejlagtige mening, at så kunne man da bare frede Torsken i januar / februar og marts, så var den jo klaret.

Men Torsken samler sig også i store buler, for at gyde i juni / juli og august. Og så har vi selvfølgelig en påvirkning af vand temp. og saltindholdet i vandet som gør at det igen kan flytte sig en måned frem eller tilbage.

Så hvis vi freder Torsken om vinteren, så bliver erhvervsfiskerne sure og freder vi Torsken om sommeren, så har vi balladen med alle lystfiskerne, der gerne vil ud til kysten eller på vandet.

Det har du så fået et svar på dit indlæg og kan tænke lidt over hvad vi så skal gøre.

Hilsen Jan

PS: har været lystfisker siden jeg kunne smide en snørre i vandet og erhvervsfisker fra 1967, så jeg kan godt se der er et problem.

Kommentar
Fra : trollingfisker

Dato : 18-12-06 23:31

Hej.Janing (jan)
Jeg har selv være bierhvervsfisker,og fiske i storebælt,og da di blev ferdi med broen
gik det bare ned med fiskeriet,så det blev min død,du forstår nok mig,for den gang kunne man jo fange alle di torsk man kunne.
Men jeg syndes det fiskeri der forgår på øresund om vinter er jo det som man kalder rygfiskeri,
men jeg skald jo lige sige at jeg har selv drykke den form for fiskeri,også syndes jeg at der er mange torsk der bliver feljkroge også ligger man jo søger dem også sænker man jo 600gr lige ned
i bullen og det kan jeg ikke lide.
Nå nu til slut vil jeg ønske jer alle sammen en god jul og et godt nyår
og kænk og bræk til næste års fiskeri
Mvh.trollingfisker