/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Mangler drivere...?
Fra : bigfool
Vist : 947 gange
250 point
Dato : 10-10-06 17:33

I forbindelse med køb og installering af en USB bluetooth dongle på en Dell Latitude D800 med XP Pro SP2 opstår der nogle problemer: Medfølgende software lader sig installere og man kan se på donglen at den står og blinker (sikkert for at søge efter en bluetooth-enhed i nærheden), men softwaren kræver genstart, for at hele programmet lader sig installere fuldt ud. Efter genstart får jeg kun beked om at bluetooth programmet ikke kan kommunikere med donglen/andre bluetoothenheder og blinkesignalet fra donglen er væk - godt så (Det skal lige siges, at samme "øvelse" er gennemført på en stationær "bambusmaskine" og dér funker det bare)

Under enhedshåndtering er der tilsyneladende konfliketer: Aller øverst kan jeg se:
Andre enheder:
1) ? Basissytemenhed (driverne til denne enhed er ikke installeret - Kode 28)
2) ? Ethernet-controller ( - " - )
3) ? Netværkscontroller ( - " - ) og
4) ? PCI-modem ( - " -).

Ved hver opstart af maskinen kommer beskeden "ny hardware er fundet" (1, 2, 3 og 4), og så skal man forholde til installering af drivere til alle 4 beskeder, hvilket resulterer i "negativ" hver gang.

XP er opdateret via "Windows update", installations-CD'en er i CD-drevet og jeg har bedt om "opdatér driver" 117 gange hvor der både søges på harddisk, CD-drevet samt internettet, men jeg får blot beskeden at driveren ikke kan opdateres, for hver enkelt af ovenstående fire "konflikter".
Jeg er også i besiddelse af programmet "FreshDiagnose" Der under "motherboard" oplyser at der er en "Access violation at address 00522279 in module "FDIAG.EXE".R" (kan være en fejl i programmet...?).
I "Systemoplysninger" i Windows XP kan jeg se de samme 4 "konflikter".

Puteren bliver varm en gang i mellem og har tendens til at fryse (batteriet i bunden bliver temmelig varmt, og skulle ikke være blandt de tilbagekaldte Dell/Sony batterier), men ellers funker alle programmer (Office pakken, IE 6, Outlook, Windows Mediaplayer 10 etc. etc.) tilfredstillende

De driverre jeg har kunnet finde på Dell's hjemmeside har jeg downloadet og reinstalleret, men jeg kan jo ikke se helt præcist, hvad de drivere hedder, der efterspørges og som der umiddelbart er konflikt med. Ved også godt, at det umiddelbare svar er "formatér skidtet og begynd forfra", men det er naturligvis den allersidste løsning, inden vi kaster håndklædet.

Nogen her, der har viden og fantasi til at fortælle, hvor jeg videre kan lede efter software/drivere for at komme konflikterne til livs? (Er vilig til at ofre godt med point til det rette svar)

På forhånd tak!

Bigfool

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-10-06 18:04

Der opstår altid vrøvl mellem drivere, fordi windows selv også finder drivere, og siger der er fundet ny hardware (Det resulterer i at det bliver windows egen standardhardware, der vinder), så du skal svare nej til at installere den nye enhed.
Det er altid vigtig med XP, at vente med at tilslutte enheder indtil driverne er på plads.
Så slet/fjern tidligere drivere, læg dem ind igen, genstart, og tilslut enheden.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-10-06 19:18

Nemlig

Det er et meget kendt problem og den der med at det er plug and play de der usb enheder holder altså ikke i virkeligheden

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 11-10-06 03:21

@pallebhansen

Jo, men jeg ved jo som sagt ikke, hvilke drivere det er der mangler øverst i "enhedshåndtering" - Det er nok det der er mit største problem...

Bigfool

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-10-06 15:43

Hent lige dette program:
Everest
http://www.majorgeeks.com/download.php?det=4181
Som kan ind i din comp og evt vise hvad det er du har.

1) ? Basissytemenhed (driverne til denne enhed er ikke installeret - Kode 28)
Har du en CD (utility) til din comp. så skal du indstallere den.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 250 point
Dato : 11-10-06 16:11

Du skal have den sidste DirectX installeret, men før du kan hente den, skal din installationskode vertificeres:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=2da43d38-db71-4c1b-bc6a-9b6652cd92a3&DisplayLang=en
Fjern så alle drivere der er fejlkodede, fordi når xp starter op igen, skal de nyeste som du har lagt ind fra din bluetooth dongle nok finde på plads.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 13-10-06 17:44

@e.c.
Har installeret og testet - Resultatet er faktisk det samme som "enhedshåndtering" siger - Så er dét ligesom på plads

@pallebhansen
Installationskode er verificeret, men kors i r.... hvor den har det med at hænge, når de sidste opdateringer skal installeres....

Jeg vender tilbage når jeg mener at jeg er kommet et skridt videre

Bigfool

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 15-10-06 05:35

Hej bigfool

RING TIL DELL

Teknisk Support forespørgelser 70 23 01 82 8am - 5pm Mandag - torsdag 9am - 4pm Fredag

- De kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 15-10-06 12:23

Jeg har nu verificeret XP hos Microsoft og installeret DirectX 9 på maskinen. Derudover har jeg endnu engang downloadet og installeret seneste drivere fra Dell. Bluetooth donglen funker nu efter hensigten - Det var ligesom det der startede hele "baladen" - Men jeg har fortsat de samme konflikter med driverne til de 4 omtalte enheder

Når jeg vil opdatere driverne finder Windows ingenting, så nu har jeg deaktiveret alle 4 og slipper på denne måde fra at skulle forholde mig til problemet, hver gang maskinen startes op. Tilsyneladende fungerer alt som det skal nu, men det irriterer mig med de 4 gule advarsler i enhedshåndtering.

Jeg har ikke Dell-CD'en med "rescue" eller "utility", men jeg mener det meste kan hentes fra Dell' hjemmeside. Alle opdateringer fra Windows/Microsoft er hentet og installeret, så jeg kommer nok ikke meget videre....

Afventer lige om der skulle komme en kommentar mere, og vil derefter tildele point og lukke tråden.

Foreløbig tak og fortsat god weekend til alle!

Bigfool

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 17-10-06 11:15

Tak for svaret pallebhansen. Det gik nu ikke 100% som forventet, men jeg kører dog nu

Bigfool