/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Sortenstjerne / Goldenbaum
Fra : steenvin
Vist : 2033 gange
300 point
Dato : 10-10-06 14:12

Ane Cathrine Sortenstjerne skulle FT1850 være født i Ferslev ca 1777-78, men da kirkebogen ikke findes håber jeg alligevel at det kan være den rigtige person jeg har fundet via FT 1787 i Ferslev

FT 1787 Frederiksborg, Horns, Ferslev, Ferslev by 44

Else Pedersdatter,78 år, enke, huskone og nyder almisse
Lene Larsdatter, 36 år, gift, spinderske, hendes datter af 1. ægteskab (hendes mand Jens Andersen)
Ane Catrine Abrahamsdatter, 9 år, ugift, hendes datters datter uden for ægteskab
Anders Jensen, 4 år, ugift, hendes søn af 1. ægteskab

Hvis folketællingen har skrevet Ane Cathrines alder korrekt - må det være den rigtige Sortenstjerne som senere bliver gift med Goldenbaum - Kan nogen bekræfte dette???

Læg mærke til Ane Catrine´s moders navn Lene Larsdatter,

På arkivalier online:
Gevninge 1811-1814 side 8

Den 29. oktober 1812 begravet væver Goldenbaum´s hustrus moder indsidderske Helene Pedersdatter, 65 år gl, efter langvarig sygdom.

Kan der være skrevet forkert et af stederne Lene Larsdatter / Helene Pedersdatter??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-06 17:29

For et års tid siden hjalp vi en dame med at finde hendes sigøjner familie...
Navnene minder herom?

Hvis det er den samme slægt, findes der mange oplysninger om familien,
bl.a. med forbindelser til Sverige, i et tidlige spørgsmål her i kandu under slægtsforskning??

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 10-10-06 17:36

Om der kan være skrevet forkert og rodet rundt i navnene Lene Larsdatter / Helene Pedersdatter. Det kan sagtens være tilfældet, og vi ser den slags fejlskrivninger igen og igen, hvor børn og ægtefælles navne heldigvis bekræfter, at der er tale om fejl.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-06 18:26

Her er (et af de) det tidligere spørgsmål:

http://www.kandu.dk/spg82744.aspx

Jeg mener også der var et andet?
Med fotos af sigøjner høvdingen Sorten...?? Foran sigøjner vogne???
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-06 20:14

Jeg gengiver lidt fra det tidligere spørgsmål...
"
Hej Majbrit.
Jeg fandt disse:

Husstand: Roskilde, Voldborg, Sonnerup, 1834, 76, Englerup, Et Huus

Anne Katrine Sortenstjerne, 57, Enke, Enke efter en Væver,
Ludvig Goldenbaum, 21, Ugift, Hendes Børn,
Jette Goldenbaum, 21, Ugift, Hendes Børn,
Peder Goldenbaum, 14, Ugift, Hendes Børn,
Lars Goldenbaum, 12, Ugift, Hendes Børn,
Peder Nielsen, 39, Ugift, Væversvend,

Husstand: Holbæk, Ars, Kalundborg Købstad, 1834, 419, Algade, No. 27, Fattighuus, 2den Familie

Ellen Sortenstjerne, 56, Enke, Fattiglem, K,
Charlotte Sortenstjerne, 18, Ugift, hendes Børn, K,
Caroline Sortenstjerne, 15, Ugift, hendes Børn, K,

Måske kan det hjælpe dig lidt.
Lis
"
Lis er jo vor kendte LisBJensen...

Hendes fund fra sidste vinter bekræfter altså at Anne Catrine/Katrine er født ca 1777...
og tydeligt, med mindst 4 børn, har været gift med en Goldbaum.

Ingen grund til igen at bruge tid på disse søgninger, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-06 22:19

Undskyld mine forkerte sigøjner erindringer...

Det var denne familie jeg forvekslede jer med:
http://www.srosenhagen.dk/sigejner%20hoevding.htm

Ikke Rosenhagen men Goldenbaum, hvordan kan jeg dog huske så meget forkert?
Sorry Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-10-06 11:45

Lene 36 år i 1787 må jo være født ca 1751... Her er et bud:
"
Lene LARSDATTER
Christening: 14 Nov 1751 Place: Alsonderup, Frederiksborg, Denmark
Father: Lars JORGENSEN
"

Mens Helene 65 år i 1812 må være født ca 1847... Her er et bud:
"
HELENA MARIE PEDERSEN
Christening: 12 MAY 1747 Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Father: PETER CHRISTIAN HOJER
Mother: MARGRETE MARIE ROSE
"
Mon ikke væveren Goldenbaum har skiftet kone og dermed også svigermor?
hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-10-06 13:49

Der er mindst to Goldenbaum familier:

Her en af dem fra Ferslev, hvor Ane Catrine jo stammer fra:
Nok en af hendes sønner?
"
frederiksborg, Horns, Ferslev, Ferslev Bÿe, 1 Huus, 49, FT-1845, a8729
Peter Povel Goldenbaum 25 Gift Huusmand og Dagleier Sonnerup, Khvns. Amt
"

Og her nogle fra Gevinge:
"
holbaek, Merløse, Tveje Merløse, Huset ved Holbeks Slotsmølle, et Huus F1, , FT-1840, C2619
Mogens Ludvig Goldenbaum 32 Gift Væver
Elise Caroline Goldenbaum 26 Gift hans Kone
Johan Frederik Goldenbaum 1 Ugift deres Barn

holbaek, Ods, Nykøbing Sjælland Købstad, , Lyngens Vestre Deel nr. 216, , FT-1850, C2729
Magnus Ludvig Goldenbaum 42 Gift Lever fraskilt fra sin Kone uden at være separeret, Vævermester, Huusfader Grevinge sogn, Holbæk amt
"
Bemærk at konen hedder Elise Caroline ikke Ane Catrine.
Det må være Elise Carolines mor der dør i 1812...
hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 11-10-06 14:06

Jeg tror præsten ved Lene/helenes begravelse har givet hende moderens efternavn som jo var Pedersdatter.

Ane Catrine Abrahamsdatter (sortenstjerne) gifter sig jo 7. sep. 1802 med Johan Friderick Goldenbaum væver, så det passer jo meget godt med at det er Ane Catrines mor som bliver begravet i 1812 i Gevninge (hun har sikkert boet hos Ane Catrine og Johan Friderick)

Åh det er en svært en at greje - men jeg er kommet frem til at Skytten Abraham Sortenstjerne Ane Catrines far har været en meget aktiv mand, med meget flytteri og en del koner og børn. Spørgsmålet er så bare om han nu også er far til Ane Catrine - men hvorfra skulle hun ellers få efternavnet Sortenstjerne - da han på dette tidspunkt åbenbart er den eneste i landet der hedder det.

Goldenbaum har jeg fået på plads takket været henvisning til hollandsk side. Men man vil jo så gerne længere tilbage også i Sortenstjerne slægten. Jeg kan ikke rigtig greje hvorfra navnet evt kommer. Ved Skytten Abraham´s begravelse står der fhv. skytte Abraham Andreasen Sortenstjerne
har også søgt efter Andreas Sortenstjerne - men uden held.

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 11-10-06 14:21

Hej Svend

Jeg har lige læst dit indlæg med folketællinger:

Har dem og ved at de er en og samme familie - det er Væveren Johan Friderick Goldenbaum og Ane Catrines Sortenstjernes sønner begge to.
Peter Poul er ham de får 17. 1. 1819 i Rye og Mogens (som nogle steder bliver kaldt Magnus) er deres ældste søn født den 26. juli 1808 i Gevninge. Mogens er vist en slambert og får vist ialt 3 børn i Nykøbing med sin kone Elise Caroline Lembser. Derefter bor han ikke sammen med hende mere men så beskrevet fraskilt fra hende og kort efter FT i 1850 flytter han fra Nykøbing til Gevninger og her forsvinder han fra mig.
Jeg er sikker på At det er Ane Catrines mor som dør i 1812 fordi på det tidspunkt er Mogens kun 4 år og kan altså ikke være blevet gift endnu.

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 11-10-06 14:47

Hej Svend igen.

Mht. Lene Larsdatters fødsels tidspunkt - tror jeg mest på 1751 i Alsønderup (skal naturligvis lige tjekkes i kirkebogen om evt moderens navn også er der)

Mere tvivlsom med 1747 i trinitatis og der hedder moderen Rose til efternavn (også et navn i min slægt som jeg ikke er kommet så langt med endnu) Men moderen hedder i FT 1787 Else Pedersdatter (det er altså Ane Catrine Sortenstjernes mormor)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-10-06 15:45

Ser det så sådan ud:

Jeg kan godt se det ikke kan være Elise Carolines mormor, der dør i 1812,
men jeg forstår ikke at man skulle bruge den over 100 år gamle mormors Pedersdatter efternavn?
Hilsen igen Svend

"
Mormor født ca. 1709 Else Pedersdatter
Mor ca. 1747-1812 Helene Pedersdatter? eller født ca. 1751 Lene Larsdatter??

Født 1777 Ane Catrine Abrahamsdatter (Sortensjerne)
gift 1802 med Johan Friderick Goldenbaum

Født ca. 1808 Mogens Ludvig Goldenbaum
gift med Elise Caroline Lembser

holbaek, Ods, Nykøbing Sjælland Købstad, , Ahlgaden nr. 76b Vester Deel, , FT-1850, C2729
Andreas Christian Coldevin Dyresen 45 Gift Skomagermester husfader København
Sidse Marie Jensdatter 40 Gift Hans kone Asminderup sogn, Holbæk amt
Hans Ferdinand Dyresen 12 - Deres børn Nykøbing
Jens Lauritz Dyresen 9 - Deres børn Nykøbing
Peter Dyresen 6 - Deres børn Nykøbing
Ane Mathilde Dyresen 2 - Deres børn Nykøbing

Elise Jacobine Lembser 26 Gift Lever fraskilt fra sin Mand uden at være separeret, nyder Understøttelse af Fattigvæsenet Nykøbing
Joachim Christian Goldenbaum 10 - Hendes børn Meerløse sogn, Holbæk Amt
Johan Lauritz Daniel Goldenbaum 5 - Hendes børn Nykøbing
Johan Frederik Goldenbaum 2 - Hendes børn Nykøbing

Født ca. 1810 Christian Goldenbaum
Født ca. 1813 Ludvig Goldenbaum,
Født ca. 1813 Jette Goldenbaum
Født ca. 181? Johanne Henriette
Født ca. 181? Louise Sophie
Født ca. 1820 Peder Poul Goldenbaum
Født ca. 1822 Lars Goldenbaum
"

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 11-10-06 16:32

Hej Svend

Du har altså tjek på det

Jeg kan kun give dig ret - hvorfor bruge den gamle mormoders navn ?? Men jeg har altså været ude for noget lignende i Thisted med en Olufsdatter men Sofie Dahl kaldet (det var hendes moders navn)

Alle de børne fødsler du nævner er jo Væveren Johan Friderick Goldenbaum og Ane Catrine Sortenstjernes børn - tjek på det.

men jeg retter lige lidt - i tilfælde af at du skal bruge det en anden gang til andre:

Johanne Henriette født 29/8-1802 gevninge, død 18/11.1810 gevninge
Mogens Ludvig født 26/7-1808 gevninge,
Christian August født 28/10-1810 gevninge, død 10/2-1878
Johanne Henriette født 17/8-1813 gevninge, død 15/2-1882 Holbæk (mit videre slægtled)
Louise Sophie født 22/6-1816 gevninge
Peter Paul født 17/1-1819 Rye
Peder Paul født 26/10-1820 Rye
Lars født 28/8-1822 Rye

Med hensyn til Skytten Abraham Sortenstjerne Må jeg nok lede i skifteprotokol og det samme gælder Helene/lene Larsdatter/Pedersdatter, det kunne jo være man var heldig at finde noget om Ane Catrine Sortenstjerne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-10-06 18:04

God fangst,
med hensyn til Abahamsen-Sortenstjerne familien må du jo nok lede efter en jødisk familie
i Tyskland; nærmere Østtyskland/Jena...ifølge det hollandske link.

Som tidligere nævnt kan Sorte(n) både betyde sort "Schwartz" og slags "Sort" på tysk,
og stjerne er det det tyske "Stern" eller noget med jøde stjernen.

Så der er mange kombinations muligheder for søgninger, eksempelvis i Tyskland.
Svend, der ikke kan Hebræisk.

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 12-10-06 18:18

Jeg må konstatere at sortenstjerne familien nok bliver et spændende emne - for jeg har lige fundet Skytten Abraham Sortenstjernes kone under døde i Sæby 1801

Skytten Abraham Sortenstjernes hustru (Ane Kjærulf som han blev viet til 11/11-1777) i Sylehuset, som druknede sig selv, var efter amtmandens tilladelse af 2. november begravet i kirkegården, død 48 år gammel.

Han har s... nok lige været ude og lave et par ekstra børn, ( dem laver han jo mange af helt frem til 1819 ) hvem ved og så er hun blevet godt gal. Han gifter sig ikke igen i Sæby i perioden 1801-1813 hvor han som bekendt i 1813 gifter sig i Kalundborg og hvor han også dør i 1830erne.

Annuller spørgsmålet
Fra : steenvin

Dato : 07-11-06 08:24

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål