/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Meninger efterlyses.
Fra : hundelene
Vist : 564 gange
100 point
Dato : 10-10-06 11:07

Hej hundevenner
Da jeg er ved at uddanne mig til hundeinstruktør kunne jeg godt tænke mig, at høre Jeres mening.
Mange af Jer har sikkert gået til hundetræning og har gjort Jer nogle erfaringer på godt og ondt og derudover har I sikkert alle en mening om emnet

Det jeg ønsker, at efterlyse er hvad I synes EN GOD HUNDEINSTRUKTØR er ?
Hvad vil I gerne have i et træningsforløb, både indhold og ift undervisningsform, og hvad ønsker I IKKE.
Håber I vil skrive lidt om Jeres tanker, så jeg kan drage nytte af Jeres meninger på træningspladsen, - engang når jeg bliver færdig

Tak for hjælpen

*Vi arbejder iøvrigt kun med bløde træningformer, hvor hunden altid har et valg, og det bliver der ikke lavet om på

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-10-06 11:16

Citat
*Vi arbejder iøvrigt kun med bløde træningformer, hvor hunden altid har et valg, og det bliver der ikke lavet om på
...... ?????? Hvad i alverden er bløde træningsformer hvor hunden har et valg ???? Jeg fik lige sådan et billede af ordren "sit" ved en vej - hvor hunden så kunne vælge at sætte sig eller rende ud og blive kørt over etc.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 10-10-06 11:39

Min kommentar går i retning af Miritdk's.

Har 10 års erfaring på diverse træningsbaner, kurser m.v. og den med valget forstod jeg ikke.

Skal man spørge hunden, hvad den har lyst til eller hvad ?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 10-10-06 11:43

ja allerede den træningsform du oplyser sys jeg lyder underlig. pointen er jo netop at lære hunden at lystre.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-10-06 11:52

brokke44 .......... det MÅ altså være på tide at lære de vovser at tale, læse og skrive

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-10-06 11:53

hundelene - måske skal du lige oplyse hvad i himlens navn den der bløde træningsform er for noget ????

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 10-10-06 12:04

Citat
det MÅ altså være på tide at lære de vovser at tale, læse og skrive

Jeg er ikke sikker på, at mine hundepædagogiske evner rækker så langt.

Citat
skrive

Det kan kun ende med at blive en frygteligt klo - undskyld pote.

Bortset fra det føler jeg mig ret overbevist om, at min gamle hanhund (6 år) helst ikke vil have valgmuligheder i det daglige, hvorimod min nye hvalp (10 uger) vil være ovenud begejstret (og vort hjem vil se ud derefter)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-10-06 12:18

åhh ja - unger af alle arter hyyyyyyyyyyyyyyl *G*

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 10-10-06 12:19

Det, jeg synes er god hundtræning er, når det er hundeføren, der bliver undervist og ikke hunden. At man erkender, at man ikke kan lære hunden en masse på en halv til en hel time ugentligt, men at træningen foregår hjemme.
Gruppetræning synes jeg er et hit. De gamle metode, hvor man stod på række og modtog ordrer fra træneren holder ikke. Jeg synes træning skal foregå i grupper, hvor hundeførerne er hinandens supervisorer og instruktøren - instruktør.

Måske det er dette, du mener med bløde metoder: Jeg synes, at en hund skal optrænes med det gode - masser af godbider og ros for alt det rigtige, den gør, og mindre fokus på alt det forkerte. Det kræver en hulens omstilling af hjernen, for de fleste har vænnet os til at ignorere god adfærd og skælde ud over dårlig. Det omvendte mener jeg er vejen frem.

Og så skal der være plads til individuelle forskelle. Vi har alle hund på forskellige måder og det synes jeg, der skal være plads til. Nogen vil have hunden i sengen, andre foretrækker at den skal overnatte i et bur. Instruktøren skal kunne rumme begge dele, og kunne overskue og formidle eventuelle konsekvenser af valget uden at være fordomsfuld. Og ligeledes med alle de andre nuancer i forbindelse med at have og opdrage hund.

Fysisk afstraffelse er NO NO - og en instruktør, der anbefaler dette, skulle skamme sig. Gerne fokus på hunde-kommunikation. Og meget gerne formidling af teorien omkring praksis.

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-10-06 12:23

Citat
de fleste har vænnet os til at ignorere god adfærd og skælde ud over dårlig. Det omvendte mener jeg er vejen frem.
...

5 ***** til vaxen for den bemærkning !

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 10-10-06 12:26

Godt indlæg Vaxen.

Sådan foregår det heldigvis også de allerfleste steder.

Og hvis du med kommunikation mener kropssprog er vi helt og aldeles enige.

Kommentar
Fra : hundelene

Dato : 10-10-06 12:27

Uha dada man skal passe på hvad man skriver i dette forum.
Var overbevist om, at I havde en masse meninger. Det jeg efterlyste var bare Jeres mening om trænere ikke så meget ideologien bag.

Nå, men med bløde metoder mener jeg, i den KORTE version, at vi t.ex ikke bruger positiv straf, men arbejder mere med t.ex positiv forstærkning og operant indlæring.Efter min mening giver det et bedre resultat. Anders Hallgren har beskrevet formen i hans bøger. Der´ ved jeg vi er meget forskellige i meninger,men det var bare ikke det jeg spurgte til........., men tak for svarene alligevel.

Det er mig der ikke udtrykker mig godt nok, - ikke hundene for mig at se. Dog ville det jo være en hel del nemmere, hvis de ku tale, men evolutionen skal nok have lidt mere tid
Jeg prøver lige igen :

Hvad kræves der af en god hundeinstruktør ?

Godkendelse af svar
Fra : hundelene

Dato : 10-10-06 13:18

Tak for svaret vaxen.
Du havde nogle gode bud med i din mening,som jeg kan bruge til noget

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-10-06 14:17

... Du stikker hovedet i løvens gab, Hundelene...

Jeg tror nok, at en god lærer i det hele taget er en lærer, der kan sit fag og brænder for det.
Én, der ikke forsøger at lefle for eleverne ved at opføre sig sådan som DE ønsker. En, der har ro og karisma til at formidle sit budskab.

Det kan du bare ikke sådan lige øve dig i, hundelene, -måske kommer det til dig med tiden.

Jeg har gået til træning på mange forskellige hold. Både "blød" træning og skrappere holdtræning på gammeldaws facon.
Og selv om jeg overhovedet ikke går ind for "kæft, trit og retning" -træning, så havde den gamle skrappe træner noget som de yngre "bløde" og kvindelige trænere ikke har haft: Den gamle træner var ikke bleg for at tale til holdet, hvilket altså er nødvendigt, da træningen jo netop går ud på at opdrage hundeejerne -ikke hundene.

Hvis der er et hold på 10-20 tobenede og lige så mange firbenede, så skal der en rimelig stemmepragt til for at eleverne nogenlunde afslappet skal kunne følge undervisningen. Tænk på, at samtidig med, at man lytter til læreren, så skal man have en masse opmærksomhed på både sin egen hund, og tit også på de nærmeste andre hunde.

---Hver eneste af de kvindelige trænere, jeg har haft, de har --måske i erkendelse af deres egen utilstrækkelighed-- hovedsagelig foretaget undervisningen "småsnakkende" for en lille gruppe af de hundeejere der var nærmest, og så indimellem råbt opsummerende beskeder til hele holdet.
Læreren skal IKKE "privatsnakke" med nogle af eleverne under undervisningen. Hvis læreren ønsker at drøfte noget, der er undervisningsrelateret, så kommer det ALLE ved. Vi kan også lære af hinandens spørgsmål og fejl.

Den ringeste undervisning, jeg har været til (og her taler jeg stadig om undervisningen, IKKE om principperne) --Det har også været den dyreste. Det var et lille klikker-træningshold til 800 kr, -jeg husker ikke lige hvor få eller hvor mange gange, der var tale om.. Læreren kunne slet ikke råbe alle op, selv om vi vist kun var 8-10 stykker. Og hun var så "flink" hele tiden at respondere på de elever, der kom hen til hende med spørgsmål, så undervisningen hovedsagelig kom til at bestå at "eget arbejde". Hun skulle så gå rundt og give råd og rette på hver enkelt. --duer ikke!

Den blødeste træning, jeg har gået til, -var hvalpemotivationen for Silke da hun var ca. 5mdr. Det var et hold under Dansk Kennelklub. Træneren hed Bjørn. Han var stor som en bjørn, men det forhindrede ham ikke i at Rooose hundene med en blød stemme HELT oppe i diskanten. Og han kunne få alle os stivbenede middelalderlige hvalpeejere til at krabbe baglæns på hænder og knæ med rumpen i vejret og godbidder foran snuderne af vores hunde, der så skulle lære at kravle forlæns. --Der var hele tiden sjove lege og øvelser. Og inden han begyndte at forklare noget, kunne han godt finde ud af at råbe holdet op for at få vores samlede opmærksomhed, --selv om han absolut er en af de blødeste trænere, jeg har oplevet.

Den bedste træner... Ja, det er Erling Olsen, der træner DKK i Ølstykke. Hvis du vil se, hvordan man også får "blød træning" til at fungere i praksis, så gør dig selv den tjeneste at deltage i nogle af hans hold. Han træner hold lige fra klasse 1 til elite. Mange af de allerdygtigste lydighedshunde har trænet hos ham i Ølstykke. Hans kone Anette træner også, -og hun kan sagtens råbe holdet op og tale til alle. Så det KAN lade sig gøre for en dreven kvindelig træner, der ikke har travlt med at tækkes den enkelte.

Jeg må også sige, at det dyre klikkerhold, jeg gik på, det virkede ikke som blød træning for mig. Selv om LÆREREN ikke skældte ud, så blev der alligevel talt med høje "NEJ!" er og der blev trukket i snoren. Læreren var nok bare ikke i stand til at holde øje med hvad alle lavede når hun samtidig skulle hyggesnakke med den enkelte.

Én ting, som jeg har tænkt over mange gange, på mange forskellige slags hold, det er, at selv om ALLE er enige om, at man når længst ved at rose hundene når de gør noget rigtigt, -ja så bruger hundeinstruktørerne næsten allesammen NEGATIV kritik af hundeFØRERNE. Jeg tror, at et hold ville nå meget længere, hvis instruktøren påpegede de ting, der blev gjort rigtigt for holdet i stedet for at rette på de forkerte ting.
Altså hvis én gør noget forkert, så kan man da rose sidemanden for at gøre det rigtigt...

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 10-10-06 14:24

Ja her er jeg meget enig i alle birgittas holdninger egentlig. Nu er det dog mange år siden vi havde hund, men ja. En træner skal kunne råbe et hold op. Han/hun skal både kunne rose og kritisere i en god blanding. Han/hun skal være god til at forklare eller vise hvordan en øvelse gøres rigtigt.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 13-10-06 15:12

Det jeg godt kan lide ved den træner jeg bruger. Det er liv, liv og glade bevægelser der smitter hundens arbejdsglæde og får den ud af søvngængeri. Høje glade ugenert ros på de rette steder roligere ros på de rette steder osv. Det er bare hyggeligt og sjovt. Ingen kedelige ens timer, nye friske indlæg. Det kan sagtens lade sig gøre og gøre det forskelligt, men med samme resultat. Både Sigurd og jeg går hjem fra træning og er glade og tilfredse bagefter. H&L med din uddannelse